Chapter Four - Issues around Media concentration in South Africa

4.1 The South African Media — An overview

In this chapter, the study will focus on findings about the South African media, and how
it fares in the global context. Globalisation has had far reaching results and its effects

have been felt in South Africa,

Capitalism’s “free market” organisation of the media has resulted at centralised
and concentrated media conglomerates with narrower and narrower interests. As
media capital becomes concentrated, so does the interest that shape media
content. As the media industries have become more profitable, non-media firms
have started to buy up media properties (Williams, 2003: 80).

Williams notes that cross-media ownership has developed at a rapid pace in recent years.
This chapter will give an insight into issues of ownership and concentration in the South
African media, and examine the barriers that could have been encountered by ThisDay
newspaper. It will also discuss issues around the advertising industry in South Africa
including an examination of the role of media planners and their methods of evaluating
the media to understand how this affects the advertising placed in the press. However, to
better understand the South African media today, a brief insight into its historical context

will be illuminating.

4.1.1 The history of the South African Press

The history of the South African press can be traced to the first newspaper published in
the Cape in August 16", 1800. Pedro Diederichs noted that this small bilingual
newspaper, The Cape Town Gazette and African Advertiser / Kaapsche Stads Courant en
Afrikaansche Berigter has spawned an industry which has grown to become the largest in

Africa with 5000+ registered publications™.

The history of the South African press can be better narrated through the evolution of the
three distinct press groupings, the English press, the Afrikaans press and the Black press.
The English press was linked to the mining industry. Mining tycoons established or

acquired newspapers, which added to their influence and boosted the growth of their

% Cited in De Beer (1993: 71, 73)

43



business empire. The English press when compared with the Afrikaans press was known
to be fairly liberal, a legacy that was inherited through the ties that existed with Britain.
Jackson (1993: 17), however notes that although the English press saw Britain as their
source of spiritual and professional roots, they still maintained their independence in
what became a unique South African blend. The Independent Newspapers group can
trace its roots back to 1889 when Francis Dormer established the Argus Printing
company which had close links with Cecil Rhodes (www.southafrica.info). The English
press dominated the country during the British rule of South Africa that lasted from 1910
— 1948, when the National Party took over.

The Afrikaans press originated as a reaction to the hegemony of the English press,
championing the cause of Afrikaner nationalism and resisting British liberal views. The
press was seen as a cultural and political weapon for the promotion of Afrikaans language
and political independence, as well as drumming up support against the threat of
perceived Black Nationalism (www.southafrica.info). As no newspaper is a passive
reflection of their society the Afrikaans press contributed immensely to the victory of
Afrikaner politics which reaffirm their position as stalwarts of the National Party.
Jackson (1993: 18) states that “after the victory of the National Party, the Afrikaans press
became the official voice of the apartheid ideology; switching from an oppositional role
to that of serving the government”. The National Party saw a lot of opposition from the
English press which only served to heighten already strained government-press relations;

the press consequently drawing flak from the government.

According to Hachten and Giffard (1984: viii) the government had essentially sought to

tame the press through different forms of control, “coercive and manipulative.”

Coercion included legislation that determines who may publish and what may be
published as well as less direct measures, such as intimidating the press into self
censorship, while the manipulation included the extensive state machinery used
both to suppress unfavourable information and to promote a positive image of
official policies at home and abroad.

44



While the English press regarded itself as unofficial “opposition”, radical critics,
including some blacks, argued that the English press was itself a part of the white power

structure and by its token opposition actually legitimised the apartheid structure. (Ibid)

The history of the South African press will not be complete without a brief analysis of the
non-White Press®* (or for the purposes of this study the Black Press in general terms).
The origins of the Black Press can be mainly attributed to the work of the missionaries
with the indigenous people. The literary skills the black people acquired from the
missionaries formed the bedrock for the skills and resources necessary for publishing.
The first black newspaper Umshumayeli Wendaba which literally means ‘publisher of
news’ was printed by the Wesleyan Mission society in Grahamstown from 1837 to
1841%. Tomaselli, etal; (1987) notes that while other newspapers that targeted the black
population then followed, one important mention is the Imvo Zabantsundu which means
‘the African Opinion’ started by John Tengo Jabavu in 1884. This was the first
newspaper written for, owned and controlled by black people. Another worthy mention is
the newspaper Indian Opinion, established by Mahatma Ghandi, to champion Indian

affairs.

All however fell prey to the economic restraints/ and or political suppression. The lack of
capital, equipment, skilled workers and a reliable distribution network saw the entry of
white capital into the ownership and control of black business®. Although the
establishment of the black press was linked to issues of political realisations of the black
people, the new owners entered into the Black Press solely for commercial reasons.
Bertram Paver in 1932 established the Bantu press to reap potential profits from the
largely untapped black readership. The Bantu World is credited with the pioneering of the

national black press.

* The term black was generally used to describe anyone who wasn’t a white Caucasian; Africans or blacks,
Asians, Coloureds.

% www.southafrica.info

% Tomaselli, etal 1987; www.southafrica.info

45



Hachten (1984:145) notes that the black press has evolved over four phases in its history:
the missionary period; the independent period; the white owned period and currently the
multiracial period (which is still evolving). The South African press is born from conflict
and the furtherance of interest a fact widely accepted, but Jackson (1993:31)
acknowledges that,

It is more accurate to see the divisions in the press as corresponding to the three
main newspaper markets; English, Afrikaans and Black. The existence of these
readerships, rather than apartheid per se, is the determining factor underlying the
division of the South African Press.

4.2 The South African Press (1994- 2005)

The South African press today is pluralistic in nature. Although it is not as sophisticated
in terms of manpower and economic viability as the press in Europe and the United
States, in Africa it is arguably the most technologically advanced. It also has the highest
circulation figures of newspapers and magazines titles. The South African press enjoys a
level of emancipation in the post apartheid era, although the new Constitution safeguards
freedom of the media, freedom to receive or impart information or ideas, the fight for
press freedom is ongoing. Reporters Without Borders however ranks South Africa's press
as the 26th freest in the world. This ranking places it ahead of the United Kingdom,
ranked 28th, Greece (33rd), Italy and Spain (tied at 39th) and Australia (41st). The South
African press is the freest in Africa, and freer than the press in South America, Asia, the
Middle East and Australasia (www.southafrica.info). The struggle for press freedom
started with Ordinance No 60 of 8" May 1829 a fight spearheaded by Thomas Pringle
and John Fairbairn in which the press then emerged victorious. Yet, press freedom has
been under threat from various governments, the strongest being the Nationalist rule

which lasted for four decades.

South Africa’s turbulent political history has been a major contributory factor to the
evolution of its journalism, but the ownership structures have always been about profit.
Historically, ownership of the South African press has been in the hands of a white

minority. While government initiative, which resulted in the Black Economic

%" This stated that government could act against publications only in proven cases of libel.

46



Empowerment (BEE) ‘an ongoing process’, had witnessed a major unbundling of media
interests to black empowerment groups like National Empowerment Consortium (NEC),
the South African media is still perceived to be dominated by white or foreign interest
groups. However, following the 1994 elections, its has been argued that the mainstream
press adopted a commercial business orientation ignoring the socio-political realities of
apartheid which now co-exist in post-apartheid democracy namely; racial tension,
poverty and unrealised human capacity (Tomaselli and Louw, 1991; Switzer and
Adikhari, 2000). Globalisation with the resultant deregulation and convergence of media

ownership has caught up with the South African press.

While perspectives from media theorists (see Doyle 2002) argue that conglomeration will
ultimately produce diversity of media products, thereby increasing pluralism, other like
McChesney (1998) and Bagdikian (1992), disagree and note that the convergence of
ownership impacts negatively on the diversity of media content. A plurality of titles does
not necessarily mean a diversity of opinions. This is because as media ownership
gradually converges, it is increasingly making economic sense for owners to pool
resources in terms of manpower and editorial content. This results in the downsizing of
newsrooms in an effective cost cutting manoeuvre as well as a reduction in funding of
investigative journalism. The only stories or ideas that will appeal to ‘market driven’
entrepreneurs will be those that are highly sensational and easy to cover. Ultimately we
might have a plurality of titles but every one is chasing down the same angles for news

stories.

The South African Advertising Research Foundation (SAARF) has a listing of 18 daily
and 30 weekly newspapers, most of them in English. Community newspapers, according
to the official gateway website (www.southafrica.info) have a circulation of 5 million
weekly. The major press groups are Independent Newspapers (Pty) Ltd, Nasionale
Media (Naspers), CTP/Caxton Publishers and Printers Ltd and Johnnic Publishing Ltd.
Other important media players include, Primedia, NAIL (New Africa Investments
Limited) and Kagiso Media. NAIL is an investment holding company dedicated to

ensuring black economic empowerment in the South African economy. Its controlling

47



shareholder is Corporate Africa Ltd (54.5%). In August 2004, it sold its shares in New
Africa Publications (NAP) which owns the Sowetan and 50% of the Sowetan Sunday
World to Johnnic Publishing Ltd.

Naspers
Nasionale Media, commonly referred to as Naspers, is a multinational media group with

its principal operations in print media - newspapers, magazines, printing, book publishing
and private education - and electronic media such as pay television and internet service
provision. Formed in 1915, Naspers’ first newspaper, Die Burger, was the official
mouthpiece of the National Party in the Cape. Its print media component comprises two
segments: Media24, and book publishing and private education. Media24 is the largest
publisher of magazines, one of the largest publishers of newspapers and the largest
printer and distributor of magazines and related products in  Africa.
(www.southafrica.info, www.media24.com). It also publishes the Beeld, Volksblad, the
Natal Witness, and the Daily Sun, which has the highest circulation figures in South
Africa. It also published the Nova which closed down in February 2006 just months after

its launch.

Independent Newspapers:

Independent News and Media, owned by Irish magnate Tony O’Reilly, first acquired a
stake in local newspapers in 1995 when it took control of Argus Newspapers in the 1990s
and renamed it Independent Newspapers. Argus, then owned by Johannesburg
Consolidated Investments through Anglo American, was South Africa's major newspaper
group. By 1990, it was selling more than 50% of all daily newspapers in the country
(www.iol.co.za). Independent Newspapers is a wholly owned subsidiary of Independent
News and Media (South Africa) Limited. It publishes 14 daily and weekly newspapers in
the country's three major metropolitan areas.

48



Table 1

Independent Newspapers

Name Type of Publication City/Region

The Star Daily Johannesburg - Gauteng

Cape Argus Daily Cape Town — Western Cape

Isolezwe Daily Durban — KwaZulu-Natal

Daily News Daily Durban- KwaZulu-Natal

Cape times Daily Cape Town — Western Province

The Mercury Daily Durban — KwaZulu-Natal

Pretoria News Daily Pretoria - Gauteng

Diamond field Advertiser Daily Kimberly — Northern Cape

Business Report Daily (Inserts in four daily | Durban, Johannesburg, Cape
papers) Town

The Post Bi-weekly Durban - KwaZulu-Natal

Sunday Tribune Weekend Durban — KwaZulu-Natal

Independent on Saturday Weekend Durban-KwaZulu-Natal

Sunday Independent Weekend Johannesburg- Gauteng

The Voice Daily Cape Town — Western Cape

Courtesy of Independent Newspapers (www.iol.co.za)

The Star is the group's flagship daily newspaper. The group enjoys aggregate weekly

sales of 2.8-million copies, reaches about 63% of English newspaper readers, and

receives about 48% of total advertising spend in the paid newspaper market

(www.southafrica.info). Independent's broadsheet dailies carry various supplements and

substantial advertising. This allows it to support other titles that do not make profit as

well as secure favourable deals for advertisers. The company also publishes 13 free

weekly community newspapers in Cape Town and holds a number of profitable

commercial printing and distribution contracts in all areas. This effectively shuts out the

49




competition from competing on equal footing with the group; a classical case of vertical

integration®.

Johnnic Publishing Ltd:

Formerly known as Times Media Limited (TML), its beginning can be traced back to

1902. Today, Johnnic Publishing Limited is a leading provider of news and information,
servicing a broad range of consumers. Johnnic Publishing Limited, then known as the
Sunday Express Limited, was established 60 years ago, 37 years after the launch of what
was to become its flagship newspaper, the Rand Daily Mail (RDM). The Sunday Times
was the offspring of the Rand Daily Mail. Produced at little cost and sharing the RDM's
staff and infrastructure, it quickly enjoyed commercial success after its launch in
February 1906 with an initial print order of 15 000 copies, which increased to the current

circulation of more than 500 000.

Johnnic Communications is owned by a coalition of black business groups and trade
unions, the National Empowerment Consortium. The consortium bought TML from
Anglo American’s Omni Media Corporation in 1996. The National Empowerment
Consortium’s takeover of Johnnic coincided with the establishment of a joint venture
between British group Pearson’s PLC and TML, under which the former acquired half of
TML’s Business Day and Financial Mail. The Business Day is South Africa’s only
Business daily; its existence was threatened by the launch of ThisDay newspaper.
Financial Mail is also the premier financial magazine published in South Africa.
Pearson’s and TML subsequently set up the Internet publishing operation I-Net Bridge.

Johnnic also publishes the Sunday Times, South Africa's biggest Sunday newspaper, as
well as the Sowetan, Business Day, Sunday World, Daily Dispatch, the Herald, Weekend
Post, Algoa Sun, Ilizwi and Our Times. Their interests range from the print to digital

media but are not really represented in the community newspaper axis. The group also

38 www.southafrica.info

50



owns music-publishing company Gallo Music, movie distributor Nu Metro, the Exclusive
Books chain of bookshops, and Struik, New Holland and Map Studio publishers®.

CTP/Caxton Publishers and Printers LTD:

Caxton and CTP Publishers and Printers are 38% owned by Johnnic Communications.

The group publishes The Citizen, which has a circulation of about 91 000*. The group
publishes approximately 20 magazines, 88 free and sold Caxton titles- regional and
community newspapers. Caxton was formed in the 1950s, and initially focussed on
newspaper printing. Today, CTP is involved in various fields of the publishing and
printing business: newspapers, magazines, commercial print, book printing, stationery,
packaging and labels, as well as manufacturing ink for web presses*". This group is a
classical case of vertical integration, which according to Croteau and Hoynes (1997: 38)
is, “the process by which one owner acquires all aspects of production and distribution of
a single type of media product”. Between them, these major groups own the bulk of the
print media in South Africa. There is a major practise of cross ownerships where these

groups also own shares in each other’s organisation.

4.3 Concentration of the South African English Daily press and barriers to entry

Anecdotal evidence shows that the impact of ThisDay’s entry into the South African
media landscape was most felt in the English speaking daily market. In the first instance,
it was the first major newspaper launched into the English daily market in over two
decades, and its headhunting of what was perceived to be the best talent in the press made
it a major threat to its competition. The three prominent groups, The Independent Group,
Johnnic Publishing Ltd and Naspers-Media 24, dominated this market. In its attempt to
go national, ThisDay was going to be in direct competition with papers owned by these
groups in Durban, Cape Town and Gauteng region. Johnnic Publishing Ltd and Media 24

own a substantial interest in these markets.

% \www.southafrica.info; www.johnnic.co.za

O\www.southafrica.info
L ibid

51



ThisDay’s major competition however was the Independent group, operating in Gauteng
The Star, The Pretoria News; in Kwa-Zulu Natal, the group owned The Daily News, The
Mercury and The Post, the Western Cape is also dominated with publications like The
Cape Argus and The Cape Times. This up-market segment proved to be the most
challenging to ThisDay’s aspirations of becoming a national paper, as competition
intensified the need for profit. The Independent Group implemented cost-cutting
measures by evolving their own system of syndication. This involves the use of pooled
copy and common pages, like the Independent Newspapers business section Business
Report. This supplement inserted within most of their daily titles, has become standard
practise. Business Report is edited in Johannesburg but printed in three centres namely
Johannesburg, Durban and Cape Town (www.iol.co.za). It is distributed nationwide
wherever an Independent daily operates. The copy price of titles within the group is also
within the same range; The Star, The Pretoria News, The Mercury and The Cape Times

all fall within the same price range.

As every start up newspaper, ThisDay was coming into a market already at a
disadvantage; it’s poaching of the best editorial staff in the industry had already created
an atmosphere of antagonism with its competition. Chapter two reviewed theoretical
perspectives which argued that a media firm has to take certain economic factors into
account if it were to succeed in the market. Picard (2002: 4) acknowledges certain factors
which include- market forces, cost forces, regulatory forces, barriers to entry and
mobility. “Market forces are external forces based on structures and choices in the market
place. Cost forces are internal pressure based on the operating expenses of the firm.
Barriers are factors that make it difficult for new firms to enter and successfully compete
in a market”. The concentration of ownership and the peculiarities of the South African
media environment, resulted in factors which ThisDay’s management had to surmount if
they were compete successfully. The factors identified in this study include vertical/
horizontal integration, cross media ownership, market forces, cost forces, choices in the

market place and the lack of credible partnerships.

52



4.3.1 Vertical / Horizontal integration in the South African media

This factor was a major barrier to entry of ThisDay. In South Africa, the major groups
control the printing and distribution. Croteau and Hoynes (1997: 38), define vertical
integration as ‘the process by which one owner acquires all aspects of production and
distribution of a single type of media product. ThisDay was printed by the Independent
group, owners of The Star, Pretoria News, The Daily News, The Mercury and The Post.
ThisDay had to fight for printing slots with an organisation that would look out for the
best interest of titles in their stables. Khumalo (2005) recalls that the printing slots given

to ThisDay by Allied Printers were never favourable.

ThisDay’s major barrier also proved to be distribution, Malala (2005) and Davie (2005)
all agree that distribution became a serious problem. Customers and even ThisDay staff
never found copies to buy from street vendors, the first line in the distribution chain. At
other times, bundles of the newspaper were discovered abandoned at street corners and
lampposts on a frequent basis. While it is common knowledge that ThisDay’s
management was not honouring its financial obligations to its printers and distributors,

one wonders if the distributors were not dumping the papers out of spite.

4.3.2 Cross Media Ownerships

Another barrier (a kind of lateral integration) that ThisDay faced was cross media
ownerships. The South African media market structure had evolved all kinds of
partnerships between major players within the industry. They owned shares in each
others companies, traded constantly and held multilateral printing and distribution
agreements. They were also accused of striking anti competition deals with advertisers in
an attempt to harness available advertising revenue (Khumalo 2005). This resulted in a
close-knit community that was closed to the competition. Picard (2002) notes that major
media companies enter into exclusivity contracts or joint distribution networks that they
could keep closed to a new competitor. These intricacies and complex relationships that
existed between the South African media, its owners, and advertisers went a long way to
affect the effectiveness of ThisDay newspaper. De Wet (2005: 19) acknowledged one of
these challenges as “the cosy relationships that existed between existing players that first

53



barred ThisDay from using traditional street pole advertising”. Therefore, the competition
had the advantages of economies of scale and scope.

4.3.3 Cost Forces - Financial considerations in media management

A major barrier for a new entrepreneur is the inability to access enough funds. These
funds must cover start up costs as well as projected cost for a certain period. Picard
(2002) notes that the cost implication for media firms will depend on the kinds of product
or content, they produce. Newspaper production is expensive; its fixed cost and
production costs are high. ThisDay’s production costs were prohibitive, the inability to
manage properly its costs proved to be fatal. In business, managing the cost forces which
are internal pressure based on the operating expenses of the firm, should be a major
priority. Newspapers therefore must cover costs which include content, staff

remuneration, manufacturing and printing costs on a daily basis.

4.3.4 Consumer Choices in the market place

In the market place, the ability of a firm to create consumer loyalties and identification
with its existing products makes it a difficult barrier for new firms to overcome. This

validates Picard (2002) in his product differentiation theory which states that it would be
hard to lure away existing consumers from an already existing product. ThisDay’s major
competition The Star had been in existence for over five decades. In certain homes, it is a
family tradition to read The Star- mostly during breakfast or dinner. Malala (2005) recalls
that his major motivation for choosing journalism as a career was this tradition, which
had ignited the passion for newsgathering. Malala incidentally began his journalism
career at The Star. In spite of the declining quality of news from The Star, it would have
taken a major advertising blitz to convince The Star’s consumers to switch their loyalties
to ThisDay newspaper. Anecdotal evidence however shows that to an extent this
happened (as corroborated by most of the respondents). The lack of funding for product
marketing purposes resulted in poor marketing. It meant that ThisDay would not even see
the light of day. Most people in the Gauteng Province that could have been a major
strong hold were not even aware of ThisDay’s existence. So ThisDay did not even exist

54



as an alternative news source to most of the target audience as they were not even aware

of its existence.

4.35 The effects of media reports on ThisDay

The war for supremacy however began on another front. Interviewed respondents claim
that the South African media overtly declared a smear campaign against ThisDay and its
management. Although a lot of the media reports were factual and ThisDay’s operational
difficulties were public knowledge, it was vigorously proclaimed in the media. This
signalled to ThisDay’s customers- ‘advertisers and readers’ that there was something
inertly wrong with ThisDay. Respondents claimed that Business Day was seen as
absolutely xenophobic or Nigeria-phobic. It news coverage gave prominence to the fact
that management was Nigerian; this encouraged innuendos and questions reinforcing the
negative perception of Nigerians by the South African public. When ThisDay’s
circulation crisis became public knowledge, the competition wrote columns of editorials
and linked this to the fact that it was probably a Nigerian was of doing business. This is
one of the factors credited with preventing ThisDay from achieving any credible
partnerships with the South African financial sector.

Anton Harber (2005) noted that there was a conception about everything Nigerian, people
always wondered about the origins of Nduka’s money as it was alleged that he was
involved in money laundering or something unsavoury. Reports of alleged sabotage of
ThisDay by its competition remains unsubstantiated though a few respondents
interviewed were willing to speculate on the possibility, since it is always easy to blame
ones’ failure on perceived enemies. Khumalo (2006) notes that although some editorials
grudgingly acknowledged ThisDay’s contributions to the print media, this little gesture
was overshadowed by the overwhelmingly negative press it received whenever the

competition wrote about it.

55



4.3.6  Concentration of the South African English Daily press and ThisDay’s
Survival

A major question this study seeks to answer is could ThisDay have survived without
being in the stable or in partnership with one of the major groups? Most of the
respondents interviewed were of the view that ThisDay would have succeeded as an
independent title. An example was given of the Natal Witness which survived many years
as a competition to the major groups in Durban. In spite of fighting to stay independent
for decades, The Natal Witness has since been bought by Nasper’s Media 24. While this
sounds like a gloomy prognosis, ThisDay would have survived. However, for ThisDay to
survive, a solid business plan, as well as a budget ensuring short, medium and long-term
cash flow etc would have been necessary. The management would also have had to
regionalise their printing and distribution, in tandem with starting initially as a regional
paper and growing to meet its vision as a national paper. In spite of ThisDay’s problems,
advertisers’ initial response showed potential. ThisDay made two million rand in its first
month of operation. ThisDay received more advertising support that The Daily Sun. This
supports Dlamini (2003) argument that advertisers were not likely to support newspapers
seen to be targeting the poor black population. If ThisDay had endeavoured to cut down
on it staff strength, worked out a new package like stock options for its remaining staff
members, it could have cut down on its initial monthly budget of four and a half million

rand.

A follow-up question to this will be: would ThisDay have survived if it were in the stable
of one of the major groups? Many respondents agreed that it would have worked
financially. Lizette Rabe, professor of the Stellenbosch University Journalism School
boldly argues that “cross subsidization is an important business strategy to see a
publication through, and I’'m sure a South African company would have done so had the
business plan for some or other unforeseen reason gone wrong” (2005). They also would
have had a better printing and distribution deal and they would have benefited from
already established relationships between advertisers and the rest of the industry. But

Charlotte Bauer notes that, “a big group like Johnnic would have kept it going even if it

56



was bleeding money, it could have been kept as a vanity project but financially, it would
be a disaster- an endless pit” (2005).

Some respondents (Davie, 2005; Cruz, 2005) argue that if ThisDay been part of a major
group, it would have lost the editorial independence which its staff had enjoyed.
ThisDay’s editorial position would have been tailored along lines that would have
corresponded with the agenda of that group, thereby hindered the growth of the
newspaper. Kevin Davie (2005) argues, “No they wouldn’t take the risk, they wouldn’t
give us a blank cheque in terms of editorial and why would they invest in something that
was going to take on their products”. While it would not have been a viable project for
Johnnic Publishing because of their stake in the Citizen or the Independent Group
because of the Star, ThisDay would have provided Media 24 with the perfect vehicle to
reach the LSM 6-10 target market. Media 24 currently does not have an English daily
newspaper targeted at this LSM. In partnering with ThisDay, it would have provided
ThisDay’s management with the contacts, financial credibility and stability it desperately
needed. This would have resulted in a win-win situation, as the resultant windfall would

have seen the exodus of the major advertisers to media 24’s stable.

4.4  The Advertising Industry in South Africa

Bagdikian (1990), Leiss, Khline and Jhally (1986), and Mosco (1996) have all provided
an insight into the history of advertising, the communications industry and the synergies
that exist between them and contemporary capitalism. They all emphasise the strategic
position of the advertising institution in the evolution of the global economy from an
“industrial” to a “consumer” society. Advertising promotes the management of consumer
demand and capital accumulation and is a catalyst for economic growth. The South
African advertising industry in keeping with global trends had been a major contributor
to the national GDP. Historically, the media had been skewed towards the affluent white
minority because of the perception that the advertiser would respond positively. South
Africa’s political history has left a legacy that the media still grapples with, and may for a
while. The South African advertising industry has been accused of still operating in the

past and promoting inequalities in the South African media industry. James Curran

57



(2002) argued that the disparity with advertising in the media was a global trend.
Advertisers are more likely to establish relationships with media systems that target
wealthy audiences than poor ones. He noted that because the working class media
audiences did not constitute valuable markets that guaranteed higher advertising rewards,

they were consistently discriminated against.

When this researcher attempted to get a feel of the industry from the viewpoint of
respondents, the general consensus was that the advertisers did not understand the media
and were therefore wittingly / unwittingly promoting inequalities. Since the media has
increasingly had to depend on advertising revenue to break even, it was noted that black
owned newspapers or those catering primarily to black consumers did not get the kind of
advertising support that the competition from the white media would get. However it has
been proven that advertisers are traditionally conservative. They are after all spending
other peoples’ money. So, any new media corporation coming into the media market
with a new product will first have to gain advertisers’ confidence. This, they could do in
various ways; their product must have a proven target market and the circulation numbers
must reflect the right kind of demographics, they must also have a stable corporate
governance culture and their financials must inspire confidence in the advertiser. It is
assumed that it could take a while before a new media product generates enough revenue
to post profits. This probably prompted Harber (2003) when commenting on ThisDay’s
launch “It would take huge reservoirs of money, courage and patience for any paper to

succeed in South Africa’s highly competitive market™*.

In South Africa, it is a common practise to blame the advertisers for all the perceived
wrongs in the relationship between the media and the advertising industry. In the same
way, the blame is placed on the methods of evaluation, which has been developed by the
advertiser for generating advertising statistics. These include, the South African
Advertising Research foundation’s (SAARF) Living Standard Measurements (LSM) and
the All Media Product Survey (AMPS). The SAARF LSM, or Living Standards Measure,
was developed by the South African Advertising Research Foundation (SAARF) as a

*2 http://www.southafrica.info/doing_business/investment/thisday.htm

58



marketing research tool in South Africa. SAARF’s LSM was developed as a market
segmentation tool in order to “differentiate between people with different behaviour

"3 In order to

patterns and group together those people with similar behaviour
understand the workings of the advertising industry in South Africa, as well as analyse a
few issues raised in the research questions, this researcher interviewed two prominent
executives in the South African advertising industry®. However to understand the

industry, an understanding of media planning and buying will be insightful.

4.4.1 Issues around Media Planning and the Press

In today’s media, the market place determines the survival of the press. The ability to
appeal to the right kind of audiences- that will sell advertising becomes an imperative.
Berger and Kanyegerire (2002) note that the realities of a capitalist marketplace for
media enterprises reflected the inequalities that drive the commercial media to strive to
be more up-market in their quest to attract the affluent consumer. Berger (1993) agrees
with these perspectives and notes that currently in the marketplace, those at the bottom of
the pile, the most media-deprived, are not targeted by the media because this would be
unprofitable. Eleven years after apartheid, South Africa is a country still in the process of
transformation, politically and economically and society is still sharply defined by racial
and economic disparities. Findings show that because race has become a frequent index
in audience segmentation, it has prompted allegations of racism levelled at the
advertising, media and marketing industries as well as the research that underpins them,
specifically SAARF’s AMPS, RAMS, TAMS and LSM products (Dlamini 2003). At the
centre of this controversy are the media planners and buyers whose functions are often

misrepresented, yet occupy an important place in the industry®.

% www.saarf.co.za

* They are Gordon Muller of GSM Quadrant and Paul Wilkins of MediaCompete; their agencies provided
the major advertisements that ThisDay received.

** Many media practitioners are quick to blame some perceived white 23-year-old female media planner for
not understanding the market and being racially biased.

59



4411 What is Media Planning and Buying?
The planning and placement of advertising media is a multi-billion dollar business

globally. Media decisions are made everyday by agency media personnel and by brand
managers on the client side. Media planning is the process whereby a buying/placement
agency recognises product consumption patterns and media consumption patterns in the
market place and tries to connect these. As it is the strategic decision making process of
selecting and scheduling media, a media planner will have a quantitative focus on
research, cost and audience delivery. The media planner will try to discover the best way
to reach the consumer of a product and also has to determine what the fair price for that

exposure is.

The media planning industry in South Africa is the most sophisticated in Africa and can
compete favourably with its contemporaries elsewhere in the world. What makes a media
product appealing to the advertiser will depend on the following paradigms:

- The reach of a publication - how many people within the target market are exposed to it.
- The relationship that the product has with the target market, which is why the media
planner will always prefer media that is purchased and not given away.

A newspaper that is actually purchased implies a stronger relationship than a newspaper
that is given away. There must be a stable, healthy and intense relationship between the

buyer and the product.

It is easy to misunderstand the tools that the media planner uses. The LSM for example,
is only used to paint macro perspectives but beyond that it is useless, it is too broad. It is
a good tool if you are looking at the big picture but beyond the big picture it is not
useable. The data for the LSM was compiled during the apartheid era to create segments
based on race, but in recent years it’s been repackaged to show similarities between
people. In 2001, SAARF introduced the 2001 SAARF Universal LSM which is an
improvement on the original SAARF LSM. The LSMs are a vertical segmentation model
and there’s a very clear demonstrable top end and a very clear demonstrable bottom end.
The LSMs are indicators that package this information about potential clients on race
consumption packages, level of education etc. However disparities exist because in post

60



apartheid South Africa income levels are still disproportionate and the most likely
benefactors of the LSM paradigm will be the affluent white elite.

While there is the perception in the media that the market was saturated, media planners
believed that there was not enough choices or outlets to push advertising. ThisDay
newspaper was considered a superb paper from the media planning perspective, and from
the analysis of its content attracted advertising revenue right from the onset. However,
the major advertisers in ThisDay were cellular telephony companies and a few banks;
advertising revenue from the biggest South African advertisers — the retail outlets never
got to ThisDay at the time of its demise. Cruz (2005) argues that the cellular telephony
companies were able to advertise at ThisDay because they had too much money to spend
and needed whatever outlet to disburse advertising. Bauer (2005), however was of the
opinion that the major retailers had not given ThisDay a second thought, because of it
business model as a national newspaper. She argued that the trend in recent years was to
focus advertising on regional vehicles that would reach the audiences. However, the
potential displayed by the paper’s initial advert slots was a promising indicator that
advertisers found ThisDay a serious product. Gordon Muller (2005) notes, “it was a
terrible disappointment that something that well written and insightful did not survive”.

The common perception in the advertising industry on ThisDay’s demise is that it did not
fail because of limitation of the product; it failed because of financial mismanagement.
ThisDay’s financial troubles, like the non-payment for its printing and distribution,
irregular payment of staff remunerations and the irregularities surrounding its circulation
figures, was a source of worry to the industry. But in general, that did not stop the flow of
advertising. While the paper was generating a stream of advertising revenue, the
management never ensured sound management of its resources and that impacted
negatively on its image. The major concern that advertisers had about ThisDay was that
there were not enough copies of the paper on the street. It was not just getting to the
consumers and to grow the circulation of a paper involves printing more copies. On the
other hand, printing more copies involved having enough money to pay for the
distribution and printing. People will always respond to a good product.

61



Paul Wilkins of Media Compete argued “Nduka lost focus by buying up CNA stores, and
that caused him his cash flow” (2005). Advertisers initially were told by ThisDay
Management that ThisDay’s distribution was 30,000 but when the true figures of their
circulation of 17,000 came out; advertisers had to pull out and there was no cash coming
in whatsoever. Advertisers don’t like being lied too; they carry the huge responsibility of
ensuring the profitability of clients’ products. To effectively market a product, they
naturally look for vehicles that had the furthest reach and the secret to that is said to be
the circulation. Wilkins (2005) argues “if your product is not available to be purchased, it
can’t be purchased; no matter what price it is”. This means that a product first had to be
available for purchase; it had to have saturated the market to the extent that its presence
would not be ignored. The non-availability of ThisDay at newsstands and designated

outlets meant that even the consumers willing to pay were denied access to the paper.

4.4.2 Advertising Apathy and ThisDay newspaper

Did the “Wait and See” mentality apply when dealing with This Day? To Muller (2005)
and Wilkins (2005), the answer was in the affirmative. They argue that media planners
will always display a measure of hesitation. They have to see some signs of success
(these includes a large circulation, an affluent readership, rave reviews as well as good
financial indicators) before committing clients’ money to a product’s platform. But then
the amount of advertising displayed in ThisDay went to show the willingness of the
advertising industry to engage with ThisDay. However Malala (2005) notes that for the
month of December, the paper had no advertisement placements. Another reason why
ThisDay would have had fewer advertisements would be its national agenda. Advertisers
are more receptive to regional vehicles. This is because studies (See Bassey 2005) have
shown that retailers normally target people where they are. Thus, they need to find
vehicles that would address the issues that concern the people in that particular region. A
Durban resident will be more interested in news about Durban or its surrounding areas
and would only buy a newspaper that adequately supplies that information. ThisDay
would have had a better deal if it had taken on and outclassed or out sold The Star in

62



Johannesburg. The attempt to break into Cape Town and Durban with newspapers
entrenched for over 100 years was not a well thought-out business plan. They should
have concentrated on getting a subscriber base in these areas, but only after a successful

break into the Johannesburg market.

4.4.3 Conclusions

The ownership of the South African media is in the hands of a few major groups, who
also have a firm control of the printing and distribution channels. ThisDay’s foray into
the South African media market met stiff resistance from its competitors. Its
management’s inability to surmount specific economic challenges identified in this study
was to its competition’s advantage. But unlike most start up media, ThisDay excellent
editorial generated a lot of confidence in its niche market, which could be explained by
the initial adverts in the paper. While advertisers did pull out in the end, this was a direct
result of the revelation that ThisDay had inflated their circulation figures and the resultant
media coverage it received. On the whole, the advertising industry believed that ThisDay
was a paper with potential and regrets the loss of a viable platform to sell advertising
(Muller 2005, Wilkins 2005). In the advertising industry, contrary to the popular
perception of media saturation, there is the belief that there’s still enough room in the
market for a quality general interest newspaper in South Africa.

63



