
• > •

•4

UNIVERSITY OF THE WTTWATERSRAND

INSTITUTE FOR ADVANCED SOCIAL RESEARCH

ADDITIONAL SEMINAR PAPER

TITLE: History of the Black Press in South Africa 1836-1960.

BY: COUZENS, T.

NO: A15



HISTORY OF THE BLACK PHliSS IN SOUTH AFRICA 1836 - 1960

The recent publication by Les and Donna Switzer of their book The
Black Press in South Africa and Lesotho: A descriptive Bibliographical
Guide to African, Coloured and Indian Newspapers, Newsletters and Maga-
zines 1336 - 1976 has meant, in its comprehensiveness and scholarli-
ness, a great advance in our overall knowledge of the Black Press in
South Africa and puts us in the position where we can begin to see the
outlines of the black press's history. Roughly one can define three
major periods in this history.:

1. the early origins which were mainly mission-controlled

2. the period from 1884 to 1932 when black newspapers were
largely independent though often struggling to survive

3. from 1932 when whites exert increasing influence on the
black newspapers (this date can perhaps be pushed back to
1920 with the founding of a newspaper by the Chamber of
Mines).

It must always be borne in mind that the designation "black
press" is a fairly arbitrary one: it is a category extremely blurred at
the edges. Despite numerous efforts of segregationists, both black and
white, in South Africa, social activity has never been completely
racially exclusive. Thus, what are often referred to as "white news-
papers" such as The Rand Daily Mail or The Sunday Times are incorrectly
described as such - certainly in terms of their readership. What is
discussed in this chapter, however, is a loose category covering those
publications which, by and large, were or still are aimed at or cater
for black audiences. The Switzers list 712 such publications between
1836 and 1976 and no doubt a further number will be discovered and added
to this list in the future.

1. THE MISSIONARY ORIGINS

The origins of the black press are to be located in the early
contacts between blacks and whites in the Eastern Cape in the early part
of the Nineteenth Century. The first missionary to enter the Tyumie
Valley in the Eastern Cape was Dr Johannes van der Kemp in September,
1799. After working amongst the people of Chief Ngqika he left at the
end of 1800. Like van der Kemp the next missionary to enter into
Ngquika's territory, the Rev. Joseph Williams, was also of the London
Missionary Society. He died after two years however. The Rev. John
Brownlee, who had broken from the L.M.S., next arrived in 1820 and set
up station on the Gwali stream in the Tyumie Valley. In 1821 . he was
joined by the Rev. W.R. Thomson and Mr John Bernie, a catechist, both of
the Glasgow Missionary Society. In 1823 the Rev. John Ross also came,
bringing with him a printing press, a forerunner of those which were to
help revolutionise the whole nature of communication in the country.
Religious services were held, a school was opened. The Lord's Prayer
was taught and the press printed an elementary spelling book, a small
catechism, some hymns. In 1824 a new station was opened by the
missionaries which was to form the basis of the Lovedale Mission where
so many of the teachings, the education system, the way of life, the
aspirations and ideologies of the mission schools of Lovedale, Clarke-



: }•

-2-

bury, Healdtown, Burnside, St Matthews etc. were key influences in the
moulding of most of those blacks connected with journalism in the early
days. Since the mission schools were to dominate black education for
well over a century it is not surprising that black journalism reveals
an almost equivalent influence during that period. These early missions
thus laid down the basis for the literacy essential for the journalists
and for the reading public; they were also instrumental in providing
the technical skills for printing and publishing the newspapers. In
turn, the newspapers themselves were self-conscious in their desire to
help improve the rate and quality of the spread of literacy. The
catechist Bernie began to make some of the earliest recorded contri-
butions to written Xhosa in the form of a grammar and in the composition
of hymns. Clearly one of the most important events in the history of
South African written literature and literacy was the publication in
1865 of the Xhosa version of the Bible, largely the work of the Rev.
J.W. Appleyard. Criticism of this led to the appointment of a
committee which subsequently produced what was considered to be a much
improved version. One of the most important of this committee was the
very first black ordained minister, Tiyo Soga, who can be seen as not
only one of the first of blacks newspapermen but also of that class which
was to dominate the newspaper for so long.

It is difficult to say which was the first black "newspaper".
There are several early printed efforts which are, however, more in the
nature of journals than newspapers and all have a strongly religious
bias. The very first of these seems to have been a Tswana publication
entitled Morisa Oa Molemo, published in Kuruman in 1836. None of its
supposed nine issues seem to have survived. In Xhosa, the first of
such journals was Umshumayeli Ulendaba (Publisher of the News or The
Preacher's News) issued quarterly, between 1837 and 1941, and printed at
Grahamstown and Peddie. This was edited and largely written by white
missionaries of the Wesleyan Methodist Missionary Society and contained
mainly religious subject matter. Between 1844 and 1845 a second press,
established at Lovedale, by the Glasgow Missionary Society, printed four
issues of Ikwezi (Morning Star) which A.C. Jordan described as "the
earliest records of anything ever written by a Xhosa speaker in Xhosa".
William Kobe Ntsikana, the son of Ntsikana, supposedly the very first
Christian convert, wrote for the journal which seems to have ceased
publication because of the 1846 war. A monthly magazine, Indaba (The
News) was produced from Lovedale between 1862 and 1865. Two-thirds of
it was printed in Xhosa, one-third in English, whereby it was hoped to
"stimulate the study of English among Africans". Circulation was be-
tween five and six hundred. It owed much to the efforts of one of its
main contributors Tiyo Soga (1829-1871), the first great black literary
figure of the Nineteenth Century, translator of Pilgrim's Progress into
his home language, Xhosa, and co-translator of the Bible into the same
language (a word of caution: our oral literature - the truly great
tradition within South African literature - obviously predates the Soga
literary events. References to literature which follow involve the
growth of written and Westernized literature. It is largely inferior -
or, rather, different - to the oral tradition). In the first issue of
Indaba in August, 1862, Soga produced an article entitled "A National
Newspaper". Since it may be the earliest extant pronouncement by a
black South African about newspapers it is worth quoting the first two-



-3-

thirds of the article verbatim. Soga saw the newspaper as having a
significant continuity with the traditional methods of obtaining news
orally by means of travellers or messengers. The metaphor which runs
through the passage is that the words will be like grains of wheat, full
of sustenance, waiting to be harvested. At the end of the year all the
pages will be gathered into sheaves, each volume bound for preservation
and future sustenance. The living past and the present will thus be
preserved for the future.

So it is, night follows day! Greetings Mr Editor! We
hear that you will be reporting and publishing events. Is
it true? So we are to have a national newspaper. The news
will come right inside our huts. This is really welcome
news. We Xhosas are a race which enjoys conversation. The
sense of well-being among us (sic) to hear something new.
When a man who has things to relate comes to a home a meal
is cooked in a tall pot because the people want him to eat
to his satisfaction so that the happiness which is the
result of a good meal will open his heart and the sore parts
will heal. As soon as that happens there will be a stream
of news flowing out of the mouth. The listener will contin-
ually assent. So will the narrator be encouraged. Silence
will at times reign, all ears listening. The damsel will
constantly replenish the fire in the fire-place. When the
news-retailer finishes there will be a general hum, express-
ing agreement, rejoicing and acceptability of the visitor.

That is the essential nature of the Xhosa people. You
too, Mr. Editor, will confirmtiiis opinion the day you visit
our homes in the rural areas. Once our people realise you
are a man of words a conversationalist the tribesmen will
surround you. Stiff pumpkin and pit-corn porridge (umga
wesangcozi), a pumkin and maize dish (umxhaxha), a mixture
of sour milk and broken bread (umxobo) will be placed before
you to eat your fill. So I anticipate great happiness from
the publication of the newspaper. We shall be having a
visitor who will converse with us very agreeably. Where are
our fellow-tribesmen? Sound the horn and invite our people
to swarm round him. Say to them, "Here you are! You lovers
of conversation.11

One advantage we shall reap with the coming of this
journal is that we will be confident that the people now
will get the truth about the affairs of the nation. As
people who are always hungry for news often we find
ourselves dupes of deceivers under the guise of relating
genuine facts. We are fed with half-truths by travellers
who pass near our areas. We are unreliable people Mr.
Editor, to speak confidentially because we like to
exaggerate. We have a sense of humour and we can talk until
light shines as if it was day-time. When you examine the
report you are surprised to discover that there was not even
a grain of truth in what was being said. We should be
careful of what is reported from our areas at first. We
must at times accept it with reservations. Today with your



-4-

newspaper you are initiating an enterprise for banning
falsehood. So we are pleased and grateful.

There is this again to say about this matter. Our kaffir-
corn we collect into the corn-pits. We put our cattle in
enclosures, the kraals. We pack clothes in bags or cases
and keep our money in banks or boxes. According to our
custom the female folk if I may tell you a secret, keep the
savings of the homes by sewing them into their skin skirts.
When there is need of making a contribution or payment of
this thing we so much dread, called poll-tax, they rip open
the secret pocket of the skirt. You may be amused at these
things and yet they are true. I am trying with these
illustrations to show that precious things are kept secure.

What are the corn-pits, the cattle kraals, the boxes and
the bags? What are the skin skirts1 pockets, and the banks
for the stories and fables, the legends, customs and history
of the Xhosa people and Cingo people? This is a challenge,
for I envisage in this newspaper a beautiful vessel for
preserving the stories, fables, legends, customs, anecdotes
and history of the tribes. The activities of a nation are
more than cattle money or food. A subscriber to the journal
should preserve the copies of successive editions of Indaba
and at the end of the year make a bound volume of them.
These annual volumes in course of time will become a mine of
information and wisdom which will be a precious inheritance
for generations of growing children.

All is well today. Our veterans of the Xhosa and Embo
people must disgorge all they know. Everything must be
imported to the nation as a whole. Fables must be retold;
what was history or legend should be recounted. What has
been preserved as tradition should be restiled. Whatever
was seen heard or done under the requirements of custom
should be brought to light and placed on the national table
to be sifted for preservation. Were there not several
tribes before? Where is the record of their history and
customs good or bad? Had we no chiefs in days gone by?
Where are the anecdotes of their periods? Were these things
buried with them in their graves? Is there no one to un-
earth these things from the graves? Were there no national
poets in the days of yore? Whose praises did they sing? Is
there no one to emulate this eloquence? In the olden days
did not some people bewitch others? What were the names of
the men of magic? Is it not rumoured that some were
tortured severely and cruelly? Are there no people who have
an idea of matters of this nature which happened under the
cloak of custom? Are there no battles which were fought in
those distant days ? Where were these battles fought and
who were the heroes? What feathers were worn by the royal
regiments? Are there no anecdotes connected with the brave
men who wore decorations. Were there no hunting expeditions
in those far-off days and why were the breasts of the eland
and the buffalo eaten only by those at the great place? We
should revive and bring to the light all this great wealth



-5-

of information. Let us bring to life our ancestors Ngconde,
Togu, Tshiwo, Phalo, Rharhabe, Nlawu, Ngqika and Ndlambe.
Let us resurrect our ancestral fore-bears who bequeathed to
us a rich heritage. All anecdotes connected with the life
of the nation should be brought to this big corn-pit our
national newspaper Indaba (The News).

In the concluding passages Soga pointed to an added function of
the journal. The newspaper would help to stabilize society (just as the
publication of the Xhosa Bible, for better or worse, helped standardize
the language). He pointed out that in the previous month an unforeseen
eclipse of the sun had nearly brought about a repetition of the 1857
Cattle Killing which might have had a "result which would have been
perhaps tragic". Given white astronomical expertise such a journal
could publish and warn about such future events and forestall catastro-
phes. The fact that this would be to the advantage of the colonial
government he does not mention. He does, however, hint slightly at the
power and status which literacy might bring.

I cannot recount all we shall gain by having this journal.
Those who have no pocket money should go to the forest and
bring home dry wood which will be good as fuel so that the
head of the family on newspaper day when the fire-wood is
burning well he will lie on his back on the upper side of
the hut and place one leg over the other and proceed to open
the newspaper saying, "my family, will you please listen to
the news".

Soga died in 1871, the year after a new monthly magazine, the
Kaffir Express^ to which he would no doubt "have been an outstanding
contributor", was started at Lovedale. The principal of Lovedale, Dr.
James Stewart, leader of the expedition which was to found the
Livingstonia mission in Nyasaland in 1875, took an active interest in
the magazine. The magazine was initially in English and Xhosa and the
Xhosa section was entitled Isigidimi Sama Xosa (The Xhosa Messenger)
The Kaffir Express spelt out its own purpose in 1871.

But whatever may be the increase of their ' material
wealth, "WITHOUT PRINTING THE MASS OF THE PEOPLE MUST REMAIN
BARBAROUS". We are not forgetting that the Bible, Pilgrim's
Progress, a Hymn Book and a half dozen small religious works
exist in Kafir - besides school books. But what is aimed at
in the Kaffir Express, is to supply a monthly or weekly
sheet, such as will gradually induce the habit of reading,
and make it both a taste and necessity and thus serve as an
education in the wider sense of the word.



• *

-6-

The article went on to record that the 'circulation reached at
the present month is rather above 800 - and of these only 500 are native
subscribers' and to lament that only 500 readers 'can be secured out of
so large a population1 whereas, at a subscription rate of three
shillings per year, at least a thousand readers were needed. In 1876,
however, Isigidimi Sama Xosa became a separate' and independent Xhosa-
language monthly t later fortnightly, newspaper, the 'first independent
African newspaper in Southern Africa1, edited at different times by
Elijah Makiwane, J.T. Jabavu, J.K. Bokwe and W.W. Gqoba, while The
Kaffir Express continued in English only, changing its name to The
Christian Express (In 1922 this was again changed to The South African
Outlook which is still being published today, making it the oldest
surviving continuous mission publication in the country). This magazine
attracted over the years participation and contributions by most of the
well-known names of the educated elite: Elijah Makiwane, John Knox
Bokwe, Sol Plaatje, John Tengo Jabavu, and his son, Professor D.D.T.
Jabavu, R.V. Selope Thema, John Dube, J.E.K. Mqhayi, H.D. Tyamzashe,
A. C. Jordan and many others. But a process which had begun with the
education and ordination of Soga and the training and Christianization
of others was widening the gap between this group and those who refused
or had not come into contact with this new influence. The influence of
the missions was not confined to the actual starting of newspapers.
(Since, although these above examples have frequently been called
'newspapers', they are not really full newspapers as we know them today
- they were, however, important as examples of early leads-in to the
proper newspapers.) Much more crucial has been their role as educators
of early black newspapermen. Healdtown, Lovedale, Adams Training
College in Amanzimtoti helped produce most of the key early black
politicians and newspapers. At these institutions, men like Jabavu,
Dube, Selope Thema, Rolfes Dhlomo imbibed Christian and Western
'civilizations'. The mission influence was thus survived long after
most of the mission newspapers. This was because many blacks internal-
ized the mission ideology and many of these men still dominated the
black newspaper into the 1930' s and 1940 • s. This is a key factor:
successive white governments and proprietors have allowed a measure of
freedom to their black newspaper-editors because such men have often
been chosen for their innate conservatism. In other words social
control in South Africa has been maintained not only through overt
violence and compulsion, but also through a colonization of the minds of
part of the oppressed population. One must, perhaps, be sympathetic
towards many of these black leaders, however. One must remember what
Dr. Shula Marks has called 'the ambiguities of dependence". With
little political power black leaders have had to walk an ambiguous
tight-rope between collaboration with and resistance against their white
oppressors. This has led to a variety of black responses.

The decade of the 1870*s witnessed the emergence of a deep
cleavage in the eastern Cape African population, a cleavage
that the Africans themselves recognized by the labels
•School People' and 'Reds' or 'Blanket People'- The School
people were those who possessed some formal education, were
Christians, or had otherwise assimilated prominent aspects
of European culture. They generally regarded themselves as



-7-

progressives ... The Reds were traditionally-oriented
people who adhered to the older and more familiar patterns
of life. Their name derived from their habit of colouring
their bodies and clothing with red ochre. This was to
become a positive symbol of their conservatism, as were
their blankets which they wore in preference to
western-style clothing.

It is these 'School People' who were the founders of the early black
press and the originators of the black press tradition. It was they who
initiated a significant change in black response to white power. Per-
ceiving the powerlessness of their people on the battlefield they
resorted to the attempt to bring about change through political and
other means. As one poet I.W.W. Citashe wrote in the newspaper
Isigidimi in the 1880's:

Your cattle are gone, my countrymen!
Go rescue them! Go rescue them!
Leave the breechloader alone
And turn to the pen.
Take paper and ink,
For that is your shield.
Fire with your pen.

2. THE INDEPENDENT BLACK NEWSPAPERS 1884 - 1932

But whereas the new education, the new way of life, the new
aspirations, the new labour systems were creating new class differ-
entiations and divorcing sections of the population from each other, it
also developed a class of blacks which, though Christianized and
Westernized, began to perceive that it had interests not always entirely
at one with the white missionaries, certainly not with the white
colonists. This group began to see that their interests needed their
own outlets of expression. While missionary publications continued to
exist, often to thrive, a new era of independent newspapers began to
develop.

The central figure in the first step in this new phase was John
Tengo Jabavu (1859 - 1921). He was born at Healdtown and, like Selope
Thema after him, began life as a cattle-herd. His parents, despite
their poverty, were determined that he get some education and enrolled
him in a day-school. He was a diligent pupil and acquired his Teacher's
Certificate very early. He became a teacher in Somerset East, soon
became a local preacher and apprentised himelf to the local newspaper,
the Somerset Budget and Courant, which bmught him in contact with
sympathetic whites, mostly English-speaking. In 1881 he became editor
of Lovedale's Isigidimi-Sama-Xhosa and in 1883 completed the Matricula-
tion Exemption of the South African University. With the help of J.T.
Irvine, a liberal King Williamstown trader and member of the Legislative
Assembly from 1879 to 1883, who provided security for the newspaper when
it started, and of two other King Williamstown traders, J.W. Weir and
William Lord, and the attorney, Richard Rose Innes, all of whom provided
advertizing for the newspaper, Jabavu started Imvo Zabantsundu, (African
Opinion) a weekly in Xhosa and English, in 1884 in King Williamstown.



-8-

Innes was to claim in 1922 that he and Weir provided joint surety with a
King Williamstown bank and that Imvo soon became overdrawn to the tune
of a thousand pounds when Jabavu found he could not collect
subscriptions effectively. Weir and Innes then arranged management for
Imvo while Jabavu drew a salary until the newspaper found its feet and
Jabavu could take over fully. This version, however, is open to some
doubt as it is based largely on Innes1 evidence alone and at other times
he does not refer to this state of affairs. Jabavu certainly received
active support and encouragement from liberal English newspapermen,
including William Hay, who agreed to print Imvo on his Cape Mercury
press, and Saul Solomon.

It is clear that the starting of Imvo was not without its
tensions. The beginning of the independent newspaper coincided with the
early stirrings of dissatisfaction with the white-dominated churches and
the moves towards independent black churches. In January, 1885, Elijah
Makiwane (1850 - 1928) gave a lecture to the Native Education
Association, a body begun in 1879 and which was described by Jabavu as
'perhaps the first Society launched among and by the natives themselves
independently of the well-known missionary and magisterial props that
have been ... so valuable to our people1. In his lecture, given only
a couple of months after the founding of Imvo (which had been in
November, 1884) Makiwane hints at friction, criticism and opposition,
and has to tread a delicate path of conciliation and assertion of
independence.

I cannot however close my remarks on some of the ques-
tions of the day without returning to the Imvo Zabantsundu.
You have all seen how well this venture has been received by
the colonial press generally. I know that many others have
received it with the same cordiality who have not expressed
their feelings publicly. It is as evident that in some
quarters it has been received coldly or with suspicion and
that it has even encountered active opposition. So far as I
know this cold reception is due to two causes: the first is
that it is supposed to be started with a view of ruining
Isigidimi - an opposition paper to that noble effect to
which the natives owe so much. It is opposed secondly
because it is supposed to be the organ of those lawless
spirits who will not be controlled by missionary or European
influence. It has even been asserted that those who are
concerned in it will be found leading a rebellion very
shortly. It is supposed to indicate that the Natives or a
small section of them are not satisfied with what is being
done for them. Now with regard to the second group of
opposition I need say no more than has already been stated.
There is no doubt that there is a party of Natives that
thinks that we may do more for ourselves, that it is not
healthy for us to depend so much on the health of others and
that an attempt ought to be made to stand on our feet. In
so saying they do not despise the help which has been so
freely given. On the contrary they believe that for some
time they cannot be entirely without it. I need not add
that I hope that the number of these who are inclined to do



-9-

something for themselves as well as receive help will
increase.

A man ought to take help only as long as it is necessary.
It ought to be the ambition of everyone to do without help
and to reach a stage in which he will give himself help. I
do not of course mean to say that anyone will be wholly in-
dependent of the help of others. I do wish, however, that
it be plainly understood that missionary influence is highly
valued by those who are supposed to be represented by the
Imvo. That this section of Natives thinks that efforts of
self-help are not inconsistent with the sincere desire to
follow the guidance of European friends. With regard to the
Imvo being an opposition paper to the Isigidimi all I need
to do is express the belief that no-one who is concerned
with starting it or supporting it had such a thought. I be-
lieve I am correct in saying that what led to the starting
of the Imvo was the belief that the Natives required a
professionally political paper which the Isigidimi is not
and perhaps could not well be and that a paper issued more
often was required and that there was plenty of room for the
two. I know that some of those who have taken active
interest in the support of the Imvo are much more concerned
with the success of the Isigidimi than that of the Imvo
Zabantsundu. What is of more importance, however, is the
reception the Imvo is to get from the Natives themselves. I
know that good wishes have been expressed from various
quarters but two things are especially necessary - the one
is that there be as many paying subscribers as there are
well-wishers and the other is that the editor receive con-
tributions in writing as often as possible in order to make
the paper truly representative. The chief burden must fall
on the class represented by the members of this Association.
This Association I think is under the necessity of
supporting the two papers warmly. In any case, the Imvo is
a great effort and the man who has had the courage to face
what is involved in starting such a venture will deserve
praise even if he should fail.

The lack of independence of the black editors of Isigidimi was
indirectly hinted at by an article in The Christian Express in 1876
which, tentatively apologising in reply to a criticism, stated that the
newspaper 'has for two years and a half been edited very properly and
very well, too, by a "superior" native - but under supervision of
course. The article in question was carefully revised, every word of
it, by a white skin and whatever blame there be, must fall on a skin of
that colour.' From Makiwane's talk can be seen some of the pressures
on the early editors and writers: the moral pressure from liberal
•friends' with the hinted charges of 'ingratitude1; the violent
objections from white colonists and administration that the striving for
a measure of independence by the black elite would end in rebellion (a
position which we will see reoccur late in official discussion
concerning Levi Khomo's Northern Transvaal newspaper); and perhaps un-
stated radical pressure from elements within their own class, or from



-10-

more traditional sections of the population.
While Isigidimi was, by 1888, to founder under the competition,

Imvo was to help Jabavu become the most powerful black politician in the
Cape up to the end of the Century. The practical success of Jabavu and
his newspaper was not inconsiderable. As his son wrote in his father's
biography, 'it is difficult to separate the doings of Tengo Jabavu from
those of the Imvo'. Their intervention, for instance, prevented an
uprising in Pondoland and secured the release of Chief Sigcau from
Robben Island 1886-7. The Native Disenfranchisement Bill was 'effect-
ually destroyed1 by the Imvo-Jabavu partnership and a deputation
consisting of Jabavu, Rev. Elijah Makiwane and Rev. Isaac Wauchope
secured a relaxation in the Cape Pass Laws. It was perhaps the success
of early deputations which led to the persistence of this form of
protest into the early part of the Twentieth Century - and to the
failures of the deputations against Union in 1910 and the Native Lands
Act 1913. Jabavu and Imvo also challenged the imprisonment in May 1887
on Robben Island of Chiefs Maqoma, Gungubele, Matanzima, Edmund Sandile
and others for ' sedition'. ' The charge never was and n&V-er could be
proved, and eventually the chiefs were released in 1888.' . The news-
paper and Jabavu also played a part in opposition to the Glen Grey Act
of 1894 and Jabavu himself probably regarded Imvo as being of more than
usual importance. 'The Natives, it must not be forgotten, have no
representation in the Parliament of the colony,' he wrote in 1894.
Initially, Jabavu found his allies amongst the English-speaking
politicians of the Cape but finally swung round into a relationship with
the Afrikaner Bond and these sympathies eventually led to the banning of
Imvo by the military authorities when martial law was declared during
the Anglo-Boer War in 1901. According to Trapido, the paper 'whose
finances had become precarious already by before the war suffered a blow
from which it never recovered.' It resumed publication a year later but
its influence had already been cut into before the war by a new
newspaper. Imvo still exists and is thus the oldest surviving
continuous newspaper founded by a South African black. But its subse-
quent history is a sad one and it is now owned by Perskor - a long way
from the independent black newspaper it once was.

The new newspaper was Izwi la Bantu (The Voice of the People) and
it was begun in November, 1897. Izwi la Bantu seems to have traced its
origins to a conference which was held in 1887 to oppose the Voters
Registration Act. It seems to have blamed Jabavu for scotching the
idea of a permanent organisation of Africans to defend their political
rights. Certainly, it was a paper started with at least one of its
objectives to oppose the politics of Jabavu. The newspaper undoubtedly
helped in the foundation at the end of the century of the South African
Native Congress (whose president was Thomas Mqanda and most prominent
executive member, Walter Rubusana, later to become the only black ever
to become a Provincial Councillor). It seems likely that Izwi la Bantu
was first edited by Nathaniel Mhala (or Umhalla)29 =nd amongst its
founders may have been Thomas Mqanda and R.R. Mantsayi. But there is
no doubt that A.K. Soga, son of Tiyo Soga and a Scotswoman, soon took
over as editor and was probably editor till its death in 1909. Izwi
was often more radical than Imvo, especially just after the Anglo-Boer
War, and it took a prominent part in the early agitation for the crea-
tion of an African university. According to Trapido, Soga's analysis of



-11-

Cape politics was • far more complex than Jabavu1s1 and he 'combined a
Presbyterian ethic and a mistrust of Anglicans, with a sometimes
populist, sometimes socialist hostility to capitalism and stressed the
need foe Africans to assert themselves and work for their own improve-
ment.1 . Soga gave his reasons for his split with Jabavu in a letter
to Imvo in 1898:

Dear Mr Jabavu, - I think it was in 1884 when your
paper the Imvo first came out since when I have also been a
friend. Our relations have never suffered any alteration,
and I still admire you as a man who has done much, and may
do ! more yet for the elevation and enlightment of the
ignorant masses of Natives of this country. But now
politically we have come to the parting of the ways, and no
one regrets it more than myself. Whilst I still entertain
my friendly feelings towards you, I must confess that in
relation to your present position as a partisan and advocate
of Messrs. Merriman, Sauer, Hay and Molteno, I am inimical
to you, and do not hesitate to denounce your defection from
the ranks of moderate men, to the ranks of the most bitter
of partisan and personal politicians in this country. For 14
years you have taught your supporters from that sacred
pedestal on which you have been placed as spokesman and
representative of the ignorant Natives of this country to
seek first the kingdom of God and His righteousness, or, in
other words, to study measures without regard to man and
principle before partisanship. Where are we now and whither
are you leading the people? You are certainly not with
Innes, whom you profess to admire so much, and who, it must
be admitted is a personal symbol of all that is moderate
amongst politicians and men to love peace, also would you
not be found in the ranks of those who from none other than
motives of prejudice, and the most extreme and bitter
personal animosity have not hesitated to jeopardise the
interests of their constituents and the sacred interests of
the country. I say the sacred interests of the country, and
because you are well aware that there is nothing to be
gained by allegiance to the Dutch party in this country,
but, on the contrary, there is everything to be feared in
the oppression and degradation of the Natives by adding to
the strength and aggressiveness of the Dutch, let individual
Boers be what they may. All history cries aloud against
your action, and would to God your attempts and those of Hay
and others whom we reckoned .as friends be most abjectly
confounded in the near future.

Soga was, too, a leading figure in some of the early movements which
eventually led to the formation of the South Africa Native National
Congress in 1912. Aside from Soga, Waiter Rubusana was Izwi's most
important political correspondent and the poet S.E.K. Mqhayi was also a
frequent contributor under the pseudonym, Intbongi Yakwo Gompo.

Towards the end of the century, the Eastern Cape was being
emulated in . importance by other areas to the north. The key figure



-12-

amongst the Amakolwa, the School People, in Natal, was John Dube. His
early life reflects the continuous interaction and mutual influence
between South African and American blacks. Dube went twice to the
U.S.A. before 1900 and visited Booker Washington's famous 'Negro'
self-help college at Tuskagee. He returned to Natal where he started
the well-known 'Zulu Christian Industrial School1 called Ohlange
Institute in 1901* Dube was to write an interesting novel around 1928
(Insilaka Shaka). He lived until 1946, a powerful figure in Natal and
national politics.

Possibly Dube's most important achievement, however, was the
beginning, in 1903, of the newspaper Ilanga Lase Natal (still going now
with a circulation of 100 000!) H.J.E. Dumbrill has described its
history in the following terms:

Armed with determination and his own dynamic personality,
Dr. Dube set out to tell his people of the need to establish
a national newspaper which would serve as their mouthpiece.
The response he got was fantastic. Kraal heads sold their
cattle, donations poured in and, in no time, a fund was
established. The birth of Ilanga was now no longer a dream
but a reality. When, on June 3, 1903, the newspaper was
established, Dr. Dube decided to call it •Ilanga Lase Natal*
because he wanted it to act as 'a guiding light' among the
Zulus.

Ilanga was first printed at Ohlange, Dr Dube's own home.
He was its first editor. The news in the paper reflected
the lives of the African people, making representations to
the authorities and never advocating violent methods in the
struggle for the elimination of the problems of those days.
For distribution of the newspaper, donkeys were used and, at
times, school boys from the neighbourhood were employed to
sell it in places like Phoenix, Durban and other neighbour-
ing areas.

Production of Ilanga Lase Natal during the early days was
by no means an easy task. The staff employed was small and
the machinery used was outmoded.

Dr Dube's first test of courage in his new venture came
in 1906 when the Bambata rebellion hit the country. As the
sole mouthpiece of the Zulus, suspicions abounded,
especially in official circles, that Ilanga might have in-
stigated the rebellion. A close watch was kept on what the
paper disseminated. But through his able pen and clear-
mindedness, Dr Dube dispelled all fear and suspicion that
his paper was out to cause trouble. - No sooner had he
achieved this success than he found himself again arousing
the ire of the Government of the day. This was as a result
of a column he was conducting in the newspaper, called
'Vukani' (Wake Up). In it Dr Dube urged his people to 'get
up and progress1 towards civilisation like other races. Un-
fortunately, the Governor of Natal saw it differently. He
thought the column urged the people to wake up and revolt
against oppressors. Of course, Dr Dube succeeded in con-
vincing the G.G. that the column spoke no agitation.



-13-

After a few years of its founding, Ilanga fell into the
hands of another illustrious leader, Mr. Skweletu Ngongwane,
who took over its editorship after Dr. Dube had resigned to
found another historic establishment, the Ohlange Institute.
By now there was no doubt that the work of pioneer Dube was
set to grow from strength to strength.

It may be interesting to know, in those days, journalism
was an unknown thing among the African community. So it
should be no surprise to learn that the editor was
everything - reporter, sub-editor, general manager,
columnist, the lot.

Mr Ngongwane edited the paper until it was bought over by
the Bantu Press (Pty) Ltd. He was succeeded by Mr. Ngazane
Luthuli, an old friend of Dr. Dube's, who followed in the
latter1s steps with forthrightness and dedication to the
service of the Zulu nation. Mr. Luthuli was editor of
Ilanga for 30 years.

Ilanga was moved from Ohlange to Durban in 1936. It was
produced in an old building in Grey Street and printed in
the premises of the Natal Mercury. Its masthead was of the
same type as that in the Mercury. Even in the ownership of
the Bantu Press, Ilanga never deviated from its policy of
seeking to help Africans. Only recently an African girl
graduated as a doctor of medicine under a grant offered by
the then-owners of the paper.

Upon the retirement of Mr. Luthuli, Mr. R.R.R- Dhlomo, a
noted Zulu author and journalist, was offered the editor-
ship of Ilanga. Mr. J.K. Ngubane, who had worked as
assistant editor to Mr. Luthuli was transferred to ;
Johannesburg.

Under Mr. Dhlomo, Ilanga assumed a 'new-look1. Its
circulation was gradually increasing; it was becoming more
acceptable and recognised as the 'Voice of the People1 , and
it had a bigger editorial staff than before.

To the north-west, after the earliest production Morisa Oa Molemo,
published at Kuruma in 1836, we find the Molekudi wa Bechuana (The
Bechuana Visitor) described by Solomon Plaatje as 'the first newspaper
published in the Sechuana language, from 1856 to 1857' Plaatje wrote
that he had a file 45X these issues which were 'one of the author's most
valued treasures.1 With the advent of European missionaries and
colonisers life was changing, slowly at first, much more rapidly after
the discovery of the Kimberley diamonds in 1886. The changes and their
connection with the history of newspapers and literacy are poignantly
reflected in the memories of Solomon Plaatje.

The next Sechuana paper was Mahoko a Becwana (the Bechuana
News), a monthly review of current news and religious
comments. It was issued by the Mission Press at the Kuruman
Moffat Institute and ran successfully for a number of years.
The Revs. A.J. Gould, R. Price, John Brown and various other
agents of the London Missionary Society each succeeded to
the editorship, and the little sheet increased in size and



-14-

popularity until it became a fair-sized periodical with a
very smart cover. During the first week of each month the
native peaseants of Bechuanaland, and elsewhere, used to
look forward to its arrival as eagerly as the white up-
country farmers now await the arrival of the daily papers.
How little did the writer dream, when frequently called upon
as a boy to read the news to groups of men sewing Karosses
under the shady trees outside the cattle fold, that
journalism would afterwards mean his bread and cheese.

Certainly, journalism became Plaatje*s profession but it provided him
with very little bread and cheese for he struggled all his life to make
a living from it. Solomon Tshekisho Plaatje (1876-1932) was a remark-
able man. Educated to the level of Standard Three on the Berlin Mission
Society's station at Pniel near Barkly West he learned to speak ten
languages and became a court interpreter in Mafeking where he was caught
in the siege during the Anglo-Boer V/ar. During the siege he kept a
diary which chronicled the events of his everyday life during that
period - the only known diary of the siege written by a black. He was
later to translate five plays of Shakespeare into Setswana and he wrote
the first novel in English by a black South African. This novel is
called Mhudi and was completed in 1920 (published in 1930). The novel
can be seen as part of the same process which produced the early
newspapers - the result of a particular kind of transition from
preliteracy to literacy - and containing much of the ideology and
approach of the contemporary black elite. Plaatje also collaborated
with the famous linguist Daniel Jones on one of the first South African
books on linguistics- aSetswana reader translated into phonetics. He
travelled extensively in Britain and the U.S.A. as a result of two
political delegations to Britain, the first in 1914, the second in 1919.
His greatest work was probably his political book Native Life in South
Africa, a sharp attack on the iniquities of the 1913 Natives Land Act.
Plaatje, however, made his name first as a newspaper editor.

The founder of Mafikeng (in 1857) was Molema, brother of
Montshiwa, Chief of the Tshidi Barolong. Molema1s son was Silas Molema
(1852-1927), who, educated at Healdtown, returned to his home Mafikeng
in 1878 and organised the first day-school amongst the Baralong, 'teach-
ing Natives to read and write English1. He was subsequently appointed
private secretary to the Paramount Chief. Silas Molema can thus be
seen as one of those born into the traditional elite with access to a
measure of power and wealth (through land and cattle) who managed to
translate themselves into part of the new elite. After the Anglo-Boer
War there seems to have been a general feeling amongst the African
population that outlets for expression were crucial if political,
economic and cultural interests were to be maintained. Silas Molema
therefore decided to start a newspaper and to 'call up' Solomon Plaatje
as editor. In fact, Molema took over an existing newspaper.

The newspaper, Koranta ea Becoana (The Bechuana Gazette) was
started by George Nathaniel Henry Whales, of Mafeking, who was also
owner of The Mafeking Mail. Whales published only twelve issus of the
paper before he sold it to Molema and Plaatje on 5 September, 1901, for
the sum of twenty-five pounds. He continued to print the newspaper, a
weekly in Setswana and English, until the new owners eventually acquired



-15-

a press. The rent for the newspaper office came to eighty-four pounds
per annum. While Koranta seems to have run effectively for some years,
by July, 1904, it may have been in some difficulties as Molema and
Plaatje borrowed six hundred and fifty pounds at twelve percent interest
from one Charles Wenham, Molema supplying 'thirty head of mixed cattle1

as security. By January 1906, Whales was contemplating taking back the
newspaper so it was clearly in trouble. Certainly by the end of the
year Molema's lawyer is first advising sale, then complaining that he
had ' no alternative but to take possession of the Printing plant' and
asking for the key of the building. By February, 1907, Whales claimed
to have ' purchased the copyright of the Koranta' but the situation is
confused since F.Z.S. Peregrino's Cape Town-based newspaper The South
African Spectator had announced that it had 'combined1 with Koranta. By
the end of 1907 Whales was also bankrupt and chief Badirile was
contemplating buying the plant and Erf in 1908. Finally, Molema's
lawyer seems to have made an offer for these in March. When exactly
Koranta ea Becoana ceased to be issued is uncertain though a guess would
put the date at long before 1908 - much more like the beginning of 1907
or, rather, sometime in 1906. It was, however, to haunt Silas Molema
until at least 1914 when he got a 'Final Demand' notice from lawyers in
Mafeking acting on behalf of Gaseitsiwe, Chief of the Bangwaketse, who
was claiming one hundred pounds 'being certain payment made to you by
the late Chief Bathoen in connection with the 'Koranta ea Becoana1 about
May, 1905*. Plus interest of eight percent! Thus it was that these
early newspapers either succumbed to lack of capital and readership or
merely limped along. The 'first native-owned paper' in Setswana thus
came to a sad end - even more sad is the fact that only copies of the
1901 - 1902 issues survive.

Plaatje did not give up. By mid-May, 1910, he was preparing to
start again with a newspaper in Kimberley. At that time, he borrowed
one hundred and eighty pounds, possibly as expenses for his new venture.
As surety he gives 'a list of assets belonging to me at present1. These
consisted of one buck wagon and gear, one double-horse-power Bakkies
pump, one single horse-power Bakkies pump, two steel ploughs with gears,
twenty-two assorted cows, seven young oxen, twenty yearlings and six
calves. Not a vast fortune and already borrowed upon! Tsala ea Becoana
began publishing in June 1910 as a Setswana-English weekly financed by a
group of prominent men whose syndicate was based in Thaba Nchu. As
Jabavu was one of these, it may have been the reason why Plaatie agreed
to edit Imvo for a short while in 1911 while Jabavu was absent. Tsala
ea Becoana (Friend of the Bechuana) significantly changed its name to
Tsala ea Batho (Friend of the People) in 1912 as a consequence, perhaps,
of the founding of the first black national political organisation. The
South Africa Native National Congress (later renamed the African
National Congress). Plaatje, however, went on the 1914 delegation to
Britain to protest to the British Government concerning the 1913 Natives
Land Act and, in his absence, the newspaper faltered and failed. Tsala
ea Batho had not been an isolated event - in Basutoland (now Lesotho),
H.S. Tlale founded Mochochono (The Comet) in 1911.

The Anglo-Boer War and its aftermath brought with it several
other attempts to start newspapers apart from Plaatje's. One of the
most interesting and most curious was The South African Spectator, begun



-16-

in Cape Town in December, 1900. Its proprietor and editor was Francis
Zaccheus Santiago Peregrino. He was West African by birth (born in
Accra in 1851), at least partially educated in Britain from where he
went to the United States. There, in Albany, New York State, he started
a newspaper for blacks called The Spectator. By the 1890s his eldest
son, Francis Joseph Peregrino, had settled in Cape Town. On the out-
break of the war in South Africa he seemed to feel the country might be-
come a land of opportunity so he emigrated to Cape Town with his wife
and younger children in 1900. On the way he attended the first Pan
African conference, held in London. The newspaper he started was a
curiosity, with some amusing advertisements and often written in a
quainj4style. It is, however, a useful and interesting record of its
time.

The first African-owned, indepedent newspaper in the Transvaal
was Leihlo La Babathso (The Native Eye). This newspaper had a rather
curious and interesting history which illustrates the problems and
tensions in setting up an independent black newspaper at the time.
From the 1890s various black clergymen broke away from their parent,
white-controlled churches to start a number of separatist churches. In
1893 Maake Mangena Mokone, a Wesleyan minister began the 'Ethiopian
Church*. In 1896 the Rev. J.M. Dwane, who had also seceded from the
Wesleyan Church and joined the Ethiopian Church, was sent to America to
confer with the Bishop of the African Methodist Church, a black American
Church begun perhaps over one hundred years before and which had up to
700 000 members by the beginning of the Twentieth Century. On Dwane's
return the African Methodist Episcopal Church was started, incorporating
amongst others the Ethiopian church.

The A.M.E. Church and the Ethiopian movement made many whites
extremely nervous and drew fire from white and some black missionaries
and clergymen. Dr. Stewart, founder and principal of Lovedale,
described the A.M.E. in September, 1901, as 'anti-white' or
'anti-European1 and Rev. Elijah Makiwane, in calling it 'intensely
anti-white1 said that 'Those who have urged me to join the movement based
their arguments mainly on the consideration that Africa was intended for
the Africans and that it is now in the hands of the whiteman'. He
stated further that the movements of Dwane and Mzimba (another breakaway
minister) had the same aim of 'the freeing of the African from bondage.'
Although other voices, such as that of the Special Magistrate of King
William's Town.who wrote in 1901, claimed that there was 'no element of
danger in these movements', the general white opinion was reflected in
The Port Elizabeth Herald (13 August, 1902): 'Educated Negroes in the
United States conceived the idea some time ago of taking in hand the
continent from which their ancestors had been stolen ... a scheme was
reduced to writing and found its way into print ... after a little time
one heard nothing about it; but the idea was there, and the Ethiopian
movement is but a different expression of the idea.1

These accusations bedevilled the A.M.E. Church's attempts to get
recognition for their church by the Transvaal Government after the
Anglo-Boer War (although it had been officially recognised by both the
Cape government and the South African Republic before the war). In 1902
Luke Nyokana, for instance, wrote to the Secretary of the Native Affairs
that the 'A.M.E. Church is generally misunderstood by people ... There
are other societies who distinguish colour but not the A.M.E.C. In the



-17-

last Annual Conference we had last December under the patronage of the
Right Reverend Bishop L.J. Coppin D.D. (a black American who was the
first bishop of the South African A.M.E. Church) a white brother was
ordained a Deacon ...' But the antagonism against the church
continued to build up to such an extent that a special conference was
called by the A.M.E. Church in August, i904t to 'dispel false rumours
and misrepresentations'. One Speaker complained that 'We are generally
accused that we dislike white men in our midst, and that we will have
only black men in our churches. Now, this is untrue.1 Another divined
what he believed the true cause - white interests. 'The danger we think
of and see is the hearts of those who hate black Africans, for they have
some evil schemes, and shout out danger! danger! danger! native rising!
native rising! Arm the burghers with 500 rifles! when they know there
is no danger at all, except that which is known and revealed to them in
that pitiable condition.1 Whether there were any grounds for the
fears of the whites that revolution was imminent and possible (and such
seems somewhat unlikely) and what exact motives they may have had for
raising the 'black peril' cry, it was certainly taken seriously and the
whole tone of the period is epitomized most famously in John Buchan's
novel Prester John. Though this was first published in 1911 it is based
on Buchan's stay, as Lord Milner's political secretary, in the Transvaal
between 1903 and 1904. The story is of a black clergyman who goes to
Scotland for education, returns and, under the guise of religion, begins
a revolution.

While the A.M.E. Church and the Ethiopian movement, connected or
not, were tentatively asserting elements of independence (their general
demands were to be recognised as marriage officers, to be allowed to run
schools, and to have greater access to land), other groups of blacks
were beginning overtly to assert their political rights after the
Anglo-Boer War. These included the Transvaal Native United Political
Association (Iliso Lomzi). In the Northern Transvaal the Transvaal
Native Vigilance Association was formed and this is the geographical
area in which Prester John was set. On 3 December, 1902, the
Zoutpansberg Native Vigilance Association was formed but it seems that
the Transvaal Native Vigilance Association was founded in Pietersburg on
1 July 1903 - certainly that is when its committee was elected, the Rev.
William Mpamba being elected President. Like its contemporaries this
association seems to have been formed mainly by the educated elite of
the area who saw the need for new political institutions to adapt to the
wholly new social system brought by the whites. They seem initially to
have attained a measure of support, however lukewarm and reluctant, from
some at least of the local chiefs. At the very same meeting, immediate-
ly after the election of the committee, a newspaper was proposed: 'After
this each of them (the committee) expressed his thanks for the honour of
being elected servants of the association and asked assistance from all
members to raise their native people. It was proposed that this
assistance should start a newspaper. Some members proposed that we
should have our own machine. After a long discussion it was agreed that
Mr. W. Brown (a printer in Pietersburg) should publish it for them.'
Thus the connection between early political movements and independent
newspapers as their mouthpieces was very explicit. The Secretary of the
Vigilance Association was made the first editor of the newspaper which
must have started soon afterwards. His name was Levi J.E. Mogale Khomo.



-18-

The newspaper was presumably called The Native Eye because it would keep
a vigilant watch over the interest of the local blacks just as its
parent body proposed to do. Almost certainly a monthly, it was pub-
lished in English and Northern Sotho.

Beyond the fact that he was educated by the Rev. Mabille in
Basutoland and that he was a member of the Swiss Mission Church and a
friend of the local missionary, the Rev. Creux, not much is known so far
about the early life of Levi Khomo. Only extracts from one or two
issues of The Native Eye survive so it is difficult to assess fully its
stance. It seems to have proceeded without too much controversy for
some months until April, 1904.

But on 2 April, 1904, Levi Khomo wrote to H.S. Marwick, Assistant
Secretary of Native Affairs, asking, in his capacity as editor of Leihlo
and Secretary of the T.N.V.A., for an interview in suitably humble
terms: 'I also beg you to admit that you are going to deal with a child
as I, from my point of view, regard every native a child in comparison
with a whiteman. Therefore, prepare to advise me and not frighten
me.' Granted an interview on 8 April, 1904, he was slightly less
humble. He raised the fears of blacks that they would be undercut on
the labour market by the imported Chinese labourers, that blacks were
being turned off local white farms, that not enough space had been
allotted for locations, that widows and boys were being made to pay
taxes and he asked about the outbreak of The Plague. Finally, he raised
the subject of the Ethiopian movement and suggested that most blacks
were against its recognition by the government. The position is
curious: we see here Levi Khomo distancing himself, the Native Eye and
the T.N.V.A., from Ethiopianism; this is also clear in a letter to
Marwick from E.H. Schlaefli, of the Pretoria Municipal Native Pass
Office: 'I take the liberty to warmly recommend you Levi Khomo for one
reason: He is opposed to the Ethiopians and their methods. I am of
opinion that the Ethiopians will be a source of great trouble in the
whole of South Africa and I am very glad to see that Khomo, as well as
the Editor of the Bechuana Gazette (Solomon Plaatje) are one in
condemning them. As you are aware, the Ethiopians belong to a secret
society, a kind of free masonry; their influence must be neutralized at
all costs, and I rejoi^ to see enlightened Natives up on arms against
this American Masons.' On the other hand, the A.M.E. Church distanced
itself from the T.N.V.A. The first resolution of the special conference
already mentioned, in August, 1904, was explicit on this side.

Whereas we have been erroneously misrepresented as being
connected with the Transvaal Native Vigilance Association, a
political body of Pietersburg, and whereas its organ, 'The
Native Eye1 has been wrongly affiliated with the A.M.E.
Church and its views and objects relegated to us, be it
resolved that the African Methodist Episcopal Church has no
connection whatever with the T.N.V. Association, not even
with its official organ, 'The Native Eye' , except that while
they are a political body for the black people, we are a
religious body for this much maligned and unfortunately mis-
represented section of his Majesty's subjects, a thing we
cannot be held responsible for.



-19-

Clearly both the T.N.V.A. and the A.M.E.C. were trying to disassociate
themselves from partially discredited contemporaries, to legitimise
themselves in government eyes while pressing ahead with statements of
their grievances.

Levi Khomo returned to Pietersburg determined to tell his people
what had transpired during the interview. Without the permission of the
Native Affairs Department he circulated a pamphlet summoning a meeting
of all chiefs and members of the T.N.V.A. to be held on May day at the
Pietersburg Native Commissioner's Office. The chiefs and members were
advised to 'come wLth clean bodies and tidy clothes as there will be
whitemen present.' Wheelwright, the local Native Commissioner,
immediately banned the meeting and wrote an interesting letter to his
superior, warning against the T.N.V.A.

To use Komo's own words, the object of the meeting is to
•break up the Ethiopian Church.1 I do not think this is
their object at all. I think it is simply to build up a
•Native Vereeniging'f which will take up agitation on native
matters of various kinds. These people know that the
Government suspects the Ethiopian church, and very naturally
an association of this kind must in self defence disclaim
any connection with the preachers of that propaganda. I
think we would be making a mistake in suspecting the
Ethiopian Church simply as the only source from which native
sedition and agitation is preached. There is no doubt they
do, but on a very much greater scale is agitation carried on
by educated natives of other denominations who have nothing
to do with the Ethiopians. These people are building
themselves up into a ^trong party, and will have to be
watched very carefully.

He went on to write that the local whites are unanimous in connecting
Leihlo with Ethiopianism.

What happened hereafter is not totally clear. Although the
government had prohibited the meeting not all the chiefs were so
informed and so, on May 1st, some of them turned up. Soon after, Levi
Khomo himself, we are told, 'became deranged1, 'took ill1- Wheelwright
himself wrote that, on that morning,'the editor of The Native Eye had to
be arrested for theft, the circumstances surrounding which action tend-
ing to indicate very forcibly that the man1 s mind was considerably de-
ranged. From more careful enquiries it would appear that some of the
Natives had themselves noticed this condition. I attribute the manner
in which the meeting was convened directly to the state of Levi Khomo's
mind.1 Why did Levi Khomo crack up? The evidence is slender. An
article in The Native Eye, perhaps, though unlikely, even written by
Khomo himself, gives a little information.

It is true that Mr. Khomo is arrested. It is understood
that he commandeered a single-horse trap, belonging to
Captain Bedy of the S.A.C., and drove round the town.



-20-

He left them after a short while and took a horse
belonging to a Jew, but as the saddle was small he could not
ride it, but led it, and was immeditaely arrested by a
policeman who was coming after him. He slept in gaol that
night, the following day, through Mr Creux's advice, he paid
£25 bail. He was tried on Tuesday, and he was defended by a
lawyer, he was found not guilty, and his money was returned.

Some people say that this 'pitso' was called for the
purpose of 'fighting for natives', others say it was for
separating the natives from the A.M.E. Church. Mr. C.L.
Wheelwright witnesses the last matter.

It is strange that we should be forced to apply for per-
mission before we can meet! Also that we should explain
that we wish to hold a meeting for, but white men are free,
and are not guarded as we are!!! Even the Boers who are
just back from the field, are today preparing to meet on the
23rd May/04 in Pretoria; and it is not known what for. We
shall see. We, of the Eye, are born to live and die in this
land, although we are persecuted and not trusted ... We are
glad that our secretary fought humbly and faced the worst,
he has the responsibility of the 'Eye1 and the Association.
We shall stand by him.

Long live the •Eye1.

Although we do not know the nature of his f derangement1 it is not un-
reasonable to assume that it was this last month of expectation,
aspiration and final frustration in the face of government intransigence
that was the last straw which broke Khomo's back. Certainly, he was
finally 'kept under surveillance1 not long afterwards. His successor,
as Secretary and editor, was Simon Molisapoli who said that Khomo
'squandered all the funds of the association during the period of his
"mens delirium".1

In August, Molisapoli asked permission for a general meeting of
'shareholders' in order 'to transact certain business political and
financial,1 and when this was for a while refused he published some of
the correspondence in The Native Eye and made it very clear in a letter
to the authorities the middle role he saw for the educated elite.

Sir, you cannot imagine how seriously this attitude of the
Government in refusing to sanction an open meeting of some
of his Majesty's most loyal subjects is being taken by
everyone of those subjects and what inconvenience it is
causing our honourable and loyal undertaking and, sir,
should the Government ever entertain any doubt as to our
work we are always open to criticism, and advice, but we
must repudiate as strongly as possible any imputations that
ours is a honourable and disloyal undertaking. Perhaps,
sir, when you come to understand us better which can only be
when the department of which you are head in this district
make use of us as an intermediate between it and the
natives, the majority of whom are so ignorant of their
obligations to the government as the man in the moon.



-21-

Leihlo carried on until the end of 1904. It then failed to appear for
two months at the beginning of 1905 and Moisapoli asked for permission
for a meeting to discuss the finances with the 'shareholders'. Most of
the considerable debt (perhaps £250, perhaps £850) was cleared. The
meeting discussed whether to buy a complete printing plant, a suggestion
which seems to have been accepted. Whether Leihlo reappeared or for how
long it continued is uncertain. Levi Khomo's fate has still not been
unearthed. But the story of Leihlo and of its editor is full of the
problems, contradictions and frustrations of its time.

It must also be remembered that it was not easy to run a
newspaper at that time. The son of Silas Molema, Dr. S.M. Molema, in
his biography of Plaatje, described the difficulties of Plaatje's
second newspaper.

There were no journalists or clerks; and Plaatje was the
sole worker doing the job of three or four people besides
being editor. He collected the post, opened and read
letters from his readers and kept records of money sent by
subscribers. He read papers of other publishers and
editors; Government gazettes and papers and translated all
from English into Tswana and Xhosa. Using a typewriter he
arranged all ideas and news, proof-read various communica-
tions and letters and after correcting, editing them sent
everything to the printing presses. Besides this he re-read
forms and proofs analysing and deciphering mistakes and
again sent the correct version to the printers.

When all news, information, ideas etc. were finally
printed on thousands of reams of paper and folded properly,
the papers were bound, addressed, stamped and sent to hun-
dreds of subscribers. This massive task of reading, typing
and printing the paper was a daily burden for as soon as the
first edition for the day was complete the following week's
daily publications had to be arranged and prepared for.

In Johannesburg, a crucial turning point was about to be reached.
In 1910 there returned to Johannesbrug Pixley ka Izaka Seme, (born in
Natal of a Christian family). Educated at Columbia and Oxford Universi-
ties and at the Middle Temple, London, where he was called to the bar,
Seme, together with three other early black lawyers, Alfred Mangena,
R.W. Msimang and G.D. Montsioa, founded, in Bloemfontein, on 8th January
1912, the African National Congress. Its significance is described by
Selope-Thema (later first editor of the Bantu World).

It was a gathering of tribes that had never met before
except on the battle fields. It was a gathering of chiefs
who had never seen each other before. And they came from
the four provinces and the High Commission Territories. It
was a gathering of educated Africans who had never exchanged
views before. It was a gathering, if I may say so, of the
departed spirits of the African race, among whom were such
men as Sandile, Tshaka, Moshoeshoe, Cetyewayo, Moroka,
Khama, Sekhukhune, Sotshangana and Ramapulana.



-22-

Newspapermen John Dube and Plaatje became first ANC President and
Secretary-General respectively. Only Jabavu remained aloof. Seme con-
cluded an article of his in 1906 with the following poem:

Oh Africa!

Like some great century plan that shall bloom
In ages hence, we watch thee; in our dream
See in thy swamps the Prospero of our stream;
Thy doors unlocked, where knowledge in her tomb
Hath lain innumerable years in gloom
Then shalt thou, walking with that morning gleam,
Shine as thy sister lands with equal beam.

Seme 'conceived the idea of establishing a newspaper which could be used
as the mouthpiece of the national organisation1 which he saw as 'the re-
generation of Africa1.

Two newspapers were being printed and published in Johannesbrug
at the time - Morumioa, founded and edited by D.S. Letanka, and Molomo
Oa Batho, founded and edited by L.T. Mvabaze. Seme persuaded Letanka
•to merge his newspaper with the proposed company1. Seme, Letanka and
the Queen of Swaziland were the promoters of the company and the
newspaper. Abantu-Batho was launched in 1913 witg^C. Kunene as English
and Zulu editor and D.S. Letanka as Sotho editor.

It must be remembered the conditions under which the A.N.C. and
Abantu-Batho were founded. Selope-Thema describes the period.

The conditions under which Africans lived and worked, •
particularly in the Northern Province, shocked him (Seme)
and stirred his mind to action. In those days the black man
of the Northern Provinces was treated as a beast of burden.
He was knocked and kicked about with impunity. In the
magistrate's courts his voice was hardly heard and his
evidence hardly believed. He was stopped at street corners
by policemen demanding the production of his pass and his
tax receipt. He was not allowed to walk on the pavements
and had to dodge motor cars in the streets. He was not
allowed to travel first, second or third class on the
trains. He travelled in trucks almost similar to those used
for cattle and horses. His education in the primary
schools, which were few, did not go beyond Standard 3f and
not beyond Standard 6 in the training schools which were
only two in the Transvaal and none in the Orange Free State.
Politically he had no voice in the making and administration
of the laws. Economically he was kept in a state of abject
poverty.

Establishing a black newspaper, given all this, was thus not easy. Un-
fortunately I have not managed to lay my hands on any early copies of
Abantu-Batho, since no libraries have files on it - a reflection of the
prejudice against or sheer ignorance towards black newspapers of the
time. It is not easy therefore to assess the stance or influence of
Abantu-Batho. White reaction to early black newspapers, however, is



-23-

interesting. The Resident Commissioner in Basutoland wrote to the well-
known segregationist-liberal Howard Pim in 1908: ' I think I allude in
my last report (1906-7) to the native press and its attitudes. I felt
it necessary to do so but did not want to make too much of it. The
native press in South Africa is going to be always with us, and they are
certain to criticize the white man as freely as he criticizes them. It
is not an unmixed evil - it is quite as well to know what they are
thinking about'.

What one does know is that in 1921, partly to counter the in-
fluence of Abantu-Batho and partly as a result of an African miners'
strike, the Chamber of Mines started its own newspaper Umteteli Wa
Bantu. In several languages, it was distributed in the compounds and on
the streets. At first free, it was clearly meant to undercut and
undermine Abantu-Batho. In addition the Mines tempted away several
Abantu-Batho compositors with donkey carrots. Editorial policy was
fairly strictly controlled. One of the paper's black editors has said
•you know the whole thing was circumspect in that it had to agree with
mining policy so that there was no question of going beyond the boundary,
you understand. You had to protect the interests of the mines: low
wages and one thing and another, (inaudible) down any others who tried
to pop up their heads, you understand ... I had been told, you
understand, how far I had to go, you understand. And not beyond that.
Any contentious matter I used to refer to the board of the N.R.C., you
understand1. The paper was also useful in countering the impact of
the huge black 'trade union1, the I.C.U., which sprang up in the 1920s
under the Nyasa, Clements Kadalie. The Industrial and Commerical
Workers' Union started its own newspaper, The Worker's Herald, and
Kadalie appointed H.D. Tyamzashe as editor. Interestingly enough
Tyamzashe tells us, in unpublished monograph, that he managed to resist
A.W.G. Champion's attempts to dominate the paper and refused 'to publish
every bit of clotted nonsense that flew from his (Champion's) erratic

pen.'
It should be noted that the years 1917 to 1920 were years of a

good deal of militancy among black workers and even sections of the
urban petit-bourgeoisie. This militancy culminated in the 1920 African
mineworkers' strike. The response on the part of many white liberals
was to attempt to organise and rationalize their hitherto disparate
approach towards blacks. The Twenties thus became a classic period for
the establishment of ' liberal' institutions such as the Joint Councils
(1921), the Bantu Hen's Social Centre (1924), and the Institute of Race
Relations (1929) where the petit-bourgeoisie could be 'bought off while
workers in mine compounds and elsewhere were entertained by way of
church, sport, and the new cinema world. There is no doubt there was
real concern amongst many whites that if the militancy were allowed to
go unplacated revolution was a distinct possibility. That Umteteli wa
Bantu was started in the year of the major strike was no coincidence.
Its original function was clearly stated in an editorial on 30 August,
1924:

Rather more than four years ago Umteteli first appeared to
educate white and black and to point out their respective
and their common duties. At that time much of the Native
press was bitterly anti-white in policy ... the need for a



-24-

mediator was felt by a number of far-seeing natives, men
prominent among their people and gravely concerned for their
people's welfare, and it was due to their representations
that this paper was launched. We are charged to preach
racial amity, to foster a spirit of give and take, to
promote that will to co-operate, to emphasize the obliga-
tions of black and white to themselves and to each other,
and generally to create an atmosphere in which peace and
goodwill might thrive.

The culmination of this whole process of 'defusing native passions' in
the realm of the media can be seen in the early Thirties with the
takeover of most of the independent black newspapers.

BANTU PRESS (PTY) LTD AND THE LOSS OF BLACK INDEPENDENCE

The year 1932 is the key turning-point in the history of the
black press. This was the year of the founding of the Bantu Press (Pty)
Ltd. with its 'national newspaper1 The Bantu World^ The idea originated
with a man of 30 years of age called B.G. Paver. Having failed at
farming in the Bethal area (it was the time of the depression), Paver
(while working for an advertising company) conceived the idea of a
central organisation to take over most of the existing black newspapers
and to co-ordinate advertising in these newspapers. He saw that there
was a huge potential market amongst the blacks for local manufacturers -
the blacks he believed, were no longer satisfied with what was called
•Kaffir truck1 - cheap goods specially made for 'kaffirs1 - but many
preferred to buy 'European' goods. He was to see the black press as a
magnificent medium for advertisers to tap this market. In fact, Paver
did not look first at the newspapers. After his farming failure he made
for Durban which he saw as a potential central point for bicycle manu-
facturing on a large scale. He worked out a comprehensive scheme in
terms of which a big enterprise could be produced catering for the
increasingly urbanised blacks. It was his idea that the schemes the
breweries used for selling beer could be used for selling bicycles: the
idea was to (tie up' (like tied-houses) hundreds of small retail outfits
all over the country dealing primarily with 'kaffir truck'. This plan
was given the brush-off by those he approached and he went to work for
the advertising company in Cape Town. It was when this company
collapsed that Paver happened to notice some copies of black newspapers
in the company's basement where filed copies were kept. His first re-
action was to look at them from the advertiser1 s point of view: but
this soon changed - a crucial turning-point in black press history.

I wanted the advertising agencies to offer these people a
square deal, to put a little bit of money in and get the
sole rights and push the advertising and they would work on
the commission. They couldn't see any joy on that (sic) so
what I had to do was to start the hard way from ' tother
side. I had to go over into the publishing side and show
that it could be done, get the newspapers to come in with me
and then deal with the agents and say. Well, this is what
the prices are now going to be.



-25-

On similar lines of thinking, Paver was to set up the Bantu News
Agency to establish 'tied houses' for distribution (this was at first
done by agents, teachers and businessmen). This news agency was part of
the whole larger scheme to sew up advertising, printing and distribution
but was eventually incorporated into the Central News Agency.

I realised the CNA know-how and that sort of thing would be
at an advantage and to them it would give a very big opening
for the development of African literature: school books and
all sorts of things - the whole thing would have tied up.

He persuaded J.D. Rheinallt-Jones, head of the South African Institute
of Race Relations, of the viability of this idea. Howard Pirn was drawn
in, and later the Argus Company and the Maggs family took out
substantial numbers of shares. The idea was to take over the existing
black newspapers and to start Bantu World, the first copy of which
appeared on 9 April, 1932. By 1936, Imvo, Ilanga, Ikwezi le Afrika and
Mochochonono, witji a measure of reluctance from writers and owners, had
been gobbled up. Umteteli, the Chamber of Mines newspaper, remained
independent as did the Communist newspapers Umsebenzi and later
Inkululeko. It must also be remembered that this was long before the
days of African radio-broadcasting.

An unpublished memorandum proposing the setting-up of the Bantu
Press makes interesting reading (this memorandum was, without doubt,
written by Paver). Beginning with the observation that between 1921 and
1931 the literacy rate among black South Africans had increased from
9,89% to about 12,4% it continues that "The present is the time to
foster this desire for reading matter1. Perceiving that one of the
functions of the black newspapers is • the moulding of native opinion'
the memorandum believed that the present black owner-publishers were 'on
the eve of valuable political and commercial developments' , but 'lack
the ability to guide the political situation and to exploit the
commercial opportunities presented1. The Bantu Press and the Bantu
World had therefore three main functions:

1. Commercial: 'The keenness of competition is forcing all com-
mercial interests to seek new markets, and in the opinion of
advertizing authorities, a large and increasing amount of adver-
tizing is likely to be carried by the native press'.

2. Circulation: 'Improved printing, layout, editorial contents and
the creation of an efficient system of sales distribution 'would'
result in an enormous increase in circulation1. Certainly,
whereas Ilanga and Imvo averaged about 3 000 in circulation at
this time, by 1933 Bantu World had reached a circulation figure
of over 6 000 and nowadays has a circulation of over 100 000.

3. Political: 'Rapidly increasing literacy brings in its train a
real need for the development and sane guidance of Bantu opinion
as expressed in the native press' and 'their importance in the
moulding of native opinion makes their control a matter of the
utmost importance to South Africa's future well-being.' Yet
further, their function was 'to maintain a progressive yet
moderate policy on political and economic questions.'



At first Paver had much difficulty persuading people of the value
of advertising in the black press. It was not that there was resistance
to advertising. There was

No resistance, there was just no reaction whatsoever. It
was so unheard of, something so completely out of its time
and context that, I mean, people thought you were mad ... so
it was heartbreaking trying to make an impact and the way it
was done was to ... I thought up an idea of a trade
exhibition for the African population and in the height of
the Depression I took a whole block of an Engineering firm
who had packed up, the property wasn't being used ... and
they agreed to let me have it for free because they hoped it
would sell provided I whitewashed the place ... and even
then resistance was so great to taking stands that we had to
think up a whole system of package deal to get, people adver-
tizing ... We had to give them a translator, an African ...
the space ... we had to give them 5 000 leaflets ... Now,
the catch about the leaflets was: the leaflets were a
reprint of an advertisement in the paper. If you'd asked
them for the other way around they would have said, ' No f
Nonsense1 ... that really broke the ice.

This trade exhibition was held in 1933 - among the companies etc. repre-
sented were the 'Railraods, Henwoods, Ackermans'. Bechuanaland and
Basutoland sent carving, weaving and pottery. 'They played ball.'

Since this agreement was that the advertising would run a few
weeks, there was a doubt that it would continue. So to give further
impetus, to break inertia, Paver had the idea of fitting a small van
with a projector and screen (with a white to run it). Advertisers in
the newspapers of Bantu Press got a free slide - the first slide-
advertising to tap the black market. The van travelled over 4 000 miles
on the venture. As Paver repeated f this was the ' only way one could
break this absolute, this complete ignorance' of white commercial
interests. 'It wasn't resistance: it was just disbelief. This was
partly how Paver got the Company moving: his other task had been to
organise his ideological backers like Pirn, Rheinallt-Jones etc.
Fortunately, these could be largely relied on as Paver himself says, *I
was so damned busy that I couldn't be sitting around engaging in
conferences and meetings and things. I really didn't have time ... I
had to do everything, nobody was doing it ... it was quite new ground.1

R.V. Selope-Thema became the first editor with Paver and Le
Grange managing directors. Le Grange brought from America the idea of
putting news, not adverts, on the front page and Bantu World was the
first paper to introduce this to South Africa. A social gossip page and
a woman's page appealed to the emerging black middle-class. Bantu
World, representing, more, commercial capital, often took somewhat diff-
erent stances from Umteteli, representing largely mining capital - the
latter being, practically, forbidden to criticize mine management or
condone strikes.

At this stage it is crucial to understand two differing trends,
one amongst whites, one amongst blacks. Among white liberals one can
distinguish at least two strands of thought and action: on the one hand,



-27-

there was the more conservative group of liberals among whom were people
like Rheinallt-Jones (later Native Senator), Rev. Ray Phillips (an
American Board missionary who had written regularly for Umteteli and who
was given £5 000 a year by the Chamber of Mines to use among the blacks
as he saw fit), Howard Pim, Edgar Brookes and others (men of the Joint
Councils). Their liberalism was elitist: blacks were acceptable but
only if they reached certain 'civilized1 standards. (It is this group
which won control of Bantu World.) Slightly more radical were other
liberals, rather more democratic. The main representative here is W.G.
Ballinger. Ballinger was a young Scottish trade unionist brought out to
sort out and organise the I.C.U. when it got into financial and other
difficulties - an unenviable job which incurred him the enmity of
Kadalie and other blacks. Though more radical than Rheinallt-Jones et.
al. he was nevertheless not pro-communist (perhaps he is best described
as a product of the British Labour Party). His first year's salary was
paid by Mrs Ethelreda Lewis t the novelist, well-known for her Trader
Horn. Behind-the-scenes manipulation by Mrs Lewis persuaded Kadalie to
purge the I.C.U. of communists and this obsession was her main driving
force in her encouragement of Ballinger.

Amongst the blacks there were at least three strands of thought
(which are pretty well perennial divisions amongst South African
blacks.) Firstly there were those who went along with the white
liberals, co-operated with Joint Councils etc. Secondly, there were the
communists, radical but multi-racial. Thirdly, there were the African-
ists or the African Nationalists - early strains of this philosophy can
be seen in the early John Dube, in the *Mayibuye i'Afrika1 ('Come back,
Africa1) cry of the early A.N.C. and in the Garveyism which possibly
influenced the I.C.U. It was later to surface more positively in the
•Africa for the Africans' cry of the Congress Youth League founded in
1944 by Anton Lembede, W. Nkomo and others, and later to include Nelson
Mandela, A.P. Mda, Yengwe and others. In the late Fifties the African-
ists of the A.N.C. split off to form the P.A.C. under Robert Sobukwe.

The importance of these distinctions is to be seen in the early
opposition which Bantu World encountered. For a while it was threatened
by a weekly called The African Leader. The African. Leader prided itself
that it was African-owned and African-run - it was established early in
1932, a few months before Bantu World. Because of the Depression and
poor printing Abantu-Batho had collapsed in 1931. It's printing press
was bought by George Hashe, an African businessman. In a letter to the
English novelist Winifred Holtby, Ballinger describes Hashe as 'somewhat
illiterate, who has made money as a compound (Native) official and had
visions of getting very rich as a newspaper proprietor1 . The former
editor of Abantu Batho, T.D. Mweli Skota, was the editor of African
Leader and Msimang was soon to join it. Clearly its Africanist
philosophy is related to its black commercial interests. In other words
the white commercial interests of Bantu World were pitted against the
incipient black commercial interests of the African Leader. The African
Leader collapsed within a couple of years.

But a further interesting struggle developed from this point -
between the left and right-wing liberals. Ballinger had been approached



-28-

by Howard Pirn to join Bantu World. Ballinger made certain proposals and
conditions which Pirn and Paver could not accept. Ballinger therefore
joined a man from Durban called MacDonald and proposed to begin a
newspaper for blacks called The African Defender in which eould be
incorporated the failing African Leader. Ballinger was scathing about
the Bantu World, charging it with being controlled by the South African
Institute of Race Relations.

... as a certain Mr. Charley Maggs of Pretoria is reported
to have said when endowing Brookes' effort (to raise money
for SAIRR) 'the Inst. is the best insurance against Native
disorders in the country*. Maggs is a very wealthy business
man. He is the behind-the-scenes-owner of the Bantu World,
a pseudo Native weekly launched first over a year ago. I
was consulted during the preliminaries prior to the launch-
ing and asked if I would assist with voice and pen. Then a
change came over the scene. 1 was dropped because in the
first place I no longer counted due to illhealth, but in
reality because I suggested an editorial policy that should:

(1) Attack the Chamber of Mines one man wage rates in
favour or the average family minimum wage (2/8 per day as
compared with minimum decency of /6 per day) or in other
words the subsidisation of Mine Labour by the agriculture of
the Reserves.
(2) Definite attacks on White Labour Policies.
(3) Vigilance Committees to combat Pass and Night Raiding.
(4) Abolition of the Master and Servants Act.
(5) Fostering the growth of an Industrial Union.
(6) Cooperative Marketing and Retail Stores.

and in general a challenge to present conditions right up to
the uttermost limits, stopping short of only useless martyr-
dom. The Bantu World has been a sad disappointment to those
who had dared to hope for at least a moulding of Native
opinion on sound radical lines.

Ballinger had told Pirn that the Bantu World had failed to 'serve Native
interests because of a fear that advertisement revenue would suffer the
pull of the important Maggs' commercial interests plus the fact that
Prof. E. Brookes was on the Board of management to use the paper to
propagandise on behalf of the Institute of Race Relations1. The African
Leader had a bond of £100 with a Printing Machinery Company. This
Company informed Ballinger that "the Bantu World, through Mr. Maggs, and
the Umteteli wa Bantu through its backer - the Gold Producers Ass. has
asked where to get possession of the African Leader - 'lock, stock and
barrel' and 'put it into cold storage1.

Thus mining and commercial interests, with their attendant
liberal ideology managed to squash both more radical liberal ideology
plus black commercial interest and 'Africanism*. It should be noted
that this was done with the help of black editors and staff - relatively
willing or relatively unwilling.

During the 1940s the Bantu World continued to grow despite the



-29-

fact that it was twice bombed by the Ossewabrandwag during the war. It's
growth, helped as it was by a Government subsidy, shows the importance
Government attached to the control and 'right management1 of the Black
Press. The paper was also printed for the black soldiers in North
Africa, then flown to Cairo and the paper printed there so that Bantu
World had the unique distinction of being a newspaper printed at both
ends of a very large continent.

The main purpose of the management, however, was revealed in a
pamphlet entitled Black Gold, A New Market and its Media, published by
Bantu World about 1946. This was the logical culmination of Paver's
original ideas in setting up Bantu Press (Pty) Ltd. It was a pamphlet
aimed at the white businessmen of the post-war era and its title
referred to the vast market of Africans who were 'acquiring more and
more knowledge and appreciation of manufactured merchandise1. Pointing
out that the weekly circulation of the Bantu Press Group of newspapers
was 75 000, and that this group could get in touch with more Africans
per week than any other medium and was therefore ideal for business ad-
vertizing, the pamphlet described the 'rapid and romantic rise of the
Bantu Press group of newspapers,' detailing the purchasing power of the
African market and the advertizing rates which were the key to the door
of that new market. As regards its prize jewel. The Bantu World, the
pamphlet pointed out that it 'still appeals mainly to the more advanced
and educated Bantu people, whose interests reach out beyond the
immediate problems of any individual language group' and suggested that,
in glancing at a specimen copy of The Bantu World the businessmen would
•see that the educated Bantu likes a good newspaper, a balanced
newspaper, a responsible, quiet-spoken newspaper1. Thus, in advertizing
for advertizing, the pamphlet offered the prime attraction:. 'a
successful invasion of the Bantu market has been made a very simple
matter, thanks to the complete coverage of the Bantu Press Group1.
Editorial policy would conform at all times to this for the Bantu Press
was 'not a propoganda medium but an organ of education, enlightment and
appreciation' which guided 'the Bantu people on lines of sane and steady
progress within the commercial system of today*.

During the Forties there was started in Durban a new newspaper
Inkunla ya Bantu - proudly proclaiming it was African-owned and African
run. It was edited by a journalist and writer of considerable talent,
Jordan Ngubane, lata?in exile in the U.S.A. This paper supported the
Congress Youth League, the ginger-group within the A.N.C. begun by Anton
Lembede and others. It was largely responsible for Albert Luthuli's
crucial victory over Champion in the elections for President of the
Natal A.N.C. - a vital step towards his ultimate elevation to National
President of the A.N.C. Inkundla died about 1951. There does not seem
to have been a successful independent black newspaper since.

One interesting example of the effective control exerted by Bantu
Press Company management was in the case of Mochochonono started by the
Tlale family in Maseru in 1911. The editor, N. Tlale, was out of favour
with the Basutoland authorities somewhere around 1950, seemingly for his
handling of the ritual murders affairs. Several meetings were held
between the Resident Commissioner, the Attorney-General and representa-
tives of Bantu Press. Meanwhile Mochochonono was being printed from an
old engine run on diesel oil. Since Tlale was 'veering more to the left
than we liked1, pressure was applied: promises of new facilities in ex-



-30-

change for moderation of editorial policy. Tlale refused to co-operate,
the engine failed and Mochochonono died. The Basutoland Government was
uneasy without a 'responsible paper' so the British Government sub-
sidized Mpotletsane, a newspaper Bantu Press printed in Johannesburg.

The Fifties saw the spectacular rise of the 'glossy' magazine
Drum which made famous the names and work of many of our best black
writers - Can Themba, Ezekiel Mphahlele, Nat Nakasa, James Matthews,
Casey Motsisi, Henry Nxumalo, as well as Nigerian writers like Cyprian
Ekwensi. Its music critic Todd Matshikiza was to produce the famous
1950s musical 'King Kong1. Before long most of them disappeared into
exile, committed suicide or died of alcohol. It is possible that the
success of Drum and Zonk, with their racy township's style and numerous
photographs, owed much to rising literacy rates. These magazines marked
a departure from the rather formal and intellectual newspapers and were
geared to a greater mass appeal.

It is very interesting to note that Paver himself, through Bantu
World, launched a large 'each one, teach one' literacy campaign after
the Second World War. (This involved participators taking a kind of
pledge to teach, as in a temperance society).

About 1960 the Argus Company took over most of the Bantu Press
holdings. The Bantu World, up till then a weekly, was turned into a
daily, The World, which was a crime and sports paper along the lines of
the British Daily Mirror until its banning in 197 . The changing of this
newspaper into a daily was opposed by its founder. Paver, who thought
this was coming too soon and who hence foresaw the degeneration of the
newspapers into sport and crime sheets as 'inevitable'. (Paver resigned
and went into black newspapers in Rhodesia.) Like Drum, the later ex-
pansion of circulation of the sensation-bound World was probably linked
to growth in literacy rates - indeed the decision to change its char-
acter and format seems to have stemmed from a desire to tap the
now-literate urban masses market rather than the educated elite as
formerly. Paver's objections are interesting: he wanted to merge with
Drum and he felt that to start a daily would change the whole structure
of the newspapers which had been 'growing with the people' and would
introduce 'disturbing features'. He further believed that Africans had
not got to the stage where sufficient news could be generated for a
daily - correspondents would have to be trained, the 'structure' was not
there. He also pointed to a very interesting potential change - from a
newspaper with a partly rural readership to a primarily urban paper.

So the result would be that either you produce a paper which
was entirely urban in its outlook and presentation and
things like that and it would tend to dissipate what I was
trying to do with the whole thing ... And basically I was
right ... but the African newspaper enterprise that I
conceived didn't come to pass ... basically because of that

Well, I felt that the magazine should be part of the
whole complex and there wasn't really room for two magazines
... there was room for one good super magazine - at that
particular stage. Later on, you could have women' s mag-
azines as a separate thing ... Bailey's idea, again, was
that of a continental club which became a disaster because
there again what was good for Kenya wasn't good for here ...
It was pioneering at the wrong time.84



-31-

With television the future of newspapers seem to lie in the black
market. Already the Argus Company seems to be thinking along those
lines.

'COLOURED' NEWSPAPERS

The first known 'Coloured' newspaper was The Citizen published
in 1895 in Kimberley by a member of a troupe of American Jubilee singers
who had been on tour in South Africa.

The Citizen of 1895 was a triple-column, four-page paper,
that carried reports of various meetings, and concerts that
were held. In addition to these, it contained articles on
culture. These articles had a distinct American flavour.
The Praises of various American institutions were profusely
sung. Since the Jubilee hailed from the Fish College in
America, their Alma Mater naturally received pride of place
in the columns of 'The Citizen1. This first effort in Col-
oured journalism lasted four issues. It was indeed a crude-
ly produced paper that had types of all shapes and sizes
jumbled across its pages. Printers of that time used to
quote 'The Citizen' as an example of how printing should not
be done.

This was followed, in 1900 or thereabouts, by the South African
Spectator edited by a fascinating character, F.2.S. Peregrine Pere-
grino was born in Accra (his uncle was a Methodist 'bishop'). He went
to Britain, worked in some kind of steel foundry works, then moved to
the U.S.A., where he worked in a steel mill in Atlanta, Georgia. Here
he set up a newspaper called The Spectator. In 1900 he arrived in
Britain for a Pan-African Conference and seems to have come to the
conclusion that, with the Anglo-Boer War still going strong, he had a
role to play in Cape Town. Within a few weeks of his arrival he had
established the South African Spectator, full of amazing American-worded
advertisements. Peregrino was constantly asked to move from his
premises and his difficulty in finding alternative accommodation led him
to found an accommodation agency and to propagate ideas of self-help.

In 1903 Dr. A. Abdurahman was instrumental in1 starting the
African Political Organisation. This organisation, one of the first
black political 'parties', founded the A.P.O., a paper which seems to
have lasted into the Twenties. It was this newspaper which helped the
founding of the Coloured Teachers' Association (after a letter by ' A
Coloured Teacher' proposing such a scheme). In 1913 The S.A. Referee
was begun and managed to last a year - it contained political articles
by Peregrino so that the entry of politics into sport is a relatively
old South African custom!

In March, 1919, the South African Clarion was started and
supported the South African National Party (where the A.P.O. threw its
weight behind the South African Party). According to 'Gemel', it was
generally believed 'that this publication which was well-written and
circulated throughout the length and breadth of South Africa, was the
means of bringing the Pact Governement (Nationalists and Labour) into
power' . The Clarion lasted only just over a year. It was folowed by



-32-

The Sun. 'Gemel' indicated that the paper's attraction was similar to
that of the black newspapers of the time.

The novelty of a Coloured paper made almost every intell-
igent Coloured man and woman a reader in the Cape. Much of
the ' Sun' s' populari ty and success at the time was due to
the space devoted to social news. It was something new to
see one's name in the paper .. . For the first time the
progress of our people was being chronicled. The idea for
the establishment of a debating society was first given
voice to by a writer of the Cape Literary and Debating
Society, which may yet produce some public speakers of note.

Amongst the blacks, Ilanga Lase Natal would publish lists of who was
seen at Lutuli's cafe and in Bantu World 'Gossip Pen1 (Godfrey Kuzwayo)
would detail the social activity (holidays, illnesses, visits) of
teachers, nurses, doctors, writers, ministers and others.

In May, 1936, the Cape Standard first appeared on the streets.
'It has tried to make the Coloured child ambitious and race conscious;
it has fostered in the Coloured youth the benefits to be derived from
healthy exercise. In its fight for equality of opportunity it has re-
flected Coloured opinion, and stated the cause of the Coloured man in a
fair, sane and lucid manner.* 'Gemel' finished his article by putting
the history of Coloured newspapers into perspective.

The most powerful newspapers in South Africa to-day had many
years ago just as humble births as the coloured newspapers
have had. The non-European press has a future which rests
entirely with the support accorded it by the thinking
Coloured men and women, and it behoves every reader to help
make it a mighty weapon of a unified people fighting for
equality, justice and freedom.

The Cape Standard died soon after the war but The Sun, founded by A.S.
Hayes and C.L. Stewart in 1932, and taken over by Samuel Griffiths in
1936 (the United Party owned it between 1947 and 1950) carried on until
1956. By 1954 its circulation was only 2,000, however. Its rival in
that year was The Torch, circulation of 4,000. This paper was started
by a group of 'Coloured people1 who 'felt the need for an independent,
non-party newspaper caring for the interest of, primarily, the non-White
peoples of the Union' . This was not entirely true, as the newspaper was
representative more of the policies of the Non-European Unity Movement
than of being neutral. Since its demise in 1963, a new newspaper The
Cape Hfipald, founded in 1965, has become the leading newspaper in this
field.

INDIAN NEWSPAPERS

In 1903, V. Madanjith started a newspaper in Natal called Indian
Opinion. In 1904 Mahatma Ghandi, an attorney in Johannesburg, took over
the newspaper and transferred the whole enterprise to a farm at Phoenix
in Natal. When Ghandi left South Africa he gave the earliest of Indian
newspapers to a trust, the Phoenix settlement trust. In English and



-33-

Gujurati, the newspaper had attained a circulation of about 4 000 by
1954. It is still in existence. In November, 1940, Dhanee Bramdaw
started the English-language newspaper, The Leader. By 1954 it had a
circulation of over 13 000 and accounted for 70 percent of the annual
circulation of the three current Indian newspapers. It also has
survived, as has the entertainment magazine The Graphic begun by K.
Pillay in Durban in 1950. One of the oldest papers Indian Views, begun
in 1914 by M.C. Anglia, went under in 1972.

The Black Press's Perception of Itself, 1930-1950

After the early Thirties, with the newspapers largely
white-financed, most of the writers (with individual variations ad-
mitted) tended to be middle-class and moderate, liberal rather than
radical, nationalistic against tribalistic. (The exception was the
Communist press which frequently attacked the other papers - and was
attacked in turn,) An anonymous article (possibly by H.I.E. Dhlomo), on
the Afrian Press written in 1953 to celebrate the 50th birthday of
Ilanga Lase Natal described the press as * a legitimate, sedate and
moderate organ of Protest and as the Voice of the People1 but also
claimed that it was 'a better watch-dog of African interests than
political and social bodies. It (was) more alert, articulate, militant
and informed.1 In T.D. Mweli Skota's extraordinarily useful book The
Black Folks' Who's Who, a compilation (written in the Thirties) of short
biographies of prominent people, the word 'progressive' applied to a
black was the most frequent praise-term. The poet and playwright,
H.I.E. Dhlomo, for isntance, was described__as 'a young man of fine
personality, very progressive in his ideas'. Although it is easy to
condemn all these men for going overboard for 'European civilisations',
for frequent imitation of white models, nevertheless the basis of their
philosophy contained an element of realism. They perceived that one of
the factors which helped the whites conquer the blacks of South Africa
was the latter1 s lack of unity, the fact that the whites had managed
each time to isolate 'tribes' and deal with them separately, often with
the assistance of black allies of 'collaborators'. The men of the news-
papers tended to believe that 'the black man' would be strongest if 'he'
was organised into a unity, crossing tribal lines, avoiding separatist
tendencies. The ambiguity of the European imitations lies in the fact
that it also partly contained the seeds of African nationalism, of a
Unity movement.

A letter from Orlando in 1940 by Simon Lalaza defends the black
newspapers in terms of the handicaps they suffered compared with the
white press and points to their nationalist role: 'We owe these Bantu
papers gratitude, because they have opened an essential and new way
towards progress and are invaluable agents for unifying and inspiring a
sorely divided people like the Bantu1. R.V. Selope Thema had
reiterated this idea many times before. 'It is', he wrote in 1929, 'the
duty of those of us who have access to the Public Press to call the
attention of the leaders of our race, particularly at this juncture when
the fate of our race hangs in the balance, to the things that are
detrimental to the unity and solidarity of the race1.

The aims of these writers in the early days of black journalism
are summed up by M.T. Moerane (later editor of The World) in 1953.



-34-

It is a matter for great satisfaction to note that the
Ilanga has maintained its delicate but invaluable policy of
being both a Forum, for a people with few other facilities
for making their views and aspirations heard, and an
Educational instrument of uplift.

The black press saw its objectives, therefore, as being a forum for
opinions and protest and as an educational instrument.

The Press and Black Literature up to 1950

With the kind of circulation achieved by the newspapers, it was
not surprising that black writers gravitated to the press. Complaints
about the lack of publication outlets were frequent. Describing the
discussion of the African Authors1 Conference held in the Transvaal in
1936, for instance, J.D. Rheinallt-Jones, after mentioning the diff-
iculty Sol T. Plaatje had over many years in getting his novel Mhudi
published, goes on to write:

For the African author ... the comparatively small reading
public in the Bantu languages is an additional hindrance.
Thus it occurs that publishers will not publish meritorious
material because it can only command a small reading public,
and the reading public is not being extended because of the
lack of reading matter. Instances were given of the
disappearance of manuscripts through lack of publications.

Similarly Walter Nhlapo was to complain in 1938:

There are many authors but the difficulty is that their
medium of publication is lacking. In this transition period
of the world's affairs, where can they find a medium, since
there are few publisher^ and these are for a certain kind of
literature and no more?

Most of the well-known early black writers were also journalists: the
newspapers gave them both a public platform and a measure of social
status in the aspirant urban middle-class. Poems, both in English and
African languages, appeared fairly frequently in the newspaper columns
and the occasional short story was not known. Journalism gave writers a
certain measure of social status.

Although the artists thus had some influence on the lay-out and
content of newspapers, the corollary was also, in some measure, true:
newspapers probably influenced the writer's style. Firstly, the papers
had, for commerical reasons, to appeal to its readership and private
wrangling of conscience could not be greatly tolerated. As the in-
fluential pen of 'Scrutator' (R.V. Selope Thema) was to write:

My advice to these who want to use the pen as the vehicle of
expression is, start writing on subjects of personal appeal
and of general interest to the reading public.



-35-

In addition to this emphasis on public pronouncement, the newspapers
tended to encourage the essay form and a discursive and moralistic style
(partly in conformity with its educative function discussed earlier),
H.I.E. Dhlomo's descriptive pieces, for instance, have been known to
bring tears to the ideas of their readers. Essay competitions, run by
the papers, also encouraged this. One competition run by Umteteli wa
Bantu in 1934 attracted 561 entries. Because the newspapers appeared
weekly they relied less for their impact on the immediacy of their news
than on comment. Journalists tended to be philosophical and moral
commentators rather than reporters in search of contentious local items.
Due to space limitations the very short story was encouraged and brief,
rather than extended, efforts in all fields were the order of the day.
The autobiography form (so important in South African writing) probably
owes much to the newspaper eulogies and obituaries of prominent men.
(R.V. Selope Thema himself wrote an autobiography - as yet unpublished
at the time of writing). Public themes, such as the anniversary of
Mendi Day or Dingaan's Day or the Orlando Train Disaster of Christmas
1941, were standard subject matter. The poet Obed S. Mooki, for in-
stance, made a habit of writing praise poems in English to prominent
people, dead or alive. The humorous column was also a popular
favourite. R.R.R. Dhlomo was the major exponent of this: under the
pseudonyms Rollie Reggie (in Ilanga in the Twenties), R. Roamer Esq.
(in Bantu World in the Thirties) and Rolling Stone (in Ilanga in the
Forties and after). He probably picked up the technique from Stephen
Black, the editor of Sjambok between 1929 and 1931: Black used to write
a column, conducted in the form of a debate between two Africans, (a
teacher and a preacher), Joshua and Jeremiah.

The systems of using pseudonyms allowed writers both to vary
their style and to write more than the unsuspecting readers realized: a
few writers could hence dominate a whole newspaper. This tendency was
taken to such an extent that the editress of the women's pages of The
Bantu World was, in the late Thirties, Rolfes Dhlomo, undoubtedly male
in all other respects! Indeed as is predictable, the newspapers were
largely male controlled. A picture of the 15-strong staff of Umteteli
wa Bantu in 1930, for instance f features an all-male cast. B. W.
Vilikazi was to lament the lack of women writers in an article in 1933.

Why can't our educated ... patronise the Ilanga and express
their views and exchange ideas ... Why can't they tell our
womenfolk about this and that? To be a writer does not mean
much, Dor does it cost money. We want the wisdom of their
heads.

The women's pages tended to confirm the woman's peculiar and subordinate
role: concentrating on articles such as how to behave at English style
tea-parties and emphasizing religious ideas of acceptance of suffering
and such 1 ike. I have found the poems of only one woman, Rahab S.
Petje. Her writing is not without an element of sharpness. An example
is her poem 'Africa's Song of Freedom'.



-36-

Sing songs ye children of Africa,
Songs of mirth and songs of love.
Songs of praise for your native land;
For the Lord with His merciful right hand,
Has blest us with freedom and love.
Forget ye sons, of slavery!
Ye daughters forget your orphanage!
Arise and show your bravery!
For lost are the days of strife with age,
And liberty is at hand.
How long have we longed Oh Africa!
Have we longed for the joys of our land?
How long have we struggled with thee Oh Fate!
With thee Oh Fate! Thou cruel Fate,
1 Gainst struggle, hate, and strife?
Let us with our banner unfurled,
March to the graves of our dead.
With hand overflowing with offering,
With hearts full of mirth and joy.
Then Oh then „
. . . . . . . y«
Let us with one voice our prayers raise.

To a large extent, the newspapers must also have been responsible
for the spread of some terminology and language style. The early papers
(although often fascinated by the American blacks - with frequent
articles on 'Negro' politicians and writers) tended to put across
'standard English1, in terms of their middle-class and 'civilized'
aspirations. It is not till the Fifties, with Drum and later The World,
that language becomes racy in some conformity with the townships slang.
There are, however, early elements of American influence (often because
of 'Negro' influence within the separatist churches), one example being
the ending of a poem called 'A Bantu Lament1 written in 1933 by Simon
Lekhela; where the growing nationalism is also present.

Hasten, Black folk, time now arrives,
Let unity our ideal be.
Union our destiny decides,
Endeavour for it each colleague. i
By fate or chance depressed we are
Oh Spirit Great! we trust in Thee.

Journalism and literature were, for a long time in South African black
literary history, Siamese twins.

There were numerous literary writers, both in English and African
languages. In English, the productions of Sol Plaatje and H.I.E. Dhlomo
were by no means isolated events. There were many other writers: R.R.R.
Dhlomo and others wrote short stories: W. Nhlapo, Obed Mooki, 'L.D.R.'
and others produced many poems. The novelist Peter Abrahams was first
published in Bantu World in 1936 as a 'schoolboy poet1 and B.W. Vilikazi
and others frequently contributed poetry in African languages. All
these names became fairly well-known.

Although an early attempt to form a journalist and writers
society in the Thirties failed, the spirit of comradeship and cohesive-



-37-

ness which then prevailed has been continuous ever since and the early
days of writing and journalism were a necessary tempering fire for the
achievements of Drum, Classic and the 'flowering1 of black literature
after 1950. In 1953 M.T. Moerane (later editor of The World paid
tribute to Ilanga Lase Natal:

Our gratitude goes to the Builders to whom the torch was
handed - The Bantu Press, Ex-assistant Editor J.K. Ngubane,
Editor R.R.R. Dhlomo, H.I.E. Dhlomo, R.C. Mkhize, Msimbithi,
Busy-Bee, Joe the Cow, Rolling Stone and many other Free-
Lances and Contributors, Subscribers and readers who have
supported this great venture for fifty years. Nobly have
they played their parts in this stupendous Drama.

And what a Drama! Nay, the story of Ilanga is an epic of
the mighty deeds of a great people, struggling relentlessly
against the odds uncounted, pitting themselves against
principalities and powers, a panoramic pageant whose glories
shall yet be sung, for the history of the last 50 years of
Natal is mirrored in, nay, bound up with J.L. Dube and the
Ilanga. In 'those days1 Dube fought and won freedom of
expression for the Africans, but not before he was arrainged
before the highest citizens of this Colony in Her Majesty's
name. The Amaqadi warriors rallied ... Dube had won the
Freedom of the Press.

There is an element of humour here: Jordan Ngubane was Jo the Cow,
Herbert Dhlomo was Busy-Bee, and Rolfes Dhlomo was Rolling Stone. But
there is also a strong measure of truth, even if couched in highly
rhetorical terms: the full story of the South African black press has
yet to be written. When it is, the debt of the newspapers and the
literary artists to one another must occupy at least a small section.
And, finally, mundane as it may sound, the story of the newspapers
could, one day, be deservedly embodied in a drama or an epic.



-39-

14. Kaffir Express, 1 September, 1871.

15. Les and Donna Switzer, The Black Press, pp. 45-46.

16. Shula Marks, 'The Ambiguities of Dependence: John L. Dube of
Natal', unpublished typescript, presented at Conference, Oxford,
October, 1974.

17. H. Davis, 'Elijah Makiwane and the School People'. See also Hunt
Davis.

18. Albert S. Gerard, Four African Literatures, p. 41.

19. T.D. Mweli-Skota, The African Yearly Register, R. L. Esson,
Johannesburg, 1931, p. 23.

20. S. Trapido.

21. See, for instance, The Port Elizabeth Telegraph, quoted in Imvo
Zabantsundu, 30 April, 1891, for an example of such a sympathetic
response: 'We are glad to notice the very sensible criticisms
which appear from time to time in the Imvo with reference to the
administration of our various official departments. We believe it
to be a good thing that our educated Natives should have an organ
in which their grievances, real or imaginary, may be ventilated.
We are thus enabled to know where their difficulties lie, and how
far their complaints have any real foundation.'

22. Imvo, 21 January, 1887.

23. Imvo, 9 February, 1885.

24. The Christian Express, 1 May, 1876. See also The Christian
Express, quoted in Imvo, 16 January, 1896, for a later and more
relaxed expression of the starting of Imvo.

After a time the necessity for more frequent publication, and
also for paper with a greater variety of secular and political
information than the Isigidimi afforded became apparent. We could
not venture on this at Lovedale, especially on the troubled
questions of general politics. Mr. Jabavu received the support of
a small syndicate of gentlemen in King Williamstown interested in
the natives, and thereafter the Imvo Zabantsundu sprang into
existence. Its creation was rather a relief to us at Lovedale as
the running of a purely secular newspaper does not lie within our
proper sphere of work. Some time thereafter the Isigidimi Sama-
Xosa having served its purpose in its day and generation was
quietly laid to rest. Up till that time it had been the longest
lived of its race, having gone in one form or another, for nearly
nineteen years, whilst some of its native predecessors, begun in
the early days of missionary effort, scarcely survived half as
many months.



-40-

25. D.D.T. Jabavu, John Tengo Jabavu, Lovedale Press, Lovedale, 1922.

26. S. Trapido.

27. Ibid., p. 339.

28. Ibid., p. 343-334.

29. Ibid. , p. 333. It is amusing to note that Umhalla seems to have
been editor until at least April, 1898, as the following
advertisement appeared in the Johannesburg newspaper The Standard
and Diggers News, 11 June, 1898.

Mr. N.C. Umhalla, the editor of that influential and up to-
date native newspaper Izwe Labantu, thus writes under date 26th
April from East London: 'I have used Dr. Williams' Pink Pills for
Indigestion and General debility. I attended to the instructions
very closely, and within three weeks was quite well again and
strong. I would recommend Dr. Williams' Pink Pills to people of
weak constitutions, and providing they follow closely the direc-
tions as to diet etc. t I am sure they will be benefited. N.C.
Umhalla. •

30. E. Rosenthal, 'Bantu Journalism in South Africa*. South African
Institute of Race relations, pamphlet No. 14, 1947.

31. The following notice appeared in Ilanga Lase Natal, 13 August,
1909:

We regret very much to hear of the likelyhood of • Izwi la
Bantu1 of East London, Cape Colony, closing down. The Basutu-
land Star and the Spectator imply that such is the case. We
know that Mr. Soga, the brave and talented Editor has done his
best; the fault probably will be found in the people who are
directly concerned, not doing their duty - for if one out of
every ten of them was a paying subscriber, the 'Izwi1 would
live and fulfil its work in serving the interests of the
native people of the Eastern province. Should the paper
cease, those peop 1 e will find out how seriously they have
neglected their own interests; they will find that it is a
bad thing to go back on the path of civilization, and we
advise them not to try it, for they will have to pull forward
again some day at greatly increased cost. If possible, it
would be better to run the ' Iswi1 as a monthly journal of
convenient size for binding, to make it more of an educational
serial than a newspaper. Should Mr. Soga and friends decide
to make it a monthly serial, they would probably find good and
faithful helpers with supplies of valuable copy; why not try
it? Do not let the literary talent die down ever so little.
There is in South Africa many a little rill of literary
ability which could find a channel in a South African native
monthly journal. We earnestly hope that the 'Voice' will
still be heard, and be well spoken of throughout the land.



-41-

32. S. Trapido.

33. Letter to Imvo, 3 August, 1898. The Editor of Imvo (Jabavu)
replied as follows.

We are sorry to part with Mr. A.K. Soga, and see no reason why we
should not knowing that they have introduced and supported all the
bad un-English laws that have been directed at the Natives for the
past twemty years - since the Molteno Ministry. During all these
years the combined Sprigg-Rhodes, which now masquerades as the
League party, has been fought by Messrs. Merrimen, Sauer, Hay, the
Moltenos. This is undeniable. We ourselves have supported these
fairminded upholders of British justice and right dealing, and are
glad to find Mr. A.K. Soga supported us. Now Messrs. Merriman,
Sauer, Hay, the Moltenos are upholding true British principles of
right and justice in regard to the Dutch section of the Colonists
who have been betrayed by those who pretended to be with them. Mr.
Soga holds they have been wrong in doing so. Hence all these
fears. To prove to us in these circumstances the enormities of
Dutch domination is profitless as spilt ink, for we distrust the
Dutch just as much as we distrust the League for but yesterday
both have been leagued against our friends and ourselves. The
Dutch have good grounds for losing confidence in their erstwhile
friends, but those grounds are quite apart from the reasons that
made our friends and ourselves have no confidence in the late
allies of the Bond. At present we are simply brought together by
the no confidence we feel in the English friends who have been in
the Bond service. Mr. A.K. Soga, if he had any views in politics,
is at liberty to throw them overboard on a passing incident such
as the No Confidence or the abortive Redistribution Bill, but he
must not expect us to be as flexible. For these and other
reasons, we fail to see the reason for the crocodile tears he
sheds in our behalf.

34. Translated by J. Boxwell as Jeqe the Bodyservant of King Tshaka,
Lovedale Press, Lovedale, 1951.

35. Unpublished typescript 'History of Ilanga Lase Natal1, 3 pages,
presently in the possession of T.J. Couzens.

36. Sol. T. Plaatje, Sechuana Proverbs, Kegan Paul, London, 1916, p.
4.

37. Ibid., p. 5.

38. See, for instance, the correspondence of Plaatje in the Silas T.
Molema and Solomon T. Plaatje Papers, Historical and Literary
papers, Univesity of the Witwatersrand Archives, Johannesburg.

39. For background to Plaatje, see Introduction to Mhudi, Heinemann
African Writers Series No. 201, London, 1978. Also, English in
Africa volume 3, No. 2, September 1976, whole issue and B. Willan.



-42-

40. Solomon T. Plaatje, Sechuana Proverbs, p. 6. See also T.D.
Mweli-Skota, The African Yearly Register p. 51.

41. Quotation from film interview with Morara Molema. Extract to be
incorporated in television film to be made on the life of Solomon
Plaatje by the University of the Witwatersand, Johannesburg.

42. The following account is based on documents in the Silas T. Molema
and Solomon T. Plaatje Papers, University of the Witwatersrand
Archives. See, for instance, Aa 3.6.1. and Aa 3.6.2.

43. Imvo, 8 August 1911.

44. For a discussion of its content and some biographical detail, see
C. Saunders, 'F.Z.S. Peregrino and The South African Spectator1,
Quarterly Bulletin of the South African Library, XXXII, 3, March,
1978, pp. 81-90.

45. Unfortunately, the records of the Secreatry of Native Affairs in
the State Archives, Pretoria, are undergoing complete revision and
volume numbers etc. are being changed. The old numbers under the
NA reference are here given in the hopes that the files will be
traceable.

46. Untitled typescript on the history of the American Methodist
Episcopal Church, NA 533/04B (Volume 43).

47. NA 938/02 (Volume 8).

48. The Transvaal Advertizer, 23 August, 1904.

49. For a fuller discussion of Prester John and contemporary political
and social movements, see T.J. Couzens, '"The Old Africa of a
Boy's Dream1: Towards Interpreting John Buchan's Prester John',
Africa Prospective, University of the Witwatersrand student-staff
publication, No. 13, November, 1979.

50. NA 2019/04 (Volume 47). Memorandum on 'Native Meetings' by Acting
Commissioner for Native Affairs, 2 September 1904.

51. NA 2019/04 (Volume 47). Letter from S. Molisapoli to The Native
Commissioner 29 August, 1904.

52. NA 2019/04 (Volume 47). Copy of Minutes, furnished in letter by
S. Molisapoli, date 1 July 1904, but almost certainly a mistake
for 1 July 1903.

53. The only two known surviving issues are dated October and
November, 1904. NA 2410/04 (Volume 49) and 2914/04 (Volume 50).

54. NA 749/04 (Volume 43). Letter from Levi Khomo to J.S. Marwick,
Assistant Secretary of Native Affairs, 2 April 1904.

55. NA 749/04 (Volume 43). Notes taken at Interview, 8 April, 1904.



-43-

56. NA 883/04 (Volume 43). Letter from E.H, Schlaefli to J.S.
Marwick, 25 April 1904.

57. The Transvaal Advertizer, 24 August, 1904.

58. NA 849/04 (Volume 43) Handbill, dated 18 April, 1904.

59. NA 849/04 (Volume 43) Letter from C.L. Wheelwright to Secretary of
Native Affairs, 21 April, 1904.

60. NA 849/04 (Volume 43). Letter from C.L. Wheelwright to Secretary
of Native Affairs, 3 May 1904.

61. NA 849/04 (Volume 43). Translation of article in The Native Eye,
1 May, 1904.

62. NA 2019/04 (Volume 47). Letter from S. Molisapoli to Native
Commissioner, Pietersburg, 22 August 1904.

63. NA 459/05 (Volume 52).

64. Unpublished typescript biography in Tswana by Dr. S.M. Molema.

65. R.V. Selope-Thema, 'How Congress Began: The Life of the Late Dr.
Pixley Seme', Drum, July, 1953, p. 41.

66. 'The Regeneration of Africa1, The African Abroad, 5 April 1906;
quoted in T. Karis and G. Carter, From Protest to Challenge,
Hoover, Institute Press, Stanford, 1973, p. 71.

67. R.V. Selope-Thema 'How Congress Began: The Life of the late Dr.
Pixley Seme', Drum, July 1953, p. 41.

68. Letter to Howard Pim from the Resident Commissioner's Office,
Maseru, Basutoland, 22 April, 1908 (the signature is difficult to
decipher). Pim papers, University of the Witwatersrand,
Johannesburg.

69. Interview with T.D. Mweli-Skota, Sun Valley, Pimville, 24
September 1974.

70. Interview with Harold Kumalo, Kliptown, 1 October, 1974.

71. H.D. Tyamzashe, Summarised History of the Industrial and Workers'
Union of Africa, unpublished copy in the South African Institute
of Race Relations. On Page 3, Tyamzashe writes about Champion's
attempt to take over the paper while Kadalie was in Europe:

He installed himself Editor of the paper and 'ORDERED' the
writer to publish every bit of clotted nonsense that flew from
his erratic pen. The climax was reached when Champion endeav-
oured to compel me to publish a libellous article.

Tyamzashe censored the article and nearly lost his job.



-44-

72. I owe much of the information which follows to two interviews
with D.S. Harrison (a business-manager of Bantu World in the
Fifties), Roodepoort, 25 August 1975; and with B.G. Paver,
Pennington, Natal, 10 December 1975.

73. Mr. Paver's memory is accurate. It can be checked by, amongst
other things, a letter from J.D. Rheinallt-Jones to R. Muir,
General Manager of Argus Company, 16 September 1931 (Rheinallt
Jones paper, Box 47, University of the Witwatersrand archives),
in which Rheinallt-Jones noted two significant recent changes.
The first was:

A complete transformation within five years of the range of
goods stocked by those traders who cater specially for Native
customers. I have examined traders' stocks and have
questioned the traders themselves, and I find that Kaffir
Truck has become a minor part of Native trade.

The second:

There is a wave of enthusiasm for Education. Never have
Native schools been so full. In the Transvaal alone the
number of pupils in Standard VI has risen from 400 in 1929 to
1 400 in 1931. A very significant advance! For it means
that all over the country there has suddenly developed a new
reading public, and one that offers a new market for books
and newspapers.

He later added that •it would be unwise at first (my italics) to
interfere with their i.e. the present black owners nominal
Editorship1 and that 'the time may come when we shall be glad to
have steady leadership provided by these papers'.

74. Interview with B.G. Paver, 10 December, 1975.

75. Abantu Batho collapsed in 1931. It seems to have been saved for
a time about 1929 by some 'self-sacrificing action,' on the part
of Josiah T. Gumede, President of the A.N.C. A committee was
proposed to float a new Company: it comprised such illustrious
names as Gumede, Selope Thema, Mvabaza, Plaatje, Letanka,
Champion, Horatio Mbelle, Mini and T.D. Mweli Skota, the last
editor. (See memorandum, 'Affairs of the Abantu-Batho, Saffrey
papers File D3, S.A.I.R.R.) For a sympathetic historical view of
the left-wing press see three articles by B. Bunting in New Age,
20 November, 27 November and 4 December, 1958.

76. J.D. Rheinallt-Jones papers, Box 47, University of the Witwaters-
rand archives.

77. For circulation figures and much historical background, including
financing of newspapers, see Report of the Commission of Inquiry
into the Press, Government Printer, Pretoria, 1962-1964, Annexure
VII. This deals with the position of the black press up to about



-45-

1956. The circulation figures (pages 84-85) for The Bantu World
increase from 16 000 (1945) to 25 000 (1949) to 33 647 (1955).
The Ilanga Lase Natal equivalents are 13 000 (1945), 15 000
(1949), 27 490 (1955).
Of course, the newspaper claimed a much greater readership. The
Bantu World, 21 October 1933, for instance claimed a readership
of 40 000 and stated that 10 000 had seen its free 'bioscope
show1.

78. To the question, why Selope Thema was appointed. Paver replied.

I liked Thema*s personality. He was frustrated ... but he
was very earnest and sincere about the development of his
people. He was a politician but he was about the most
balanced of a whole crowd of, well, what one might call the
intelligentsia of that day and they were very thin on the
ground, you know, there were damned few.

Paver summed up his own attitudes to his Staff on the question of
control:

I didn't interfere with the editorial, I had the sane
approach that as long as the chaps, you know, realised that
flying for the moon wasn't going to get anyone anywhere ...
that it had to be done slowly, slowly, catchee monkey and
there had to be moderation. They had to do the editorials
and so the policy was really a co-operative one. We used to
have meetings and when I had new reporters I would brief them
... There was a lot of goodwill and faith ... I couldn't
presume to put a blue pencil through what was said. It had
to be done by my personality, by these chaps realising that
... and I had to say to them, well you know you' 11 have
Native Affairs officials who are proficient in your own
languages reading this.

The fact that there was a measure of political control, however,
is indicated by a letter (ambiguously worded?) Paver wrote to
Howard Pim on 15 February 1933:

I must thank you for your advice regarding P. ka I. Seme.
You may be sure that I will watch him very carefully in
future. I do so earnestly wish to help these people, and it
is not easy to know who is most worthy of the paper' s
support, that I am more than sorry when we appear to be
misleading in our efforts.

(Pim papers A881/B12/47, University of the Witwatersrand
archives.)

79. For a perception of this clash, see, for instance, 'What Africans
Read', in Inkundla ya Bantu, First Fortnight, September, 1946.
That Bantu Press was closely associated with the liberals of the
Race Relations Institute is testified to in a letter on Institute



••:•'• i

-46-

paper from Edgar Brookes to Rheinallt-Jones in which Brookes
suggests a kind of affiliation membership for the Press 'in view
of its special character from our point of view'. (Rheinallt-
Jones papers, Brookes to Hones, 2 June 1934. University of the
Witwatersrand archives).

80. Hashe was described by the African Leader, on 19 April, 1933, as

follows:

One time an Assistant Compound Manager (commonly known as
•Induna') of Durban Deep Roodepoort Mine. In the first month
of last year, Mr. Hashe, prompted by a sense of patriotism,
reclaimed, for the Bantu people, the printing plant of the
'Abantu Batho1 Ltd. This plant was about to be lost to our
people when Mr. Hashe came out and reclaimed it for his

people.
Mr. Hashe was born in 1881 at Middledrift Dist. of King

Williamstown. His father was a Councillor and Chief Speaker
of Chief Willima Shaw Khama. He is one of the Children of
Cungwa.

81. W.G. Ballinger to Winifred Holtby, 7 June 1933. Recently dis-
covered box of Ballinger papers, University of the Witwatersrand
archives. See, also, Ballinger to Rheinallt-Jones, 30 December
1931; Ballinger to Winifred Holtby, 14 June 1933; and Howard Pirn
to Winifred Holtby, 21 June 1933. The extent to which Pirn and
Ballinger were at odds is indicated by Ballinger's affirmation
that he 'cannot submit' to Pirn's 'economic pressure1 and that it
1 looks as if Mrs Lewis has been right and I have trusted him. a
little much': though Pim maintains only that it was 'a curious
and difficult position but we remain on friendly terms'.

82. Two other newspapers appeared about 1936: The African Liberator
and The African Defender. The former seems to have been in the
nationalist line of the African Leader. It claimed a circulation
of 6 000 and the March-April 1936, issue stated:

i

Our first attempt was to infuse new life into the defunct
African Leader. Secondly we collected over £40 to start the
African Defender in 1933. Both these were colossal failures.
Our last attempt was to organise the African Writers and
Journalists Association which was stillborn. Today we
decided to have no deliberation but took our courage in both
hands and fill the crying need. That we are doing beyond our
expectation is proved by the fact that in our short career we
have made some remarkable achievements. We have converted
Professor D.D.T. Jabavu B.A. President of the All African
Convention from a willy nilly upholder of White Leadership
for Africans into a staunch self-respecting African national
leader. We are disarming hostility and suspicion. We are
giving the Trade Union movement a greater impetus. We are
giving the Co-operative movement a greater upsurge ... It is
necessary that the oppressed and exploited Africans should



-1 h

-47-

have an independent champion not a champion of the Octupus
which would drive all Africans underground or to slave under
Boer farmers. It is essential that oppressed and confused
Africans have their defender. It is essential that all
allies of the downtrodden slaves - the white workers the
natural allies of Blacks and the European Liberals have a
mass organiser. Hence our stand.

The latter was Eddie Roux's paper which sold out 10 000 first
issue copies because of the black interest in the Italian-
Abyssinian war. Both papers soon failed, however. Eddie Roux
and The African Defender did» however, produce an interesting
little literacy reader called The Mayibuye Reader which taught
English through snippets like, 'The pass-law is bad. The old
laws are good1, and "Black men and white men are living in
Africa. The black man is still not free. Some white men are
free.'

83. Interview with D.S. Harrison, 25 August 1975.

84. Interview with B.G. Paver, 10 December 1975.

85. The following account owes much to an article by 'Gemel',
'Coloured Newspapers that I have known,1 in the Cape Standard, 29
March 1938. I have not yet traced the exact influence of
Coloured newspapers on literary writers: Peter Abrahams, how-
ever, published his first poems there.

86. See Report of the Commission of Inquiry into the Press, 1962-64,
Annexure VII, pp. 2-20.

87. Ibid., pp. 144-161.

88. Ilanga Lase Natal, 20 June, 1953.

89. T.D. Mweli Skota, The African Yearly Register: The Black Folksy
Who's Who, R.L. Essen and Co., Johannesburg, p. 143'.

90. Bantu World, 7 September 1940.

91. Umteteli wa Bantu, 9 March 1929.

92. Ilanga lase Natal, 13 June 1953.

93. Bantu World, 14 November 1936. much of this last section has
appeared as an article, 'The Black Press and Black Literature in
South Africa 1900-1950', in English Studies in Africa, XIX, 2
1976, pp- 93-99.

94. Bantu World, 20 August, 1938.

95. Bantu World, 18 January, 1936.



-48-

96. iimt.Pteli wa Bantu, 15 December 1934.

97. Tiancra Lase Natal, 17 March 1933.

98. Bantu World, 14 March 1942.

99. umteteli wa Bantu, 10 June 1933.

100. Ti,nPa Lase Natal, 20 June 1953. For editorial• f ^
Ilanga on its^Oth birthday, see the issues of 13 June, 1953 and

20 June 1953.


