
ABSTRACT 
 

When Swaziland went to the polls in 2013, the world cast its eyes not just on the elections 

being free and fair, but more importantly if they were democratic. Responding to a wave of 

protests from banned political parties and civil society, the international community called on 

Swaziland to allow for political inclusion. King Mswati III’s response was to rename the 

system of governance a “Monarchial Democracy”, which he described as a marriage drawn 

between the monarchy and the ballot box. The media is central to society, not least for 

deepening democracy, but also for the role it plays in the political process – a primary reason 

freedom of the press has been thought a necessary safeguard in a democratic society. This study 

analysed the representation of political parties in the media, assessing whether or not the Swazi 

press legitimises royal hegemony through its coverage of political party issues and to what 

degree it is independent from state influence. A qualitative research method was used, 

employing a meta-analysis approach to contents obtained from both the Times of Swaziland 

and the Swazi Observer of the coverage of the 2013 national elections. 

The general findings of the study indicated that the print media privileged the ideology of the 

ruling regime’s Monarchial Democracy, while marginalising alternative or counter political 

ideologies. It concluded that there was not much difference between the commercial 

independent media and state-owned media and that the usual critical political economy and 

liberal pluralism debates and analysis don’t really apply to countries such as Swaziland where 

there is no complexity of the economy of developed nations. 

 


