
 
 

54

 

CHAPTER FIVE 

ANALYSIS: HOW THE STANDARD/ NATION COVERED THE ELECTIONS 

 

5.0 Introduction 

This chapter sets out to present and analyse the findings of the data collected for this 

research. The findings sought to establish what the Standard and Nation reported on 

NARC/KANU in terms of their themes. The chapter additionally seeks to analyse 

whether the papers were able to show fairness in their reports in the way they allowed the 

parties concerned to present their agendas and openly debate and discuss them. The 

reports shall be summed up against the main roles the media plays in election coverage. 

All data discussed in this chapter is taken from a content analysis methodology.  

 

5.1 Data Analysis:   

As has been established, the Kenyan media has a relationship with politics and this 

relationship is in turn reflected in the way the media reports on political issues. The 

Nation and Standard as independent newspapers showed similarities in the way they 

covered the elections. Their manner of presentation for the two main contenders was 

similar in that they were juxtaposed against each other. This was done in the reporting of 

Uhuru and Kibaki’s campaign schedules, presentation of their policies and the interviews 

they carried out on both of them. Appendix I provides a visual representation of some of 

the headlines appearing in both newspapers at the time. Further, the Standard and Nation 

tried to maintain unbiased covering although one could notice a slight angling in the 

editorials which leaned towards some preferred candidates. This contrasted the open bias 

that the Kenya Times and People dailies displayed in their reports where they overtly 

endorsed KANU candidates and opposition candidates respectively. Both newspapers 

carried news reports of campaigns, constituency round-ups featuring all the contesting 

candidates and Opinion & Analysis forums which focussed on the candid issues around 

the parties and candidates. The opinion pieces opened up debate from various areas and 

personalities, creating an avenue for discussion around the on-going political scenario.  

 



 
 

55

 

General examination of the data reveals the main pre-election issues in media coverage 

were the defection of the Rainbow alliance from the KANU/NDP alliance, Uhuru’s 

endorsement as KANU presidential candidate, the formation of the NARC coalition, the 

defection of candidates from one party to another and parties’ manifestos. In looking at 

the manifestos, both Nation and Standard either interviewed the candidates or gave them 

space to present the key election promises of their parties. All this fell under the media’s 

role and function of information. Over the election period the issues given prominence 

included conduct of voters, election campaigns and later on, the results of the elections 

and its implication for Kenyans. Voter education was done late into the campaign period 

but this issue will be addressed later in this chapter.  Gender issues were not well covered 

and the elections largely remained a man’s affair.  

 

The Standard was a forerunner in analysis with their ‘Transition watch’ column with 

Nation carrying out their ‘Elections 2002’ analysis in their Sunday newspaper. The 

Standard dedicated almost the entire Sunday paper to analyzing the candidates and issues 

surrounding the elections through ‘Uchaguzi- your weekly briefing on election 2002’. 

There was a noted increase in the pages dedicated to the analysis as the elections neared.  

The newspapers allowed citizens to give their opinions and debate their views through 

letters to the editor. By this, the media provided a platform and forum for debate in which 

the voters themselves took centre stage. Likewise Nation had three columns ‘Platform’, 

‘Moi succession’ and ‘Constituency review’ which were dedicated to commentaries and 

analysis of the different candidates and their issues. Both newspapers were liberal in 

allocation of space especially over the weekends to political commentators and 

politicians’ opinions. In doing this the role of information, debate and discussion was 

well carried out especially where the common man could also be guaranteed of a voice in 

the debates.  

 

From the onset the newspapers represented the elections as being a race between two 

major parties- KANU and NARC and their respective candidates. Headlines such as ‘Let 

us judge Uhuru, Raila as individuals’, ‘Uhuru nominated, Opposition Unites’ and 



 
 

56

‘KANU heads for big split as Rainbow quits the race’ attested to this fact.  Even where 

candidates like Simeon Nyachae (Ford People), David Ngeth’e (Chama cha Uma) and 

James Orengo (Social Democratic Party) were given a platform to discuss their parties 

manifestos, it was evident that they were considered non-starters in the race. In an 

editorial, the Standard declared that proper political contest would begin after Kasarani II 

(Standard, November 4, 2002) setting centre stage for the election battle.  This was with 

the exception of Nyachae who had earlier been part of the Opposition coalition but once 

he abandoned the coalition, he was relegated to the periphery and the race left to the two 

leading contenders. After the selection of the two candidates as presidential flag bearers, 

the Standard ran with a headline ‘The mother of all battles: major showdown looming in 

Uhuru-Kibaki duel’ which analysed the candidates priorities for their governments and 

where they wanted to shine in the upcoming elections. (Standard, October 27,2002). On 

the same day the newspaper published interviews with both Kibaki and Uhuru, giving 

them a fighting chance on the same page. This could be viewed as the newspapers 

attempt to give a balanced debate which constitutes fairness in reporting. The section 

below discusses the main issues and their presentation. 

 

5.1.1 Personalities: Uhuru versus Kibaki 

Overtly, the election reports were mainly candidate oriented rather than issue oriented in 

focus. The reports frequently centred on the candidates rather than their policies and this 

was more so for the months of October and November. Specifically, they were geared in 

the direction of comparison between KANU’s candidate Uhuru and NARC’s candidate 

Kibaki. Coincidentally, Uhuru was endorsed as the KANU presidential candidate and 

NARC united on the same day, October 23, 2004. The newspapers picked up the cue 

from there placing the two candidates against each other. Secondly, the focus on 

candidates could be attributed to their uniqueness; first Uhuru Kenyatta who was a 

newcomer in the election period but it is he that was priviledged to run for the top seat. 

Mwai Kibaki on the other hand had been one of the architects of multi-partyism and he 

was taking his third shot at the presidential elections. Kibaki was also reputed as a 

brilliant economist, having served successfully as Finance Minister in Kenya for the 

longest period of time (1970-1981) and later as the Vice-President of the country under 



 
 

57

the Moi regime46. Uhuru was part of the new breed of young leaders Kenyans wanted to 

see, the so-called ‘young turks’ and Kibaki was part of the seasoned ‘old guard’ was a 

constant issue in the press. In a paper presented by the Ghana Centre for Democratic 

Development (CCD-Ghana), it was noted that in Africa, the principle of age as a criterion 

of wisdom distorts social relations and encourages gerontocracy, the rule by elders that is 

not necessarily based on achievement or knowledge. Knowledge is not identical with 

wisdom nor does longevity determine achievement or knowledge. On a positive note it 

was acknowledged that if age is perceived as denoting brilliance, then it is a positive 

thing47. This tug of war in the age factor was visible in the reports but tended to favour 

Kibaki because of his track record in politics.  But as one writer said, old age is not 

necessarily a crown for sagacity, nor is youth a totem for brilliance. There were more 

pressing issues to contend with in the run for the presidency.  

 

Both newspapers adopted a similar strategy when reporting on the candidates’ 

weaknesses, strengths as well as their previous political records. In both newspapers, 

Uhuru Kenyatta was presented using the title ‘project’ in the race for presidency48. Titles 

like ‘Which way Project’ (Standard, October 12, 2002) and ‘Project Uhuru in Eastern’ 

(Nation, October 14, 2002) drove home the point that he was a novice in the realm of 

politics, handpicked by his mentor. The plethora of voices that emerged without the 

media circles and which were critical of Moi’s imposition of the young Uhuru, meant that 

the media would cover him in exactly the way he was portrayed. It was not smooth 

sailing for Uhuru for he had to convince voters and the media alike that he would not 

remain a puppet of President Moi after the elections. Headlines like ‘Uhuru rally 

resembled a state-organised event’ were detrimental to his record further endorsing the 

                                                 
46 Mwai Kibaki’s political record was detailed in ‘Golf, Books and Afro Jazz: Mwai Kibaki the Man’ in 
Nation, December 30, 2002.  
47 ‘Governance, Democracy and Development in Africa: A Cultural Approach’, a paper presented by 
CCD-Ghana at the International Conference on the Cultural Approach to Development in Africa. Retrieved 
from the internet March 5, 2005 from 
http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/idep/unpan003346.pdf 
48Brenda Wangwe notes that the term ‘Project Uhuru’ was coined by David Makali in 2002. At the time, he 
was writing for the column ‘Beyond Politics’ in the Saturday Nation. The media picked up the term and it 
became a common slogan in the country’s political vocabulary. (Retrieved from the internet 21st January 
2005 in http://www.kenyanews.com/Archives/mainsto/medst_4.html ) 



 
 

58

notion that he was not his own man. The newspaper reports may not have embraced or 

discarded him overtly but the opinion pieces – which the media allowed for open debate 

and discussion- left no doubt as to where their preference stood.  Before the KANU 

conference in October, one writer noted, 

 

“Today I will add one more thing. President Moi may push the Uhuru Project 

through the KANU presidential nominations next week. But in these days of 

Uhuru, the project spells only one word for KANU, D-E-F-E-A-T. But even such 

issues as being defeated are sometimes a matter of choice- there is Uhuru for 

you.” (Standard October 6, 2002) 

 

In an editorial ‘Decent chap this, but can Uhuru deliver for Kenya,’ (Standard October 

28, 2002:6) the writer focused on the main issues Uhuru Kenyatta had previously tackled 

in a televised interview on the popular current Affairs programme Summit. Being a 

follow-up on the interview, KANU’s promises were questioned as well as Uhuru’s ability 

to deliver on his own. Others were ‘Uhuru’s Journey to the Centre of Politics’ and ‘Will 

Kibaki be third time lucky’ (Standard, October 20, 2002), articles that traced Uhuru’s 

path into politics, including the years when he was not visible in the political arena. The 

clergy also made their preferences known like the retired arch-bishop of the Anglican 

Church, Dr. David Gitari who called on Kenyans to reject the Uhuru Project as he was an 

extension of the KANU regime (Nation, November 1, 2002:1). Some of these comments 

were not out of an examination of Uhuru’s abilities but arose from the fac that he was 

part of KANU, the party the voters wanted out of power. 

 

However, few columnists covering the campaign trail refused to disregard Uhuru simply 

as an imposed choice or a project. They argued instead that Uhuru should be given a fair 

chance at the Presidency.  At some time a columnist for the Standard posed the question 

whether Uhuru was a threat enough for the opposition to unite, producing a voice of 

reason in the midst of many others vouching for Kibaki. Without the influence of the 

NARC euphoria, he questioned the opposition, their tactics and what the formation of a 

national coalition presented to Kenyans as a whole. 



 
 

59

 

While Uhuru was presented as a project, Kibaki as a candidate was viewed more within 

the coalition than as a candidate on his own. Press reports were more favourable of 

Kibaki. He was a seasoned politician, having served in the Moi regime and this was his 

third presidential bid. As a candidate Kibaki seemed to be more endearing than Uhuru 

and he was backed by a strong team of opposition politicians. Further, Kibaki had lived 

on the legacy of a strong track record in economics and one thing Kenya needed at the 

time was a President who would save the economy from further decline. This was not 

missed by the media either. The support of political heavyweights like Raila Odinga was 

a bonus for the candidate and as much as he spoke for and on behalf of the coalition, it 

seemed that he was not at pains to introduce himself as a likely candidate like Uhuru had 

to. Most of KANU’s electoral pledges in the newspapers were delivered by Uhuru but 

NARC’s promises and battle of wits were drawn by among others Prof George Saitoti 

and Prof Anyang’ Nyong’o.   

 

When Kibaki suffered from a fatal accident on December 3rd,   the media reported it as a 

blow to the coalition, and initially caused panic among some sections of the country. 

Despite the fact that his injury was severe, the then NARC opposition downplayed the 

health factor. When Kibaki left the country for urgent treatment abroad, the Standard 

carried detailed analysis on the accident and how it would possibly affect his already 

failing health in ‘Mwai Kibaki: How will crash affect poll’ (Standard December 8,2002: 

1). On the same day, the Nation carried ‘Kibaki doing fine, London doctors say’ which 

was a news report stating what his doctors said (Nation December 8, 2002. The Standard 

team was prepared to confront the issues around Kibaki’s health, a factor that the Nation 

chose not to engage in in-depth although it would have serious repercussions on the 

president’s performance as evidenced early in his term. Standard additionally ran a 

feature report on other presidents who had suffered similar physical/ health related 

misfortunes in their time. At best, the coalition should have been honest when questioned 

about the seriousness of this illness. On his homecoming, NARC played the sympathy 

card and both papers carried the story as the lead story upon his return on December 15th. 

In fact, the Nation dedicated five whole pages to Kibaki’s homecoming in words and 



 
 

60

pictorials with the Standard using only the lead story to his homecoming. The newspaper 

chose to focus on its weekend feature ‘Kenya after Moi’(Standard, December 15, 2002) 

an analysis which looked at what would happen to the network of individuals who were 

at the time surrounding Moi.  

 

Notably, not all the reports on Kibaki and NARC were positive in nature. Further, it was 

noted that not all the opposition politicians held untainted political records. One headline 

screamed, ‘Moi: I’ll expose opposition’ meaning that there was more to the opposition 

than an amalgamation of politicians out to remove KANU from power.  In a paid-for 

advertorial appearing on the Standard and Nation, the Citizens Forum for Transparency 

questioned Kibaki’s authenticity and integrity as a person. The author noted, 

‘From the foregoing, it cannot be denied that indeed Kibaki is one of the 

architects, if not the chief architect and defender of the oppressive single-party 

system, together with the  loss of the democratic space it entailed, and the 

suffering that was occasioned by it’ (Standard/ Nation December  25, 2002). 

 

Elsewhere, Standard political analyst Barrack Muluka argued that the same strategy that 

had been rejected by Raila and the Rainbow Alliance, the imposition of Uhuru on 

KANU, was the same one Raila adopted. He noted that it was Raila who announced 

‘Kibaki tosha’ which translates to mean Kibaki was enough as the presidential candidate, 

at the formation of the Super Alliance. Muluka questioned what he saw as imposition of 

Kibaki by Raila saying that the NARC nominations should also have been free and fair. 

Other news reports that followed revealed that Nyachae had quit the ‘Super Alliance’ as 

he did not agree with NAK and LDP’s settling for Kibaki as their candidate. What was 

different about the mode of reporting was that Uhuru’s nomination was greeted with 

scepticism but the press chose to ignore that Kibaki’s endorsement was done in the very 

same manner.   

 

Such dissenting voices in the midst of the euphoria that surrounded the election period 

were both informative and with a good base of argument, they provided a balance to the 

obvious endorsement of Kibaki. The choice of news stories for the newspapers like the 



 
 

61

Nation’s dedicating five whole pages to Kibaki’s return and the Standard downplaying 

the issue can be argued in two ways. One can interpret it in terms of bias, arising out of 

editorial policy as we earlier discussed the ownership of the newspapers or it can also be 

seen from the angle of news production where the newspapers had already chosen the 

news for the day in the news diary. All these elements are determinants of the way news 

will be covered daily. 

 

5.1.2 Policies 

Election policies and pledges were a key area in which the media should have delved in 

but save for the pledges the leaders gave, the press shied away from confronting the real 

issues around these policies. As has been mentioned earlier, this was an election which 

focused on strategy rather than substance of elections. At one time Archbishop John Njue 

called on aspirants to stop attacking each other and instead address issues that affected 

society (Nation, December 3, 2002). Another article titled ‘Rainbow excitement ignores 

real issues’ noted, “To still talk and embrace ‘Yote yawezekana bila Moi49’ when we 

know he is leaving anyway and little else is to miss the point.” (Standard, October 29, 

2002). Here, one can see the desire for more than just a desire for change of guard from 

the citizens and a need for real answers. Besides, election pledges were some of the ways 

in which politicians endeared themselves to voters. 

 

As the KANU candidate Uhuru Kenyatta assured Kenyans that the priorities of his 

government included the formation of government of national unity, job creation, poverty 

eradication and war on HIV/AIDS. There was little talk about the economy in his pledges 

which I read personally to be more aligned towards social issues than economy.  Uhuru’s 

pledges centred on good governance, a vital factor in elections and setting up of new 

government. Perhaps it can be argued that Uhuru was trying to keep his promises as 

realistic as possible.  

 

                                                 
49 This translates to mean ‘everything is possible without Moi’ a parody of the gospel song “nothing is 
impossible with our God’. This became a popular chant during the elections especially at NARC campaign 
rallies.  



 
 

62

NARC’s main focus was the economy and investment, provision of free and compulsory 

primary school education as well as the creation of 500,000 jobs.  The coalition also 

pledged to use taxes in poverty alleviation thereby improving the citizens lives (Nation, 

December 3,2002) The media argued that provision of free education was possible for the 

government and went on to forecast how this would be made possible. NARC 

additionally unveiled a 121 page booklet titled, ‘The Economy: Vision and Strategy’ 

whose contents the public barely knew. As with other times, the newspapers juxtaposed 

the candidates pledges with alternating headlines like the Standard which ran “Kibaki: 

My government will scrap 8-4-4’ and ‘Uhuru in a special pledge to industry’ (Standard, 

November 25, 2002) 

 

There were unrealistic pledges too like NARC’s pledge of December 11, 2002 to form a 

Truth and Reconciliation commission that the press did not question. In covering 

elections, the media should not only take news and such policies at face value but should 

subject them to scrutiny for the benefit of the electorate. For instance, the NARC 

government’s pledge of job creation endeared the coalition to many Kenyans who were 

jobless yet the figures looked unfeasible and NARC should have been asked how they 

intended to bring about this. Unemployment ranked high on the reasons why Kenyans 

would not trust the KANU government with power again; a government they felt had 

created a few rich politicians and millions of poor people. 

 

 In an article ‘Why I find it hard to forgive Moi’ (Nation, December 19, 2002), one writer 

criticised the former president and KANU for plundering the treasury only few weeks to 

the new government, an act he described as ‘treasonable’. He said the intention was to 

destroy the economy so that when NARC took over, it would be unable to fulfil their 

election pledges. A reading of this would mean that there were repercussions of the deed 

of the outgoing leadership to the incoming government which would either reflect 

positively or negatively on election reports. 

 

Overall, it seemed the newspapers did not adequately debate the pledges presented by the 

candidates and there should have been more engagement with the politicians in this. It 



 
 

63

seemed that the pledges were more visible as advertisements than as reports discussed by 

the newspaper reports.  In the context of information, they did well to carry the pledges 

but these were not debated and discussed exhaustively. Further, the primary definers that 

media engaged with did not seem to tackle the policies adequately, choosing instead to 

dwell on the need for a change of government above 

 all else. 

 

5.1.3 Of mergers, defection and acquisitions 

The period covered in this research; October-December 2002 began with the defection of 

Raila and his ‘Rainbow alliance’ from the NDP-KANU merger. The reports on these 

happenings were given prominence with what the Standard termed ‘Kasarani II 

showdown’ the imminent battle of the titans for the presidential candidate. In the report, 

they pitted Uhuru Kenyatta, Raila Odinga, George Saitoti and Kalonzo Musyoka against 

each other (Standard October 4, 2002). When the Rainbow alliance defected from the 

KANU/LDP merger, an editorial in the Nation advised the parties to reconstitute but go 

beyond ethnic boundaries (Nation October 12, 2002). The Nation and Standard teams 

carried extensive analysis on what would unfold politically, throwing in speculations as 

to what would happen next. Standard carried out an analysis of ‘Rainbow Alliance’s 

evolution’ (Standard, October 12, 2002) tracing the path from when Raila’s NDP merged 

with KANU at Kasarani I, the first KANU meeting. Other headlines on the same day 

were ‘What’s the next move for Rainbow Alliance’, ‘How long will they stay in cabinet’ 

and in the editorial, it was ‘KANU is split but Kenya moves on’ (Standard, October 12, 

2002). On the other hand, Nation had the stories ‘KANU heads for a big split as Rainbow 

Quits the race’ (Nation, October 12, 2002) with later reports speculating ‘Will the Super 

Alliance become real?’ (Nation, October 20, 2002)  Both newspapers inevitably saw a 

merger of the opposition political parties in the making.  

 

In reporting about the formation of the joint opposition, the newspapers chose to tackle it 

in different ways. By way of informing the voters, the Nation revealed in an article ‘How 

the Rainbow Coalition Picked Kibaki and Kept Nyachae in the dark’ that the NAK and 

LDP had entered into talks prior to the launch of LDP (Nation, October 28,2002). 



 
 

64

Standard’s approach was a little more confrontational. Barrack Muluka questioned the 

move in the article ‘Alliance Nominations must be free and fair’ saying that Kibaki had 

been imposed as NARC leader in the same way that Uhuru had been imposed on the 

KANU group (Standard October 20, 2002). In the wake of these alliances, one Nation 

writer noted that there were indeed differences in the parties coming together but it was 

certain that the opposition grouping were firmly united in their desire to hasten the exit of 

the Moi system (Nation October 26, 2002).  From the ruling party KANU, the Nation 

questioned what impact the defections would have on its fortunes focusing on former die-

hard activists like Mr. Joseph Kamotho and Mr. Norman Nyaga (Nation November 17, 

2002). Standard did the same with the decamping and the challenges facing the parties as 

a result of the same (Standard October 28, 2002). These reports cited critics as saying 

that this would adversely affect KANU in the elections. 

 

Their predictions did come true. The reports additionally informed of some of the dangers 

of the decampings like former ministers in the KANU government leaking state secrets to 

other people.  The analysis on this was important as NARC was made up of ministers 

who had formerly served in the Moi government as noted earlier by Ajulu (2003). Out of 

this, it was important for the voters to know what exactly these ministers were offering 

the electorate other than a new government coming into power.  

 

5.1.4 Gender 

Gender as an issue was inadequately tackled in the media and the 2002 elections seemed 

more of a men’s affair. Representation of women journalists in the media was scanty also 

nonexistent with the few being commentaries by editors or Women’s Rights Activists. 

This cannot be attributed to the lack of women in newsrooms but certainly their 

engagement with politics was wanting. In fact, politics has wrongly been assumed to be a 

man’s domain and the press has not been spared either of this assumption. Gender-based 

organisations had more to do with vouching for female candidates to run in the elections.  

 

The news reports were few but the Nation on one occasion dedicated a section of their 

paper to the gender agenda. In this feature, the team pulled together a couple of pages 



 
 

65

which focussed on the issues affecting women in elections. One such issue brought to the 

fore was the commercialisation of elections where women did not have economic 

capacity to run against their male counterparts. Other reports noted that the dynamics of 

the political world characterised by violence, intimidation, vote-buying, propaganda, 

disinformation and apathy among voters, cost the women their votes (Nation, December 

11, 2002). In other cases, susceptible women were being bribed with pitiful (yet much 

needed to the women) gifts like a bag of sugar in exchange for votes (Nation October 24, 

2002). Unfortunately, there were no reports on gender in the Standard on the days 

sampled for this research. Whether this can be attributed to a lack of interest, or that the 

reports fell on other days cannot be identified at this point. 

 

At the conclusion of party nominations, it was found that 44 women parliamentary 

candidates out of a total of 1,037 candidates were in the race, a ratio of 4:96. A separate 

report noted that despite a spirited campaign by lobby groups to sway gender imbalance 

in Parliament, candidates still fared badly. For instance, in Central Province, only one 

woman managed to beat her male counterparts in the battle for the constituencies (Nation 

November 29, 2002). Further, it was noted that there was no female candidate 

representing North Eastern or Nyanza provinces. In it, Muthoni Wanyeki questioned 

whether the issues in the upcoming elections were considered too important for issues as 

‘trivial’ as gender to play a determining role (Nation December 14, 2002). 

 

The position of KANU and NARC regarding women should have been a key factor in the 

policy analysis. KANU’s presidential candidate Uhuru Kenyatta made specific reference 

to women in his election pledges promising a guarantee of their rights in education, land 

ownership and inheritance. Further, he pledged increased participation by women at all 

decision-making levels in government and business. The NARC electoral board members 

challenged women to contest elective posts, but it was noted that some parties were not 

keen on clearing women to run, preferring male candidates instead. One Nation writer 

quoted KANU’s director of elections William Ruto who defended his party by saying 

KANU was very clear on nomination and it bars discrimination of any kind, be it gender, 

race or otherwise. Female candidates interviewed expressed that there was no level 



 
 

66

playing ground for them as Ms Josephine Kibathi, a contestant who ran against Raila 

Odinga, said, ‘I have to work three times as hard as a male candidate in order to convince 

the voters I can effectively represent them in Parliament’ (Nation November 17, 2002).  

 

Notably, woman’s qualifications were scrutinized either in terms of occupation or 

background. The contesters in most cases were spouses of political heavyweights in that 

area, women’s leaders or candidates with strong academic backgrounds which were 

brought out against their names in the media. This did not happen for the male 

contestants who were taken to either be first time contestants or taken a second shot at the 

presidency. In this respect, the press at times gave gender issues a raw deal, neglecting to 

front for an even ground in the political sphere.  

 

One article was summarised thus; ‘the poor performance of women in the nominations 

heralds another five years of poor representation in Parliament. The dismal results are 

also reflected in civic seats although all political parties are promising a 30% women’s 

representation if they form a government’ (Nation November 29, 2002). This was an 

indication of the long term results of the choices of the electorate over their female 

candidates. 

 

Gender as an issue needs in-depth discussions as it is a vital area in the quest for political 

leadership. This is the case especially because women are rarely given the same fighting 

chances as men in the political arena.  

 

5.1.5 Voter Education  

Education of voters is a key requirement of the media at the time of elections. The 

Standard and the Nation were able to create some form of public awareness in the last 

three months. The media provided the voters with a choice of candidates to pick from and 

present their manifestos giving them an objective picture of what was on the ground.  

Civic education seems to have been mandated as an ECK task and the body was faulted 

for not having begun the exercise earlier on. An editorial in the Standard accused the 



 
 

67

ECK for not having begun the important exercise of educating voters on how to conduct 

themselves over the election period (Standard, November 9, 2002).  

 

Voter education came by way of editorials and advertisements. Editorials cautioned 

voters against false promises of the politicians and advised them to guard their votes.  On 

December 19, 2002 the Nation criticized KANU ministers who were trying to lure 

Kenyans to campaign rallies with false promises of relief food that never came. The 

editorial advised voters to carefully sieve politicians with the Standard advising voters to 

stay focused and instead go for the future. In an ironic comment ‘Go on, Sell your vote if 

you wish’, (Nation November 1, 2002), the author used a financial angle to detail the loss 

to voters when they sell their votes to politicians. The very insightful piece ended,  

‘As December 27 approaches, by all means sell your voter's card. Sell your 

national identity card, driving licence and passport as well. Only make certain that 

the price is right. Anything less than Sh 68 million is clearly a fraud’. 
 

 When electoral anomalies were reported such as claims of voter cards buy-outs the 

newspapers carried the reports and Standard once ran a headline ‘Voter cards racket 

exposed’ (Standard, October 30, 2002). Purchasing of voter cards is tantamount to 

rigging and by exposing this vice; the newspapers fully enforced their surveillance role 

over the election period. The ECK however later developed an extensive public 

awareness programme which was run as advertisements in the papers as well as 

electronic media. These were visible full-page advertisements, sometimes adopting 

graphics only, educating on peaceful voting, how to choose leaders and cautioning 

against bribery. Voters were shown how to cast a valid vote, information was given on 

the various areas where they could cast their ballot as well.  However, the electronic 

media especially the radio was more effective in dissemination of information especially 

to those in the rural areas where newspapers were inaccessible and levels of illiteracy 

were low. This was done to ensure that voters especially those in the rural areas knew 

what to do on Election Day.  

 



 
 

68

There were press reports and fears expressed that rigging was far from behind. Take as an 

example a view expressed in the Nation. The writer cited Adolf Muchiri, outgoing 

member of parliament for Kasarani who was concerned that there were 500,000 

uncollected national identity cards which he said ‘could be used by the ruling party to rig 

the poll.’ However in the same article, ECK chairman Samuel Kivuitu explained the 

process his commissioners would use to curb rigging in the elections. By presenting both 

sides of Mr. Adolf Muchiri and Mr. Samuel Kivuitu, the Nation was giving a balanced 

view hence allowing any allegations to be dealt with on the spot rather than later (Nation, 

October 28, 2002). Where the parties erred, the reports were presented in the news like 

Standard which ran the story of the ECK fining NARC and KANU for election 

malpractice (Standard, December 23, 2002). In doing so, the media was carrying out its 

watchdog role by exposing electoral malpractices where it occurred and what the 

authorities were doing about this  

 

The media acted as a forum for debate and through the letters to the editor, allowed 

civilians to air their views on the ongoing process. Noteworthy was the public’s ability to 

discern and question the manner of campaigns the ECK was running. One letter to the 

editor, noted that the ECK was giving mixed signals in one of their newspaper 

advertisements which said “If you vote for murderers and thieves as your leaders, you 

will only have yourself to blame." The letter wondered how the ECK could possibly have 

cleared any contenders of questionable character, contenders who were murderers and 

thieves (Nation, December 3, 2002). This kind of concern was not uncommon in the 

reports.  

 

5.1.6 The Moi Succession 

Early in the year, the media had begun debate on the Moi succession with the certainty 

that the former president was running his last term. Nation carried out the reports in 

‘Moi’s succession’ and ‘Kenya after Moi’ while it was also ‘the Moi succession’ in the 

Standard. However, the debate gathered momentum over the last three months as the 

campaigns unfolded.  In order of importance, the topic of the Moi succession would 

arguably have been ranked third after personalities and manifestos/pledges. Kenya 



 
 

69

needed to be guided into a transition with care as the country had been ruled by one 

president for far too long a time.  The succession debate ran concurrently with the 

election campaigns and formed a large portion of the media reports. Both newspapers 

carried out detailed analyses of the successes and failures of the Moi regime and 

presented forecasts as to how the new government would fare. These also looked at what 

Moi’s role would be after his exit from power after 24 years in power.  Some headlines 

proffered ‘NARC: Moi could be Africa peacemaker’ (Nation, December 7, 2002) in 

which Kalonzo Musyoka saw Moi could be joining the ranks of Nelson Mandela and  the 

late Julius Nyerere as an African negotiator. The reports were unequivocal in the cry that 

it was time for a new government to take over in power which then became the subject of 

debate. Would it be Uhuru his handpicked successor or Mwai Kibaki, the more seasoned 

politician who had once been Moi’s vice president? Age and experience was an important 

factor in these debates.  

 

In presenting the Moi succession, the newspapers also looked at the role of the ‘Super 

Alliance’ in forming a new government. Both newspapers had carried reports on the 

opposition alliance unity at Uhuru Park signaling the beginning of a great battle for 

presidential candidates. It was also after the historic merger that the papers consciously or 

subconsciously relegated the other parties and contenders to the back, and generally 

viewed them as appendages in the race.    

 

5.2 Conclusion: 

It was the Standard/ Nation’s competitive front that made other papers sidelined when it 

came to election reporting and their sales proved it all along. They educated voters in 

many ways providing analysis on what was going on. The columnists tried to break down 

election rhetoric and explicate on what different parties were offering voters in the 

coming elections. The newspapers mainly carried out what Broder (1987:242) calls a 

‘horse-race journalism’ kind of analysis, the kind that emphasizes strategy and tactics and 

ignores issues, substance and serious consideration of candidate’s qualifications.  

 



 
 

70

As evidenced by the newspapers coverage, there was more of the strategy of elections 

and tactics and less information on issues, substance and serious considerations of the 

candidate’s qualifications.  Additionally, the reports tended to angle on the side of what I 

would term political entertainment which offered a ground for politicians to constantly 

attack one another. Angling of news and their selection we have seen are as a result of 

careful planning and sifting of information, the final result taken to be what the media 

constitutes important news. Thereby, where issues were not adequately tackled, we can 

blame the media.  Professor George Saitoti noted this and in one article stated, 

 

“I believe- rather I regret- that these discussions have missed the point and misled 

the Kenyan public. The issue is not who is standing but what confronts our nation 

at this critical moment.” (Nation, October 28, 2002). 

 

Both newspapers erred largely in that they encouraged “attack-dog” journalism. 

Politicians were known to use rallies to attack their political counterparts and the media 

also made merry out of this. Newspaper headlines frequently made do with the attacks 

and worse, allowed themselves to be a platform for the bickering politicians to get back at 

one another. These kind of reports were more common than those that discussed the 

issues voters wanted politicians to contend with. As a matter of fact, the media embraced 

this kind of drama, sometimes fuelling the fire that started it instead of ignoring the 

constant bickering of politicians.  

 

The results of the elections proved and ended the long awaited exit of KANU from power 

after many years. Newspaper reports chronicled the end of a long awaited era and a rather 

peaceful transition for the nation of Kenya. In their reports, both newspapers established 

that the unity factor of the opposition alliance was a major force in ousting KANU from 

power. Raila Odinga’s presence in the opposition had been hailed as significant in 

playing the tribal card right by uniting the populous Kikuyu and Luo votes which would 

have been scattered and KANU would probably have won again. Before the elections, 

local clergy and international groups were reported as having encouraged the opposition 



 
 

71

to unite under a single umbrella party to defeat KANU. The win for the opposition was 

received favourably from all corners, which was subsequently reported in the papers.  

 

But overall, the Standard and the Nation can be said to have carried out their informative 

roles to the society well despite the few attempts at endorsing candidates. This is 

especially in comparison to other newspapers but they both could have carried a much 

more detailed analysis of policy statements and the like. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


