
Chapter Four1

 

Mediating the ‘First’ Transition 

 

4.0 Introduction 

 

This chapter examines patterns of media framing of national elections in the context 

of the relationship between the press, state and capital in the first decade of 

Zimbabwe’s independence. It is divided into two major sections. The first section 

discusses media policy and regulatory mechanisms inherited and adopted by the state 

in the postcolony as an attempt at media reform and transformation. This section also 

explores the role of capital—in particular funding and financing—in influencing the 

functions of the press.  

 

The second section focuses on media products themselves as sites where the state-

press-capital interface is played out. The coverage of the first post-independence 

elections of 1985 and the debate about the one-party state by selected newspapers is 

analysed. The relationship of the press, state and capital in Zimbabwe is not viewed as 

a linear one; rather it comes out as a complex dialectic that is conditioned by factors 

which sometimes are located outside these institutions, and which shifts in time and 

space. However, a consistent pattern—comprising a systematic combination of both 

coercion and coaxing—emerges from this analysis as a predominant feature of 

particularly the state-press relations.  This pattern is inherited from the colonial state, 

and is carried over in the postcolony with cosmetic modification.  

 

4.1 The Zimbabwe Transition 

The interface between the press, state and capital, which we explore through 

investigating trends or patterns of media policy and regulation, ownership/financing 

and control, as well as media representation of selected issues, should be located in 

                                                 
1 Some of the material in this chapter was published in my book chapter titled: “Limiting or Liberating the Public 

Sphere? Media Policy and the Zimbabwe Transition, 1980-2004”.  In Raftopoulos, B. & Savage, T. 2004. Eds, 

Zimbabwe: Injustice and Political Reconciliation. Cape Town: Institute for Justice and Reconciliation. 

 

 76



the context of the political economy of the transition in Zimbabwe. Although the 

intention of the chapter is not to give a very detailed account of the numerous facets 

of the Zimbabwe transition, it is important to pay attention to the basic frameworks of 

the process in an attempt to locate the constraints and opportunities that partially or 

wholly defined the relationship of the press, state and capital.  

      

Zimbabwe in 1980 experienced what Rozumilowicz (2002:19) terms an “externally-

pacted transition” after seven years of armed liberation struggle and failed attempts at 

negotiating an acceptable internal political settlement. The transition to majority rule 

and democracy formally ended close to a century of British colonial rule characterised 

by political and economic disenfranchisement of the colonised black majority. The 

politico-racial-economic hostilities that had defined coloniser-colonised relations and 

been sustained over generations, were therefore in 1980 in principle finally expected 

to be replaced by the creation of a multiracial society and a democratic state.  

 

In the negotiation process, the fact that none of the warring parties had actually 

achieved outright victory on the battlefront made the ensuing political settlement a 

curious blend of elements of both the ancien regime and the new democratic 

government (Mandaza, 1987; Herbst, 1990; Darbon, 1992). In other words, the 

Lancaster House agreement, which finally ended the war and provided a 

constitutional framework within which the new government would operate, was a 

tremendous compromise by the black nationalist leadership and the white minority 

regime, both of whom were under considerable local and international pressure to 

stop the costly war.  

 

The Zimbabwean transition—emerging as it did from what appeared to be patently 

irreconcilable social programmes and agendas from warring parties—was therefore 

from the beginning bound to be contradictory and tension-ridden. Among some of the 

contentious issues in the transition were questions of the distribution of power within 

the new state, the issue of land reform as well as economic and social policy. The 

predominantly liberal constitution entrenched significant rights and freedoms such as 

freedom of expression and the right to private property including land. In addition to 

the right to private property, provisions such as the 10-year moratorium on 

 77



comprehensive land reform, the reservation of 20 white seats for the then bicameral 

parliament, among others ensured there was a great deal of continuity of the old 

regime within the new postcolony.  

 

Most of the policies adopted by the new ruling elite in the immediate post-1980 era 

reflected a sense of uncertainty and inconsistency. The government, for example, 

played the rhetoric of socialist transformation, while in practice the Rhodesian 

economy, characterised by both free market enterprise and selective state intervention 

in sectors of agriculture, mining and manufacturing—designed originally to cushion a 

small white elite—remained intact. Policies such as the “Growth with Equity” plan 

under which government drastically increased social spending on health, education 

and housing, were executed within a predominantly capitalist economy largely 

controlled by local white, South African and multinational capital. 

 

Herbst (1990) notes that Zanu (PF) in 1980  

…did not gain control over a weak colonial state that had been hurriedly 

improved for Independence and on which they could quickly put their 

imprimatur…instead, the black government took over a bruised, but not 

defeated settler state which contained powerful anachronistic elements that 

were hostile to the political project of the new regime” (p.30).  

The task of remodelling that state without upsetting the fragile peace accord, not least 

inviting the wrath of apartheid South Africa which had been a key Rhodesian ally, 

was perhaps as difficult as it was almost inevitable. 

 

Factors such as the creation of a government of national unity in 1980 and the 

adoption of the much-lauded reconciliation policy arguably informed the impulses 

and tensions that characterised the domain of policymaking in the new Zimbabwean 

state. The attempt to strike an even balance between a nationalist political project 

premised on socialist values and addressing the often narrow interests of local and 

international capital, also defined the policy arena for many years into the transition.            

 

 78



As indicated earlier in this chapter, the incoming majority government in 1980 and 

beyond faced the task of reforming a minority-oriented social infrastructure that had, 

for close to a century, served white interests. In a process that entailed sustaining an 

intricate balancing act between forces of continuity and forces of change, policy 

reform was characterised by what Herbst describes as a contest between the 

ideological and technocratic wings of the ruling Zanu PF, a contest that could also be 

viewed as a manifestation of the tensions attendant to the transition itself. In this 

contest, argues Herbst, the technocratic wing wielded control over economic, health, 

education and other “specialised” sectors while the ideological wing retained control 

of more “non-specialised” portfolios such as foreign policy. Approaching the arena of 

media policy from this perspective of intra-party contest can help illuminate some of 

the contradictions inherent in postcolonial press-state-capital relations.          

 

Media reform and ‘transformation’ in Zimbabwe should be viewed in relation to 

reform in other institutions in the new nation. Generally, this was characterised by 

attempts to expand service provision in line with the new political dispensation of 

majority rule, but also a cautious attempt not to upset the prevailing set of 

arrangements in view of the political programme of reconciliation as well as 

economic and other geopolitical factors. The fear of white skills exodus and capital 

flight was also a cause for policy caution within the new leadership.   

 

The political agenda of increasing access to resources and services for the majority of 

the population—including enhanced access to the media—was also rendered difficult 

by the nature of the inherited state itself. White Rhodesia was founded and operated 

on extravagance (see Herbst, 1990). Although the country was never rich enough to 

support the Western lifestyles that most whites led from as early as mid-1950s when 

the country was only beginning to industrialise, the state’s deliberate policies to 

protect local capital from both foreign and local black competition ensured the 

existence of a ‘First World’ in Rhodesia (Herbst, 1990). Against this background, the 

post-colonial government’s entire economic and political strategy came to be more or 

less “a series of responses to the dilemmas inherent in establishing socialism-for-

blacks in an economy designed solely to provide a very small segment of the 

population with a Western standard of living” (Herbst, 1990: 228).  

 79



 

4.2 Media Reform: Opportunities and Constraints  

Like a host of other inherited social institutions, the mainstream media in Zimbabwe 

in 1980 was tailored to serve the interests of a minority state experiencing a costly 

war at home and economic sanctions abroad (Windrich, 1981). At independence, 

South African-based Argus Press enjoyed a monopoly of the press in Zimbabwe 

through its subsidiary Rhodesia Printing and Publishing Company (RPP), which 

operated two dailies and three weeklies. The dailies were The Herald and The 

Chronicle, while the weeklies included the Sunday Mail, the Sunday News and 

Manica Post. According to Shamuyarira (1981), publications from this stable were 

“designed from the outset to promote the cause of white settler colonialism and 

business interests in South Africa” (quoted in Windrich, 1981:5). 

 

Alternative publications which made efforts to provide platforms for blacks or liberal 

whites had been closed down under the Law and Order (Maintenance) Act and a 

litany of other security laws during the twilight years of the colonial regime. Some of 

the casualties of the restrictive legislation included the African Daily News, Umbowo 

and Moto magazine among a few other irregular but highly critical publications 

(Windrich, 1981).  

 

Apart from the RPP publications, the print media landscape in 1980 also consisted of 

the respected financial weekly Financial Gazette, launched in 1969 and which largely 

survived censorship during the repressive era of the Unilateral Declaration of 

Independence (UDI) by staying off political controversy. There was also the famed 

popular monthly magazine Parade. Both the financial weekly and Parade were 

owned by local white capital, with the former targeted at the business sector 

readership while the latter targeted black readers and operated along the lines of South 

Africa’s Drum magazine (Kupe, 1997). The banned Moto magazine returned to the 

streets soon after independence, and operated as a monthly. There were also a few 

other journals such as Read On, Social Change and Development and Southern 

African Political and Economic Monthly, all of which appeared in the first decade of 

independence, but had very low circulation, were poorly funded and appeared 

irregularly. An array of trade and specialised publications operated by Munn 

 80



Publications also characterised the private print media scene in the post-independence 

era in Zimbabwe.        

 

The inherited broadcasting status quo was, like the mainstream press but in a much 

more pronounced fashion, geared towards serving the propaganda needs of the 

besieged colonial state, especially in dealing with public opinion at home and abroad 

in the wake of a brutal war and economic sanctions. The powerful Rhodesian state 

controlled, through the Ministry of Information, all information made available to the 

public by the broadcasting station for the 15 years of UDI. With the help of apartheid 

South Africa—which included provision of no-nonsense, crack senior staffers—the 

Rhodesian Broadcasting Corporation managed to shut out even those liberal voices 

within the white community (Windrich, 1981). Official paranoia was betrayed by the 

overplayed notion of “Know your Enemy.” Captured in a book with the same title by 

the regime’s propaganda chief Ivor Benson, this notion sought to align local political 

dissent with foreign, imagined communist enemies. As discussion in the later chapters 

of this thesis shows, the notion of imagined foreign enemies trying to unseat a 

“democratically elected” government through local opposition and sections of the 

media was not confined to the Rhodesian state. In the new millennium, the discourse 

of anti-imperialism—a fitting parallel of anti-communism—would be replayed ad 

nauseam by the postcolonial state in the face of waning political legitimacy and fierce 

opposition.                 

 

In 1980, the new government sought to transform the media in two fundamental, yet 

problematic ways. With regard to broadcasting, the Rhodesian-style full state control 

was implemented soon after independence. Nathan Shamuyarira, the new regime’s 

Minister of Information and Tourism, wrote that the rationale for the new policy on 

the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) was “to transform the state 

broadcasting corporation into an agency reflecting the realities of democratic rule” 

(quoted in Windrich, Ibid:5). Most of the newly-recruited staffers at the ZBC were 

former Zanu (PF) guerrilla fighters who had operated the propaganda Voice of 

Zimbabwe nationalist radio station from Mozambique and Tanzania. This ensured 

strict Zanu PF hegemonic control over broadcasting from the outset. It is important to 

note that for both the UDI and Zanu PF regimes, broadcasting—in particular radio—

was a critical medium because of its pervasive reach in the country compared to other 

 81



mediums like the printed press. Zimbabwe is a predominantly rural country where 

only about 70 percent of the population live in cities. Because of undeveloped 

infrastructure and low circulating newspapers, radio remains the most accessible 

medium for the rural people, who have since 1980 been the bedrock of Zanu PF 

support at election time. Moyo (2004) has noted that both the colonial and 

postcolonial governments used broadcasting for hegemonic purposes, although this 

was disguised as ‘national interest’, national security’ and ‘national sovereignty’. In 

reality, however, broadcasting has always been “rendered…a political tool in the 

hands of the government of the day” (Moyo, 2004:12).      

                

Within the arena of the press, transformation occurred largely at the level of 

ownership, staffing and editorial re-orientation. The new government, with Nigerian 

aid, bought off the Argus Press shares in RPP and, now with a controlling stake, 

renamed it Zimbabwe Newspapers (1980) Ltd. The new company was to be operated 

by a trust, the Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT), which was in principle 

autonomous, democratically constituted and tasked with transforming and rolling out 

the press. The Trust was to take charge of broad policy guidelines and issues while 

individual media concerns under it would retain editorial autonomy. Against a 

background where the press had largely served narrow but powerful hegemonic 

interests of colonial minority rule, expanding the reach and orientation of the press 

was in principle a critical aspect of the transformation project. The rolling out process 

also entailed the inclusion of rural communities, who constitute about 70 percent of 

the country, within the reach of the press. Immediately after assuming majority 

ownership of the Zimbabwe Newspapers group (Zimpapers), the government, through 

the ZMMT, began a process of ‘indigenising’ the individual newspapers. This was 

done through appointing black journalists to senior editorial positions and, in some 

cases, insisting on editorial policies geared towards reflecting ‘developmental’ 

programmes of a multi-racial, ‘democratic’ nation in the making.    

 

4.3 Public Press and State: The Coercive Mating Dance 

The process of media reform and transformation in the postcolony was beset by 

contradictory impulses of democracy and authoritarianism. The replacement of 

colonial ownership models in both the press and broadcasting by a non-profit trust 

model for the public press and a direct state control model for broadcasting 

 82



manifested the Janus-faced nature of not just media reform but also, as argued earlier 

in this chapter, the character of the broad transformation project in post-1980 

Zimbabwe. Given the centrality of the press as a subject of this inquiry, it is important 

to examine aspects of its relations with the state from the point of view of policy and 

representation much more closely. 

  

One of the most visible changes in the new Zimbabwe government’s Ministry of 

Information and Tourism (later renamed Ministry of Information, Posts and 

Telecommunications) was the redeployment of the 13 press censors whose job, for a 

decade and half previously, had been to chop off newspaper material deemed 

offensive to the colonial Rhodesian Front government before publication. The 

infamous overt censorship had been sustained with such dexterity—what with support 

from both Information and Justice ministries—that significant sections of the 

Rhodesian public actually bought into the myth of the impossibility of black majority 

rule, “not in a thousand years” as the Rhodesian Premier Ian Smith famously said (see 

Windrich, 1981). The feeble mainstream press initially ran blank, white spaces to 

show that censors had descended on copy, but this practice was soon outlawed as 

well. Official censorship, whose legal basis was provided by the Emergency Powers 

(Censorship of Publications) Order introduced simultaneously with the UDI on 

November 11th, 1965, was justified on the basis that society was under threat and 

therefore public communication of any nature had to be approved by the state.       

 

The discontinuation of official censorship and the redeployment of press censors in 

the new ministry was therefore a political step that, in principle, was symbolic of the 

new relationship between the state and the press in the postcolonial nation. In an 

interview with Swedish magazine Contact in 1980, the then Zimbabwe’s Prime 

Minister Robert Mugabe was asked whether his new government would allow “an 

open, critical press as in the Western democracies”. He replied: “Yes, sure. This you 

will see, quite a lot of open criticism in the press. I’m for the freedom of the press, 

really, freedom of expression” (Quoted in the Financial Gazette, 19/09/1980). 

Information Minister Shamuyarira at the time wrote that the new government had 

introduced a policy regime which ensured that, “not only will the media be genuinely 

free in independent Zimbabwe; they will also be responsible and responsive to the 

will of the majority” (Windrich, 1981: 6). He painted a sordid picture of a past, “when 

 83



the media were exclusively preoccupied with the narrow interests of a settler 

minority”, contrasting this sharply with a future where the media would serve as “a 

vital link between government and people and as a vanguard in the continuing 

struggle for social transformation and mental decolonisation” (1981: 6).           

 

Besides official assurances about a somewhat rosy impending media policy 

dispensation, the Lancaster House constitution also provided, albeit rather vaguely, 

for media freedom as an extension of freedom of expression. Chapter 20 (1) of the 

constitution makes reference to “freedom to hold opinions and to receive and impart 

ideas and information without interference, and freedom from interference with (the 

citizen’s) correspondence”.       

 

Yet, official rhetoric and constitutional provisions notwithstanding, the most vivid 

illustration of the new government’s double-edged policy approach to the press, was 

the retention—for two full postcolonial decades—of the inherited colonial legal 

arsenal that had been effectively used to muzzle the press by the previous regime. In 

addition to the State of Emergency (which was only lifted in July 1990), the new 

government in 1980 retained without amendment draconian laws such as the Official 

Secrets Act (Chapter 11:09) and the Law and Order (Maintenance) Act (Chapter 

11:07). Other pieces of legislation including the Censorship and Entertainment 

Control Act, the Privileges, Immunities and Powers of Parliament Act as well as 

skewed defamation law, were also inherited, kept intact and applied in relation to the 

press at different phases of the country’s transition (see Ndlela, 2003). At the heart of 

the contradictory state- press relations therefore from the outset lay a curious political 

attempt to blend ostensibly progressive and democratic values of a popularly elected 

government with the remnants of authoritarian and minority-oriented principles of an 

illegitimate state whose survival largely relied on sustained repression of dissent.   

 

At the same time, it is also important to raise the issue of whether in reality the new 

political establishment was actually committed to the values that it preached. This 

could then lead to the question of whether the retention of the colonial legal edifice 

was a mere administrative compromise occasioned by Lancaster House or a strategic 

coalescence of old and new elite interests in a new polity flirting with non-racial 

democracy and reconciliation. There is no easy answer to this, although it is highly 

 84



arguable that the problem was a mixture of both. As observed in Chapter Two, 

proponents of the “elite transition” thesis such as Astrow (1983) would most certainly 

argue in favour of the latter assertion. Yet others within the “official” school would 

perhaps insist on the transformative agenda of the new elite while also decrying 

certain limitations (to change) imposed by the Lancaster House settlement. In fact, the 

problem was not peculiarly Zimbabwean. Ronning and Kupe (2000) argue that in 

general media policies pursued by new African governments that grew out of 

liberation movements after independence tended to reflect the tension between a 

democratic and authoritarian impetus. This “dual legacy” of the fight for 

independence and egalitarian values but on the basis of partly authoritarian Marxist-

Leninist values therefore manifested itself in the arena of policy reform. 

 

The ZMMT, created in 1981 as an articulation of the new government’s media policy, 

was in principle driven by a conviction that the press should be free, non-partisan, 

mass oriented, accessible and responsible for the national interest (see Saunders, 

1991; Ronning and Kupe, 2000). The Trust’s monumental task was to manage the 

transforming press and expand the reach of the media in line with the government’s 

developmental agenda. In principle “an autonomous body of independent and 

distinguished Zimbabweans” (Shamuyarira, 1981: 5), it was to manage a huge 

spectrum of media that ranged from media training to media production. Under its 

control was the Zimpapers newspaper group, the newly-renamed Zimbabwe Inter 

Africa News Agency (ZIANA), as well the Zimbabwe Institute of Mass 

Communication (ZIMCO), which the Trust was tasked with launching. Also to be 

shouldered by the Trust was the task of expanding the reach of the press to cover rural 

areas. In principle and as a policy initiative the ZMMT was a laudable ‘unique’ 

experiment that would ensure the creation of media personnel, media products and in 

general a public print media system that could contribute to both development and 

democracy in the transforming nation state.     

 

The formation and operation of ZMMT was, however, beset by contradictions. 

According to Saunders (1991), the Trust faced a host of problems; from its financial 

reliance on the Ministry of Information, to the non-representativeness of its 

composition. If the government anticipated that the Trust could sustain itself 

financially—perhaps on account of the fact that its inherited portfolio namely 

 85



Zimpapers and ZIANA were not loss-making at the time—then it was proved wrong 

not so long after the launch of the Trust. Another argument, which Saunders (1991) 

implicitly suggests is that perhaps the ruling elite knew the Trust would inevitably be 

forced to fall on the Ministry of Information for financial support, and therefore 

become vulnerable to Zanu PF’s hegemonic control. If this line of argument is 

pursued further, then the creation of the Trust in the first place could be viewed as a 

‘window dressing’ political statement to the outside world about the evolution of 

democratic institutions in the new state. This would be convenient in light of the 

international spotlight the country’s transition received, the political economy of 

donor funding and foreign direct investment as well as the domestic politics of 

national reconciliation. The motive(s) behind the establishment of ZMMT aside, 

however, the organisation was from the beginning financially incapable of expanding 

the public sphere in the letter and spirit of its Notarial Deed of Donations and Trust. It 

scrounged for basic operational finances such as salaries from donor agencies and the 

state, and from the beginning its real control over both Ziana and Zimpapers was 

questionable (see Saunders, 1991; Rusike, 1990; Saidi, 2004). Eventually it gave up 

control over ZIMCO to the Ministry of Manpower Training and Development.  

 

Besides the question of poor funding, it has been argued that the composition of the 

Board of Trustees was not representative of the social and political interest groups in 

Zimbabwe. Shamuyarira’s statement that the board members were distinguished 

Zimbabweans was correct, but that was just about all. The founding trustees were 

seven professionals associated in one way or the other with the ruling Zanu PF. These 

included a prominent medical doctor, Dr Davison Sadza, who chaired the board; the 

University of Zimbabwe Vice Chancellor, Professor Walter Kamba; a prominent 

lawyer, Honour Mkushi;   Dr.  Grace Todd, a retired schoolteacher and wife of the 

liberal former Rhodesian Prime Minister Garfield Todd; Bulawayo City deputy Town 

Treasurer, Mike Ndubiwa; and a Mr. J. Hillis, identified by the Herald as “a leading 

Harare businessman and industrialist”(31/01/1981). Hillis deputised for Dr. Sadza. In 

its policy document No.21 (1988), the Ministry of Information noted that the 

chairperson of the Trust was “not a politician, but enjoys the confidence of the ruling 

party” (p.4). What was conspicuously lacking in the Trust board—just like the Media 

and Information Commission formed 20 years later by the same government—was 

the representation of media professionals themselves as well other social groupings 

 86



within civil society such as trade unionists, women’s groups and minorities. The 

combination of a predominantly middle-class board with no solid policy constituency 

outside the ruling party, as well as the crisis of funding rendered the ZMMT incapable 

of maintaining the kind of independence and autonomy it was expected to enjoy.  

 

That the ZMMT would in no time be subjected to the whims of the Zanu PF 

government through the Ministry of Information was therefore inevitable. Also, the 

fact that there was no institutional framework outside the state to support ZMMT 

could be interpreted to mean the ruling elite actually envisaged eventual control of the 

Trust after all.  

     

One of the ZMMT’s pet projects, the community media roll-out programme 

spearheaded by the Community Newspaper Group (CNG) got to a weak financial 

footing, and by the late 1990s was showing signs of excessive stress. Regional 

newspapers launched in the late 1980s and early 1990s including the Masvingo 

Provincial Star, Chaminuka News, the Telegraph, the Gweru Times, among others, 

faced the twin problems of under-capitalisation and inadequate advertising support 

revenue from their regional constituencies. This was compounded by the fact that the 

envisaged donor support for such projects was short-lived. It dried up in the early 90’s 

against the background of the proliferation of local non-governmental organisations 

preoccupied with poverty alleviation following the introduction of the Economic 

Structural Adjustment Programme (EASP) in 1991 (see Moyo, Makumbe & 

Raftopoulos, 2000). As a result of poor capitalisation and improper and uncreative 

management, the scope and quality of news coverage in the community news media 

was generally poor. Given that the circulation of national newspapers in the country 

has remained limited to major urban centres, the only source of information for people 

in rural, semi- urban and farming communities was state radio. Whether this was the 

state’s ultimate hegemonic desire, given that the bulk of voters for the ruling party are 

in the rural areas, is debatable.  

 

The state’s approach to the roll-out of the rural press was a factor in the stunted 

growth and expansion of that medium. Local state functionaries, including District 

and Provincial Administrators and local Zanu PF party structures were all key 

stakeholders in the programme, which was initially partly funded by Western donor 

 87



agencies. Among the most active donors for this project were the Friedrich Naumann 

Foundation of (then) West Germany and the Canadian International Development 

Agency. The latter funded the first rural newspaper, the Murehwa News, in May 1983. 

The state had no budget for the rural newspaper roll-out project.  

 

Although the rural papers were expected to become commercially viable in the long 

term, the exclusion of local capital in the conception and implementation of their 

expansion programme was a critical oversight on the part of the state. According to a 

1986 ZMMT report prepared by Edward Mamutse, then a senior officer in the 

Ministry of Information, the task of assessing need and subsequently establishing 

rural newspapers was the prerogative of the local political leadership. Local business 

was to be brought in later only for purposes of advertiser support. The state’s 

conceptual distrust for capital was reflected in the case of Masvingo, where the local 

leadership wrestled off the Masvingo Star from a private company and converted it 

into a rural newspaper. Part of the state’s displeasure with the hitherto privately 

owned paper was that it had “an editorial policy quite independent of any provincial 

representation whether Zimbabwe Information Service, the governor’s office, the 

PA’s office or any outside member of the public” (Mamutse, 1986: 24). The ZMMT 

envisaged a rural press controlled by a political “command structure” with checks and 

balances to ensure “reasonable editorial autonomy.” This structure, according to the 

ZMMT, had to safeguard the press against ambitious “prestige-mongering bourgeois 

aspirants” (Mamutse, 1986: 47).  

 

The conceptual and strategic weaknesses of ZMMT throughout its existence enabled 

the Ministry of Information, Posts and Telecommunications to be the central player in 

public information policy (Rusike, 1990). For example, the Ministry was responsible 

for appointing the Zimpapers Board, and also directed the daily formulation of 

editorial decisions. Although throughout the first decade of independence various 

personalities were appointed to head the Ministry, there was a degree of consistency 

in the way the incumbent ministers or directors of information interfered with 

editorial matters at Zimpapers publications. One such form of interference was the 

hiring and firing of editors at Zimpapers, which was in principle supposed to be the 

prerogative of the Zimpapers Board in consultation with the Trust.   

 

 88



The state’s policy towards Zimpapers took two related forms, namely strong 

interference with and frustration of independent-minded editors as well as appointing 

‘malleable’ editors who shared the state’s broad political and social vision2. 

Throughout the first decade of independence, criticism of state policies could easily 

cost an editor his/her job, and replacements by ‘patriotic’ editors were often swift. A 

great deal of self-censorship was inculcated in Zimpapers editors and writers 

following not only swift action taken on those who failed to toe the official line, but 

also threats of disciplinary action on Zimpapers journalists by government officials 

purporting to speak on behalf of the ruling party.  

 

In December 1981, Zanu PF official and Minister of Housing and National 

Construction Eddison Zvobgo publicly warned Zimpapers that the ruling party would 

“rout” and “thoroughly get rid of” the company’s “pseudo-editorial professors” who, 

besides not having participated in the liberation struggle, were working as “imperialist 

agents” (Sunday Mail, 13/12/1981). Seven years later, the Minister of Defence, Enos 

Nkala, ordered—although without success—the editor of the Zimpapers-owned 

Chronicle to drop an investigative story or risk having the army deployed to cart him 

off to jail. The investigative series, which probed the involvement of senior 

government officials and their business colleagues in illegal acquisition of scarce new 

motor vehicles at a discount and reselling them at above market rates, became a 

celebrated watershed in Zimbabwean journalism and was christened the “Willowgate” 

scandal (see Nyarota, 2006). It should be noted, however, that Willowgate was an 

exception rather than a norm in the history of the public press in Zimbabwe. 

 

A few examples would suffice to illustrate the state’s attitude towards the public press 

throughout the first decade of independence. As early as September 1981, Jean-

Maitland Stuart, then editor of the Manica Post, was forced to resign after both the 

Prime Minister and the Minister of Information reprimanded her for an article 

criticising the use of North Koreans to train the Zimbabwe National Army’s crack 

Fifth Brigade, which was later to be deployed to quell dissident activities in the 

Midlands and Matebeleland provinces (see Nyahunzvi, 2001). As it later emerged, the 

army committed shocking atrocities among civilian communities in the three 

                                                 
2 Interview with Bill Saidi, April 2004. 

 89



provinces (CCJP &LRF Report, 1997). In 1985, Willie Musarurwa, the first black 

editor of the Sunday Mail, was fired after reporting on a financial scandal at the state-

owned national airline, Air Zimbabwe. There are other versions of Musarurwa’s 

sacking. Besides the Air Zimbabwe story, another version has it that Musarurwa, an 

ex-guerrilla fighter and member of the then opposition liberation movement PF-Zapu, 

was fired for belonging to the wrong party at the wrong time. He was also alleged to 

have been sympathetic to the South African liberation movement, the African 

National Congress (ANC), as opposed to the Pan Africanist Congress (PAC), which 

was a close ally of the ruling Zanu PF.3 An illustration of the extent to which the state 

aligned critical journalism within the press with political opposition were the contents 

of Musarurwa’s letter of dismissal. According to Elias Rusike, then General Manager 

of Zimpapers, and the author of the letter under the directive of the Minister of 

Information, the letter simply stated that the editor had to be relieved of his duties 

because, “under (his) editorship, the Sunday Mail acted like an opposition 

newspaper.”4  

 

Musarurwa’s successor, Henry Muradzikwa, who had in 1980 helped campaign for 

the ruling party in the Midlands Province, was fired two years later after carrying a 

story claiming that 60 Zimbabwean students had been deported from Cuba for 

unspecified “health reasons”, which many people associated with HIV/AIDS. The 

story was embarrassing to the government as it was published at a time when a Cuban 

government official who was visiting, denied it. Responding to the story, then Prime 

Minister Robert Mugabe apologised to the Cuban official and, promising to deal with 

the journalist in charge of the story “personally,” said the Sunday Mail appeared to 

have been 

…infiltrated by the (capitalist) enemy and is proving to be quite 

reactionary…We cannot have a reactionary press in this country especially 

one which seeks to destroy the friendship between us and those countries 

which extend their hand of assistance to us (Quoted in the Herald, 

21/04/1987).   

 

                                                 
3 Bill Saidi, Interview, April 2004. 
4 Elias Rusike, Interview, April 2004. 

 90



Perhaps the most spectacular sacking—albeit disguised as a promotion—was that of 

Chronicle editor Geoffrey Nyarota and his deputy Davison Maruziva, who were 

relocated from Bulawayo to the Herald in Harare after their exposure of the 

“Willowgate” scandal. Although Maruziva was reassigned to an assistant editorship, 

Nyarota was given an administrative post which ensured that he would have nothing 

to do with active journalism. According to Rusike (1990:86), Nyarota was given the 

post of public relations executive—a post specifically created for him, but without 

public relations functions. Meanwhile, as all this happened, the government pretended 

to the international community that it had left the management of public information 

to an independent Trust and appealed for donor funding for the Trust (Nyarota, 2006; 

Saunders, 1999). 

 

As the discussion of media representation of the 1985 elections and elements of the 

one-party state debate later in this chapter will show, in a skewed press-state 

relationship, the public press as an institution was, for the first decade of 

independence, characterised by an uncritical pursuit of the government’s social and 

political programme. The contradictions inherent in the transition were therefore 

mirrored in the public press, but largely from the point of view of a powerful 

constituency in the ruling bloc. As indicated earlier, exceptions were largely confined 

to newspapers outside Harare, the seat of government. The physical and to an extent 

symbolic distance between Harare and Bulawayo (home of the Chronicle) or Harare 

and Mutare (home of the Manica Post), as well as perhaps the more or less ‘regional’ 

as opposed to ‘national’ nature of these smaller titles arguably allowed them to 

exercise, from time to time, varying degrees of editorial autonomy5. Taken as a 

whole, however, ZMMT news media holdings encompassing both Zimpapers and 

Ziana, were never allowed an autonomous existence that could have enhanced a more 

rigorous mediation of critical issues in a multifaceted and tension-ridden transition.   

 

The long-term success of the ruling party and government in effectively controlling 

the public press made possible by the absence of vibrant institutional support systems 

for journalists as professionals. While the government inherited a ‘strong’ state that 

had been a critical vehicle for both social cohesion and coercion, journalism as an 

                                                 
5 Geoff Nyarota, Interview, May 2004. 

 91



institution inherited a weak Rhodesia Guild of Journalists that for the most part played 

to the gallery (Windrich, 1981). So hopeless had the Guild been in the face of blatant 

censorship by the UDI regime that in its periodic resolutions it would make token 

criticisms of official censorship, accompanied by “realisations” that censorship was 

“in the interest of Rhodesia’s national security” (Ibid: 64). What was inherited in 1980 

was therefore a journalists’ union that was more or less an extension of the state and, 

given the race and class composition of the Guild, an institution that broadly shared 

the colonial state’s vision.  

 

The replacement of the Guild by the Zimbabwe Union of Journalists (ZUJ) did not 

alter the prevailing state-media relations. The new coterie of black journalists and 

editors in the public press, a good many of whom naturally had to be aligned to the 

ruling party agenda to survive, found little difficulty dovetailing their professional 

agenda into the ruling party’s political and social programme. This had with far-

reaching implications for their role as journalists and employees. Further, the fact that 

ZUJ was a member of the Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU), itself an 

organisation the ruling bloc had successfully brought under its ambit in 1981, did not 

help matters. Throughout its history, ZUJ had successive presidents from within the 

public press although it ‘represented’ all journalists in the country, including those in 

the private media. The continued dominance of the public media in ZUJ had to with 

the ‘democratic’ politics of majority rule. The public media in Zimbabwe has always 

been the biggest employer of journalists and therefore the largest catchment area for 

ZUJ membership, most of whom were likely to vote their workmates into positions of 

authority within the union.  

 

The state’s relative success in constructing its hegemony in the public press was not 

established entirely by coercion. In broad terms, coaxing as a method and the changed 

context of journalism practice in the postcolony made their contributions as well. 

Firstly, in appointing black editors who in one way or the other had close political ties 

with the liberation movements, the state ensured the ‘transformed’ public press would 

embrace the broad government and party agenda.6     

                                                 
6 Among the first black editors at Zimpapers, Willie Musarurwa had been the PF Zapu spokesman up 
to the Lancaster House talks, Henry Muradzikwa had actively campaigned for Zanu PF in the Midlands 
during the 1980 elections, Geoffrey Nyarota was a card-carrying member of Zanu PF who in 1981 was 

 92



 

From a sociology of journalism perspective, it could be argued that most black 

journalists in the immediate post-independence era viewed themselves as key 

accomplices to the new state’s developmental agenda. Having endured racial 

injustices and limited professional opportunities during the colonial era, a coterie of 

black journalists who assumed responsibilities at Zimpapers and ZBC viewed their 

roles as those of articulating the concerns and aspirations of the majority of the 

population in a postcolonial democratic dispensation.7 Most of the black journalists 

who assumed senior posts in the public media in the aftermath of the wholesale 

departure of white journalists had trained and practised mostly in Zambia and the 

United Kingdom. Having lived in exile and finally come back home, they viewed 

themselves as agents of the social reconstruction programme being spearheaded by 

the state.  

 

It was not only senior, formerly self-exiled journalists who identified by and large 

with the state’s socio-economic programme. The dozens of junior reporters trained by 

the government after independence were arguably even more ‘loyal’ to the ruling 

party. The first post-independence training programme was a six-month crash course 

on basic journalism run by the Ministry of Information in 1980 and was sponsored by 

the International Press Institute (IPI) and Africa Educational Trust (AET). A group of 

24 black journalists went through the course and were mostly deployed to the 

Zimbabwe Information Service (ZIS)—a subsidiary of the ZMMT—Zimpapers or 

absorbed in other government departments. Simba Chabarika, one of the pioneers in 

the 1980 training programme and who later worked for the public press, captured the 

relationship between the young journalists and the ruling party and state during the 

‘first’ transition: 

During political rallies we as journalists were always introduced to the 

gatherings. I remember very well (Nathan) Shamuyarira asking me to 

stand in front of the crowd to introduce me several times in (the small 

towns of) Chinhoyi, Makonde, Kariba and Kadoma saying to the 

masses: ‘You were used to seeing white journalists here. Now because 
                                                                                                                                            
the President’s Press Secretary. The possible exception was Bill Saidi who briefly edited the Sunday 
News before being demoted to the largely ceremonial post of “Group Features Editor” [Interview with 
Bill Saidi, April 2004].  
7 Geoff Nyarota, Interview, May 2004. 

 93



of independence we have black journalists who understand the lives of 

black people. We are honoured to have with us people like Comrade 

Chabarika’. After this introduction I would be expected to chant the 

Zanu PF slogan, Pamberi ne Zanu PF (Forward with Zanu PF).8  

 

In a relationship that amounted to a kind of political intimacy, self censorship dictated 

that journalists veer away from criticism of the government or ruling party in their 

reports. The state also made clear to black journalists that criticism—which was often 

branded an act of ‘counter-revolution’—would be understandable coming from white 

journalists, but almost unthinkable coming from black reporters. According to 

Chabarika: 

The state expected (journalists) to report what they saw and 

experienced, and obviously toe the line. There was no room for 

criticism. Even if you wrote a story that a community was critical of 

government (which was rare), you had to be careful how you presented 

it and be prepared to defend it. Otherwise it was risky bothering 

yourself about critics of government programmes.9   

 

The relative complicity of journalists in the public press during the ‘first’ transition 

made it easier for the state to exercise its hegemonic control over ZMMT and 

individual journalists without resorting to coercion all the time. When the political 

leadership directed that the state media reports address members of the ruling party, 

government and their allies as ‘Comrade,’ shortly after independence, this was easily 

embraced by all ZMMT publications as well as the ZBC, and persisted well into the 

‘third’ transition.  

 

At the same time, as argued earlier in this chapter, the state’s attempts to shape 

journalism practice in the public press largely succeeded, but it was not simply a 

smooth, linear process without moments of difficulty and resistance. The sacking of 

Willie Musarurwa and Henry Muradzikwa as well as the exposure of the Willowgate 

car scandal were cases in which the state’s authority over public journalism was 

questioned. In both the ‘second’ and ‘third’ transition the state would occasionally 
                                                 
8 Simba Chabarika, Interview, April 2005. 
9 Simba Chabarika, Interview, April 2005. 

 94



chastise or fire editors and journalists at the public press for expressing opinions 

considered inconsistent with those of the predominant bloc of the ruling elite. The 

purges of journalists climaxed in the immediate post-2000 era with the restructuring 

of both Zimpapers and the ZBC under the stewardship of Professor Jonathan Moyo, 

then Minister of Information and Publicity.    

 

4.4 The State and Private Press: Tactical Indifference  

One of the paramount fears of white capital on the eve of independence was 

nationalisation, a trend that was not uncommon in some of the newly independent 

African countries. However, along with all sectors of the economy and consistent with 

the provisions of the Lancaster House Constitution, there was no nationalisation of 

private property in Zimbabwe, and this included the private press. If the government’s 

policy approach to the public press was clearly expounded and largely bordered on 

coercion, state-private press relations were characterised by indifference on the part of 

the former, punctuated occasionally by state accusations that the private press was 

reluctant to transform (Saunders, 1991).  

 

The following personal story illustrates the differences between the state’s policy 

towards the public and private press during the first decade of independence: Former 

Zimpapers Chief Executive, Elias Rusike, remembered two different early morning 

phone calls that occasionally disrupted his sleep at home in the ’80s while he was still 

in the employ of Zimpapers. Whenever his phone rang at around 4 a.m., it was likely 

to be from the printing factory informing him of a machine breakdown and the 

possibility of late distribution of the newspapers. “But if the call came just after  

6 a.m.,” said Rusike, “I knew it was Minister Shamuyarira complaining about a story 

in the paper”. The Minister would complain about every story deemed likely to 

embarrass the government and instruct the CEO to “take action” against individual 

editors.10 Eventually the ministerial dawn phone calls stopped—but only after Rusike 

had left Zimpapers in 1989 and bought Modus Publications, publishers of the largest 

private weekly, the Financial Gazette. In fact, he claims, a year after assuming the 

ownership of the Financial Gazette, the new Minister of Information, Victoria 

                                                 
10 Elias Rusike, Interview, April 2004. 

 95



Chitepo, summoned him to congratulate him for the acquisition and gave the 

following assurance:  

It is not my task to tell you what to publish and not to publish. That is 

your responsibility as a publisher and editor; but what I say to you is 

that now that the Financial Gazette is owned by black Zimbabweans, 

we should hope that, in the national interest, your reporters would 

check with us certain stories of a sensitive security nature before they 

are published (Rusike, 1990: 103) 

 

Despite the Financial Gazette’s generally critical editorial line in relation to the state, 

especially in the early 1990s, Rusike claims that he was not put under pressure by 

government officials. There are versions, however, that contest this view. One such 

version cites Rusike’s editorial policy announcement in the Financial Gazette stating 

his commitment to President Mugabe and his assurance that his newly acquired 

publication would not embarrass the government (see Rusike, 1990:93). Before this, 

Rusike had in his resignation letter from Zimpapers assured the Minister of 

Information that: “whatever I shall be doing, my primary objective will be to support 

the President, the Party and the general thrust of the Government”.11 The 

contradictions inherent in Rusike’s personal versions of his experiences 

notwithstanding, it can be argued that the state’s approach to the private press during 

the ‘first’ and partly ‘second’ transition was rather cautious, and differed in great deal 

from its approach to the public press.  

 

In 1980, as stated earlier in this chapter, an array of privately owned publications 

circulated in Zimbabwe. Of these, the Financial Gazette, Moto and Parade were the 

few which had a ‘national’ outlook in terms of circulation. The government’s 

approach to the private press—if indeed it constitutes a policy position—was one of 

tactical indifference. The time was perhaps simply not ripe for confrontation. Save for 

Catholic–owned Moto magazine, the private press was for the first decade of 

independence almost exclusively owned by white capital, and largely retained its pre-

independence outlook. Moto also retained its cutting edge popular journalism tinged 

with a Christian missionary flavour. Popular magazine Parade, was owned by 

                                                 
11 Quote from Rusike’s resignation letter, dated 28 September, 1989 

 96



Thompson Publications, which was majority-owned by Alex Thompson. Other 

investors in Thompson Publications were Electronics Pvt (Ltd) and Isis (Pvt) Ltd, 

which were controlled by two white Zimbabwean directors of the London Rhodesia 

Group (Lonrho) (Kupe, 1997). After 1980, Parade remained in its 1950s mould: a 

platform for aspirant black lower middle class, township-dwellers interested in 

popular genres of sports, short stories and music (Kupe, Ibid).       

 

The Financial Gazette, owned by white liberals Clive Murphy, Clive Wilson and 

Nigel Butler, remained an exclusively upmarket business publication with little 

interest in politics. The weekly paper’s circulation in 1980 was just above 4000, but 

rose to over 20 000 by the end of the first decade of independence. At the same time 

in 1980, the paper was a thin, 18-page publication carrying predominantly mainstream 

white business and an occasional sprinkling of aspirant black businesses (mostly 

liquor store, small-scale farming or butchery businesses) in rural and peri-urban areas. 

Ahead of the 1980 democratic elections, the paper was highly critical of Zanu PF and 

its leader Robert Mugabe, but after elections adopted a moderate, if often supportive 

stance on the new regime. In the weeks following the 1980 elections, the paper ran a 

series of congratulatory profiles of the new black cabinet ministers and consistently 

called for “moderation” across the ideological spectrum of capitalism and 

communism. At the same time the paper also sought to allay white fears of post-

election violent retribution and wholesale nationalisation of private property (See, 

among others, Financial Gazette issues of 25/01/80; 15/2/80; 19/09/80).  

 

Although in the second decade of Zimbabwe’s independence the expanded private 

press would constitute a critical terrain through which anti-hegemonic struggles 

would be launched by popular social groups, this press posed no real threat to the 

ruling party’s political security during the first decade of independence. It fared rather 

poorly in comparison to the public press in terms of circulation and market share, 

which also perhaps explains the state’s swift seizure of editorial autonomy away from 

the public media. As the predominant voice of white capital during the first decade of 

independence, the state tolerated the private press just as it did white capital itself as 

the mainstay of the transforming economy, but on the condition that fundamental 

threats were not posed to its expansion programme within and outside the media.  

 

 97



Outside the occasional official denials (of published stories) and accusations of 

negating the “gains of independence” and the process of national reconciliation, the 

government largely left the private press to its devices. Saunders (1991) attributes this 

policy attitude to the state’s professed commitment to “media freedom” against the 

backdrop of reconciliation efforts as well as the political economy of international 

donor funding. With the Financial Gazette, for example, it was arguably out of 

pragmatism that the state avoided—or rather, postponed—direct confrontation with 

the paper in spite of its occasional criticism of (state) policies especially in the late 

1980s.  

 

4.5 The Press and Capital 

While press-state relations in Zimbabwe were for most of the period under study 

manifested through both codified and incremental state policy, the influence of capital 

and its relations with the press was largely subtle and complex, particularly during the 

first decade of independence. The relationship was to a great extent intricately linked 

to the broader relations between state and capital. The analysis of capital-press 

relations focuses on media funding and financing through both ownership and 

advertising.   

 

Within the arena of the press, two models of ownership existed, namely private and 

public ownership. As stated earlier in this chapter, the public press was owned by a 

Trust that was de facto controlled by the state in terms of management and editorial 

orientation. What was striking, however, was that Zimpapers also operated as a 

commercial company, competing for advertising capital with private newspapers and 

capitalising on its developed infrastructure and high circulation to attract that capital. 

On the other hand, the private press during the ‘first’ transition was almost 

exclusively owned by local white capital and was limited in circulation when 

compared to the public press.  

 

Like the rest of the formal economy, the advertising industry in Zimbabwe was for the 

first decade of independence predominantly owned by white capital. In 1980, the 

opportunities offered by a new dispensation including the end of sanctions and the 

 98



increase in workers wages resulted in the expansion of the advertising industry.12 At 

the time, a thriving and largely protected local manufacturing industry also wanted to 

tap into the increasing spending powers of a rising market of previously economically 

excluded blacks.  

 

The generally positive growth of the economy in the 1980s meant that the press got 

considerable advertising support from industry. Zimpapers got the lion’s share of this 

support (about 70 percent) while the Financial Gazette, Parade and small other 

specialised, privately owned publications were financed proportionate to their market 

shares.13 It is important to note that in the low media density context of the ‘first’ 

transition, advertisers had limited media choices to make. Zimpapers provided the 

industry with the preferred media for general goods and consumer products, while the 

Financial Gazette provided the essential medium for middle class audiences. This 

created a scenario where the politics associated with ownership of both the public and 

private press did not necessarily affect the selection of news media for advertiser 

support. Zimpapers newspapers, for example, continued to get the bulk of advertising 

revenue despite being a propaganda apparatus of a ruling party that was, at least 

rhetorically, opposed to capitalism. This was largely because of the monopoly the 

newspaper group enjoyed on the mass market audience in Zimbabwe (Saunders, 

1991; Nhema, 2002). The situation was to change somehow in the post-2000 era 

when the state-capital relations took a nosedive and the press partly became sites 

where this fallout played itself out.   

 

Within the Financial Gazette, the influence and role of ownership was perhaps more 

pronounced than that of advertisers. The paper was largely a platform for big business 

and often took sides with the same whenever the state and business appeared headed 

for collision. Among the many examples to that fact, the paper’s response to the 

Prime Minister’s New Year speech in 1985 warrants attention. Robert Mugabe, then 

Prime Minster, had in his address urged the private sector to be “more purposefully 

co-ordinated and geared to achieving goods and targets defined by the state” 

(Financial Gazette, 4/1/1985). The paper interpreted this as a veiled threat to business 

and chided the Prime Minister:  
                                                 
12 Liz Linsell, Interview, April 2005. 
13 Liz Linsell, Interview, April 2005. 

 99



His remark must have left business to pause and wonder what lies ahead. It 

was an unfortunate point to make, for business confidence and performance 

has been improving lately because the government has not introduced any 

drastic measures nor made unsettling statements…It is hoped that the PM’s 

New Year’s resolution does not presage a period of ‘direction’ that will 

destroy the hard-won gains of the past six months (Financial Gazette, 

4/1/1985). 

      

As discussed later in the paper’s framing of the 1985 elections, the Financial Gazette 

also took issue with the Minister of Labour for mooting labour legislation that gave 

significant bargaining and other rights to workers. For these occasional criticisms of 

the state on the direction of economic policy and reform, the paper was regularly 

chastised by ruling party and government functionaries for representing the voice of 

local and global capitalism, which in its socialist rhetoric the state considered 

abhorrent.    

 

During the first transition, the Financial Gazette was not “anti-Zanu PF” in its 

editorial policy, contrary to what some cabinet ministers, notably Information 

Minister Nathan Shamuyarira publicly protested on a regular basis. As the discussion 

of the 1985 election below shows, the paper, in fact, endorsed the candidature of the 

ruling party in these elections citing its ‘competent’ management of the economy. 

However, the paper disagreed with the state whenever the latter raised the pitch of its 

rhetoric in relation to capital and hinted at increased state involvement in the economy 

(see discussion of the paper’s coverage of the 1985 elections later in this Chapter). It 

also appears the other site of mutual consternation was apartheid South Africa. At a 

political level, the state maintained few if any links with the apartheid regime and in 

fact applied all the rhetoric at its disposal to discredit it. However, as was case with 

many “Front Line States,” Zimbabwe’s economy was highly dependent on South 

Africa, not least because of the latter’s possession of vital sea ports for international 

trade. When, in 1986, the state hinted at imposing sanctions on South Africa, the 

Financial Gazette responded by criticising the state for considering what was almost 

certainly a costly decision (Financial Gazette, 10/10/1986). In response, the state 

charged that the paper was not necessarily a pragmatic voice of local capital, but “an 

 100



agent for ventilating the opinions of some foreign powers, especially the UK, USA 

and South Africa” (Nathan Shamuyarira, quoted in the Herald, 17/10/1986).      

 

The role and influence of capital on the press during the first transition was therefore 

manifested predominantly through ownership rather than patterns of advertising. This 

applied to both the Financial Gazette and Zimpapers publications where the major 

shareholders used their powers to define the newspapers’ framing of issues and events 

in the transforming society. Zimpapers was an interesting case where a de facto state 

controlled public press that routinely pandered to the state’s socialist rhetoric operated 

profitably and was predominantly funded by advertising capital. As stated earlier, in a 

context where media choices were somewhat limited, advertisers did not wield any 

significant influence over patterns of political representation by newspapers.14 The 

fact that throughout the first decade of independence the state did not implement any 

fundamental restructuring of capital could have also contributed to this scenario.        

 

4.6 Framing the Transition: The Press and the 1985 Election 

Having analysed the policy, legislative and funding/financing context within which 

the press operated in Zimbabwe’s first decade of independence, it is important to take 

a look at the manner in which the press itself framed or reported a significant political 

event at the time—the first post-independence elections in 1985. As discussed in 

Chapter Two, the role of the media in relation to the public sphere consists in its 

capacity or ability to provide a site for multiple and diverse representations of issues 

and debates that affect citizens. This study explains the media’s ability or inability to 

be public spheres in the context of both micro (organisational) and macro (social-

political-economic) factors that variously and at different historical phases influence 

the content and process of reportage. Analysis of the coverage of the elections focuses 

on selected material published before, during and after the elections. The newspapers 

under study include The Herald, the Sunday Mail and Financial Gazette. Of the six 

newspapers the entire study analyses, only the selected three above were in circulation 

during the first decade of Zimbabwe’s independence.      

 

 

                                                 
14 Liz Linsell, Interview, April 2005. 

 101



4.6.1 Background to the Election 

The first democratic elections in Zimbabwe were conducted in February 1980, ending 

a brutal war of liberation that had raged for seven years. The elections were held 

under British supervision, and within the framework of the Lancaster House 

Constitution, which had been drafted as a ceasefire document by the warring parties. 

The 1985 general elections, however, were significant in the sense that they were the 

first to be held in Zimbabwe as a sovereign state. As in the elections of 1979 and 

1980, the 1985 elections were held in a multiparty context, with up to six black and 

two white parties contesting, notwithstanding the suggestions of a one party state by 

the ruling party (Sithole, 1987).  

 

A variety of issues dominated political debate in the run up to the elections. A key 

issue was peace in Matabeleland and the Midlands provinces where contested 

versions of the activities of anti-government dissidents and the army characterised 

political debate within and outside the media. Responding to the discovery in 1982 of 

arms caches on farms belonging to the opposition PF Zapu, the government had 

sacked PF Zapu officials from Cabinet, igniting political tension that, although not 

particularly new in relation to the two parties, threatened to flare up into a 

conflagration. Around that time armed dissidents—identified largely as disgruntled 

PF Zapu ex-fighters—were reported to be terrorising civilians in the three provinces. 

This was followed by the deployment of the army, which accomplished its brief of 

denying the dissidents a possible base by “scorched earth policies and plain murder of 

citizens in suspected locales of dissident activity” (Chan, 2003: 24; also see 

CCJP/LRF Report, 1997). As electioneering began, the battle between Zanu PF and 

PF Zapu, the two main protagonists in the contest, often bordered on accusations of 

party-sponsored terrorist activities in relation to both the army and the dissidents. The 

question of economic policy also constituted a significant debate ahead of the 

election, with both white parties calling for an unfettered free-market economy as 

opposed to the government’s blend of both state interventionism and the free market 

(see Sithole, 1987).  

 

The debate on whether the government should legislate a one-party state also raged in 

the media and in institutions of higher learning. Both Zanu PF and PF Zapu in 

principle agreed on the one-party state although each party conceived it within the 

 102



context of itself being the only party. The media’s coverage of this debate within the 

context of the 1985 elections is analysed in this chapter.   

 

The elections were held over a four-day period between July 1st and 4th. Zanu PF won 

64 out of the 80 contested 80 seats; PF Zapu gained 15, while Zanu secured 1. Among 

the 20 separate white roll seats, the Conservative Alliance of Zimbabwe (CAZ) got 

the majority, grabbing 15, leaving the opposition Independent Zimbabwe Group 

(IZG) and an independent candidate with four and one, respectively.  

 

Although the pre-election atmosphere was characterised by peace, the post-election 

phase witnessed violence in the urban townships, with party supporters of both the 

ruling Zanu PF and PF Zapu clashing, leading to massive destruction of houses and 

other infrastructure in the areas.  

 

4.6.2 The Public Press and the 1985 Elections 

 

4.6.3 Election as Contest between Traitor and Patriot 

A consistent theme in selected editorials published in both the Herald and Sunday 

Mail between January and July 1985 portrayed the election as a battle between a 

progressive and democratic Zanu PF—complete with liberation credentials—and a 

loose coalition of treacherous forces of neo-imperialism bent on negating the gains of 

independence and majority rule. In fact, the coverage by the two papers conformed to 

Information Minister Nathan Shamuyarira’s statement in the Herald that the election 

was “a decisive battle for the development of Zimbabwe, between the progressive 

forces that brought independence and the reactionary forces wishing to reverse the 

clock”(The Herald, 29/6/1985). Shamuyarira identified both the opposition PF Zapu 

and the white opposition as the reactionary forces. 

 

In several editorial comments, The Herald confirmed the official position. A front 

page editorial published on the first day of polling reminded voters and readers that 

their choice was “between parties that have a track record of having fought for 

freedom and those that fought to maintain white racism and colonialism”(The Herald, 

1/7/1985). However, that alone was not enough, given that several other contestants 

 103



had claims to the anti-colonial struggle. The editorial therefore proceeded to clarify 

things:  

They (voters) can only choose between the betrayers of the revolution and 

those that waged the struggle—between parties that formed alliances with 

white racists and built armies that were meant to fight civil wars after 

independence and those that fought for the people and have pursued clear 

ideological goals that are meant to entrench our political gains (The Herald 

1/7/1985).  

What is clear from this editorial is the extent to which the public press got sucked into 

the official hegemonic line in the struggle for political office. Such a struggle 

inevitably involved recourse to the politics of memory, a struggle to own a heroic past 

as a way of claiming legitimacy to a political future (see Sylvester, 2003). The contest 

for memory and control of national history, especially in regard to the liberation 

struggle, has remained a defining feature of the terrain of electoral politics in 

Zimbabwe.  

 

The Sunday Mail blasted the opposition parties for attempting to create a coalition to 

contest the election. Major opposition parties PF Zapu, the United African National 

Congress (UANC) and Zanu had announced their intention to run together under the 

banner of “United Front”. Not only was this decision denounced by Zanu PF, the 

public press also took their cue from the ruling party. In an editorial entitled “At it 

Again”, the Sunday Mail argued that the idea of an opposition coalition was “both an 

affront to the electorate and a veritable indictment of the multi-party system of 

government” (Sunday Mail, 21/2/1985). The paper suggested that the “marriage of 

convenience” was a possible creation of hostile South Africa, and therefore had to be 

dismissed contemptuously by the electorate. “It is quite clear,” said the paper, “that 

the only possible agreement they (coalition members) can reach is the establishment 

of a neo-colonial state…a negation of everything we fought for and have achieved in 

the building of a new society” (Sunday Mail, 21/2/1985).  

 

A couple of months later, when it had become clear that the opposition coalition had 

become a flop even before the election, the same paper was less caustic, only cynical. 

“The plethora of political parties that have come forward to contest the elections 

should surprise no-one,” argued the editorial entitled “Elections”: “We welcome the 

 104



plurality of the parties contesting, despite the dubiousness of some of them, because 

the party that wins will have reason to congratulate itself on having won a heavily 

contested election” (Sunday Mail, 9/6/1985). This editorial position should be taken in 

the context of electoral politics in post-independence Zimbabwe. Despite the 

existence of opposition political parties, Zimbabwe was for close to two decades a de 

facto one-party state. The opposition was largely confined to the political fringes, and 

fared badly in elections, after which a good many disappeared only to resurface 

towards the next election (see Moyo, 1992; Makumbe & Compagnon, 2000). That the 

ruling party would take issue with the formation of an opposition coalition was 

therefore understandable in the context of a fierce contest resulting in a possible loss 

of power. At the same time, the token existence of political pluralism gave a 

semblance of political legitimacy to the ruling Zanu PF in an election, which perhaps 

explains why, notwithstanding allegations of rigging and electoral fraud, the Zanu PF 

government held elections consistently since 1980. This was arguably good for both 

domestic politics of national reconciliation and, perhaps more importantly, the 

international community.       

 

As discussed earlier in this chapter, the fact that the public press would so closely 

align itself to the ruling party was not an official position of both the government and 

the ZMMT. In fact, ahead of the election, Zimpapers Managing Director Elias Rusike 

issued a statement announcing that, “as has always been the case, all political parties 

are free to advertise with (our) newspapers and to publish their election manifestos 

and political statements” (Sunday Mail, 2/6/1985). Rusike added that his papers 

would respect political leaders who “ensure that they say nothing that will have the 

effect of inflaming the emotions of respective party supporters” (Ibid). In practice 

however, opposition parties either received scant media attention or were portrayed 

negatively by the public press. In most cases reference was made to them when a 

ruling party official excoriated them for one alleged offence after the other.  

  

4.6.4 Political Opposition as Violent 

 There is a noticeable consistency in the manner in which political violence was 

reported by the public press in the run-up to the election. Both The Herald and Sunday 

Mail simply took their cue from the ruling party politicians, and argued—not always 

with evidence—that the ‘other’, namely the opposition, was the violent party. As 

 105



stated earlier, the issue of violence in Matabeleland and Midlands provinces occupied 

significant media attention around election time. However, the one-sidedness of the 

coverage of the issue could be attributed partly to the government’s successful 

programme of “blacking-out” the real activities of the crack army unit deployed in the 

three provinces. By introducing curfews and setting no-go areas for journalists in 

areas of the provinces, while simultaneously briefing Zimpapers editors on what could 

and could not be published, the government ensured that the conflict was either 

unreported or covered from the official perspective (Saunders, 1999). Geoff Nyarota, 

then editor of the Chronicle, said with reference to the government ban on 

unauthorised coverage of the violence:  

It was so frustrating sitting in the middle of news but you could not step out of 

your office to Tsholotsho because of the State of Emergency…The reports that 

you saw in the newspaper then and what you heard on the radio were basically 

what the Ministry of Information put out (Quoted in Saunders, 1999:19).  

   

A few weeks before the election, The Herald reported the Prime Minister as having 

said: “The dissidents speak the language of (PF) Zapu and Zapu speaks the language 

of dissidents” (The Herald,7/6/1985). He was addressing a campaign rally. Like most 

other stories carried over the campaign period, this was basically a single source story 

and fitted well into the predominant Zimpapers framing of PF Zapu as the harbinger 

of violence. Allegations of violence on the part of the opposition were however 

almost always followed by assurances by both the public press and the ruling party 

that voters need not worry as the perpetrators would be swiftly dealt with. A Herald 

editorial of June 5th 1985, warned “those who are violence prone” that “they should 

rest assured that the security forces stand ready to descend on them like a hammer.” 

Within the same breath, the editorial added: “Still, it’s not too late for the political 

malcontents and thugs to join the mainstream” (The Herald, 5/6/1985). It should be 

noted that the criminalisation of dissent and opposition was less a media invention 

than a ruling party political position during the campaign period. The press therefore 

simply fed from the same political trough. 

 

4.6.5 The One-Party State as a Positive National Goal 

As in their coverage of other aspects of the election, both The Herald and Sunday 

Mail in their editorials portrayed the one-party state debate from the point of view of 

 106



mainly sections of the ruling party and packaged it as an important national goal. As 

early as late 1984, The Herald ran an editorial arguing that all Zimbabweans needed 

to think about was the nature of the one-party state set to be established after the 1985 

election. “The question is no longer whether Zimbabwe is to be a one-party state,” 

read the editorial: “That has already been decided” (The Herald, 15/10/1984). The 

paper went further to state: “What is at stake is what kind of one party state we are 

talking about. That is what we hope the current debate will help resolve” (Ibid). Not 

given to critical discussion of party decisions, The Herald’s conclusion that the matter 

of a one-party state had already been finalised was based entirely on the adoption of a 

resolution to that effect by the Zanu PF congress held in August that same year. The 

paper therefore sought to take over from where the party had left the terms of the 

debate—from the question of whether to adopt the system in the first place, to the 

nature of the system. However, it should be noted that the one-party state debate 

began in Zimbabwe soon after independence in 1980 and persisted right into the 

elections of 1990, ultimately ending with Zanu PF’s decision to abandon the idea (see 

Mandaza & Sachikonye, 1991). Within the public press, the debate took the official 

ruling party perspective. One of the few times opposition leader Joshua Nkomo was 

portrayed in a ‘positive’ light was after his appearance on national television 

supporting the idea of the one party state (The Herald, 15/3/1985).  

 

In an earlier editorial, the Herald praised the virtues of a one-party state, citing 

Tanzania which had held “successive elections under its one-party system whose 

results (had) not culminated in any rancour among the people” (The Herald, 

14/1/1985). The paper contrasted the Tanzanian example with Nigeria, “whose 

multiparty elections were condemned by the soldiers who seized power a few weeks 

later” (Ibid). In the particular case of Zimbabwe, just as ruling party politicians had 

been quoted in the news pages on the same subject had argued, the Herald contended 

that because the country was poor, “a one party system (had) the virtue of harnessing 

human resources into more productive pursuits than politics” (The Herald, 

14/1/1985).  

 

Although the discussion of the one-party state debate is carried over in the next 

chapter, its framing by the public press remained consistent. As argued earlier, the 

 107



public press took the cue from the ruling party and reflected the official version 

without any modification.  

 

 

 

4.7 The Financial Gazette and the Elections: A Discussion 

Unlike both The Herald and Sunday Mail, the Financial Gazette took little interest in 

the 1985 elections. The paper’s news pages remained predominantly occupied with 

mainstream business, and the occasional pieces on elections were largely confined to 

the paper’s editorials. These editorials generally lauded the government’s economic 

policies during the first half decade and endorsed the ruling party’s candidature in the 

elections. The paper differed from the public press in that the former endorsed the 

ruling party on the basis of its track record on managing the postcolonial economy, 

while the latter gave prominence to Zanu PF’s anti-colonial struggle record. The 

Financial Gazette expressed local capital’s optimism at the way in which the state had 

responded to its initial fears of wholesale nationalisation of the economy.  

 

4.7.1 Support for Economic Policy 

In its editorial of 22 March, 1985, the Financial Gazette paid tribute to the 

government for its continued support for commercial farmers and stabilising the 

agricultural sector. Under the headline: “Wider lesson to learn from farming success,” 

the paper credited the state for providing individual farmers with “sophisticated 

support through research, extension and conservation services.” These services had 

resulted in a “highly integrated” agricultural sector which ensured bumper crop 

production. Where state intervention was in the interest of capital, the paper supported 

it. In the same editorial, the Financial Gazette noted that: “Despite its support of the 

private sector, this paper has never advocated a laissez faire economy because, like its 

opposite extreme, it simply does not work” (Financial Gazette, 22/3/1985). The paper 

argued that a sound economic policy had to be “an eclectic approach blending the best 

of any system” (Ibid).     

 

The state was also lauded in the paper for avoiding confrontation with business and 

living to its promises of not nationalising or confiscating private property. Where the 

state had exerted its influence, such as on land redistribution, it had proceeded on the 

 108



basis of willing buyer-willing seller, at market rates. The editorial entitled: “Five 

years on: A success story to confound the sceptics” argued that, thanks to state 

economic policy, “five years into independence, Zimbabwe is in far better shape than 

most realists would have forecast in 1980” (Financial Gazette, 17/4/1985).  

 

However, it appears the paper was comfortable with the state in so far as it protected 

the interests of capital, and not labour. In May, 1985, then Minister of Labour, Dr. 

Frederick Shava, announced that he would push for legislation in parliament 

providing for a range of workers’ rights. Around the same time, Dr. Bernard 

Chidzero, the Minister of Finance, had announced an increase in the global sum for 

foreign currency allocations to industry by 30 percent. The Financial Gazette’s 

response to these official announcements was an editorial entitled “Dr. Shava undoes 

Dr. Chidzero’s good work” (Financial Gazette, 31/5/1985). The paper welcomed the 

increase in forex allocations to industry in a context of the existing regime of tight 

controls, but criticised the decision to legislate workers’ rights. The editorial noted: 

“The creeping socialism that businessmen feared might occur in Zimbabwe seems to 

be moving at a brisk trot, if Dr. Shava’s intentions truly reflect the mind of the 

government” (Financial Gazette, 31/5/1985). Perhaps to reflect where its sympathies 

were, the same editorial further stated that although the Minister of Labour occupied a 

key post in government, it was “not one that is paramount” (Ibid). On the basis of this 

framing of state economic policy and its contradictions, it can be argued that the 

Financial Gazette’s support of the state was limited to the latter’s policies in relation 

to business.  

 

4.7.2 Support for the Ruling Party at Elections 

The Financial Gazette’s editorials on economic policy set the tone for the paper’s 

representation of the elections. Although rather thin on content, the coverage 

generally conferred legitimacy on the ruling party, on the basis of what the paper 

viewed as good economic policies in the five years since independence. The paper 

argued that Zanu PF could easily and justifiably “capitalise on the progress since 

independence which, in retrospect, (is) a very commendable record” (Financial 

Gazette, 17/5/1985).   In an editorial entitled: “The many obligations of the 

electorate,” the paper epitomised its view of the ruling party and the coming elections:  

 109



In all fairness, Zanu PF have done a creditable job, and the benefits of 

five years experience in office are beginning to show. At this stage of 

Zimbabwe’s development it would probably not be in the interest of 

the nation to make a change…it must also be admitted that the 

opposition to Zanu PF does not represent a credible government-in-

waiting, and even the most starry-eyed Zapu supporter does not 

seriously anticipate his party gaining power (Financial Gazette, 

21/6/1985) 

   

The paper’s backing of the ruling party’s candidature for purposes of continuity and 

economic policy was in sharp contrast with its vilification of the main opposition PF 

Zapu. While it remained silent on both other black fringe opposition parties and the 

two white parties contesting under the separate voters’ roll, the Financial Gazette 

dismissed PF Zapu as a non-starter. A few days ahead of the elections, the paper 

predicted that the opposition’s performance would be determined by “its failure to 

come to terms with its status as a major minority party, and the inept performance of 

its leader” (Financial Gazette, 28/6/1985). The paper also interpreted the opposition’s 

impending electoral defeat in the context of ethnic relations between Shona and 

Ndebele people. It argued that there were increasing voting populations of Shona 

people in the traditional PF Zapu strongholds of Matabeleland and Midlands. Its 

assumption was that the proliferation of Shona voters in these provinces would 

increase chances of Zanu PF’s victory in traditionally PF Zapu strongholds.    

 

In the post-election era, the paper congratulated the ruling Zanu PF for its electoral 

victory and urged the continuation of the existing economic policies. At the same 

time, it took a swipe at white voters who had overwhelmingly voted for the 

Conservative Alliance of Zimbabwe (CAZ) arguing that they had negated the process 

of reconciliation. In an editorial entitled: “Election results an interruption of 

reconciliation, not the end,” the paper argued that the patterns of white voting were “a 

slap in the face for Mr Robert Mugabe’s policy of reconciliation…he is 

understandably angry and bitter at election results for which neither he nor the 

Financial Gazette can see any rational explanation” (Financial Gazette, 5/7/1985).        

 

 110



The Financial Gazette’s editorial support of the ruling party in the elections raises the 

interesting issue of the role and influence of intra-elite alignment and cohesion, on 

media representation of events. In the context of Zimbabwe’s ‘first’ transition, the 

relations between the political and economic elite were mirrored in the financial 

weekly. While capital did not endorse the ruling party’s political programmes and 

rhetoric around such issues as the one-party state (which the Financial Gazette 

opposed in 1990) and socialism, it was comfortable with existing market friendly 

economic policies and praised the state for that. The silence of the Financial Gazette 

on the politically sensitive subject of the pogroms in Matabeleland and the 

Midlands—a subject the public press would also not dare touch—also reflects the 

rather convenient relationship between capital and state where each would not 

threaten the other’s strategic or hegemonic interests. This set-up changed only in the 

‘third’ transition when the press got sucked up in the state-capital-civil society fierce 

contest.         

 

4.8 State Policy, Media Funding and the Framing of Elections: A Discussion 

From the perspective of critical political economy, there is a dynamic relationship 

between state media policy, ownership and financing of the press and the manner in 

which the same frames political life. The foregoing discussion of the Zimbabwean 

experience reveals the extent to which the press’s framing of the contest for power in 

1985 could be explained in terms of the broader press-state-capital relations. What 

needs to be debated in some length though is the (shifting) degree of control or 

influence by the political and economic structures on the agent or the press.   

 

Within the public press, the state’s policy of strict editorial control and influence 

during the ‘first’ transition—itself a site of contradictory impulses and tensions—was 

related to the matrix of political and economic challenges defining the new nation. 

The ruling elite sought to use the press for purposes of hegemony construction in a 

context where the economy remained largely in white minority control and where 

opposition to its political programme was nascent. To achieve a hegemonic status 

within the public media, the ruling Zanu PF deployed its ideological wing to the arena 

of the press, the same way it did to other ‘political’ and ‘non-specialised’ portfolios 

(see earlier reference to Herbst, 1990). The deployment of Nathan Shamuyarira, a 

 111



renowned Zanu PF leftist intellectual, to head the Ministry of Information and 

Tourism was testimony to this.   

 

The public press’s unproblematic endorsement of the ruling party’s candidature and 

its consistent bashing of the opposition in the 1985 elections was arguably related to 

the state’s successful taming of Zimpapers. As argued earlier in the chapter, this was a 

process achieved through a combination of both coercion and coaxing. The intricate 

process of media policing and regulation in the postcolony was lop-sided from the 

beginning because it was left to just the emerging ruling elite. The uneven 

composition of the ZMMT board of trustees, discussed earlier, is just but an 

illustration of this. The absence of institutional structures to support a ‘reformed’ 

media during the first decade of independence also contributed to the eventual 

usurpation of editorial autonomy at Zimpapers.  

 

It can be argued that where private press was concerned, the state’s policy of 

tolerance towards a limited critical press was less a reflection of its innate inclination 

towards press freedom than a pragmatic attempt to balance competing interests and 

forces in the new nation. As long as the Zanu PF hegemony remained unchallenged in 

fundamental ways—as the general elections of 1985 revealed—there was perhaps no 

need to crack the whip yet.         

 

Rather than liberate and broaden the public sphere, which at independence was 

accessible largely to the white elite, the state’s policy approach to the public press 

resulted in a new phenomenon altogether. What emerged was a kind of 

“representative publicity”, which Habermas views as a counterweight to democratic 

participation (see Habermas, 1992; Peters, 1993). This form of ‘public sphere,’ rather 

than being a site for citizen participation through discussion, is a “display of prestige, 

not critical discussion, spectacle, not debate and appearance before the people, as on 

stage, not for them” (Peters, 1993:545). The coverage of the 1985 election, 

extensively and almost exclusively predicated on the official perspective of political 

reality, testifies to this analysis. The public press assumed by default the role of ruling 

party press, in the process abandoning the values of editorial autonomy espoused in 

the concept of the ZMMT. 

 

 112



On the other hand, the role and influence of capital was more manifest on the 

Financial Gazette than on the public press. The paper endorsed the candidature of the 

ruling party for reasons completely different from those of both the Herald and the 

Sunday Mail. Where the public press saw Zanu PF’s re-election as an affirmation of 

the party’s revolutionary, developmental and anti-colonial liberation credentials, the 

Financial Gazette endorsed the party because in its first five years in power it had 

pursued a combination of welfarist and neo-liberal economic policies that had 

favoured the lot of capital. In the view of the paper, a new mandate for the party was 

therefore likely to ensure the continuation of the status quo. It could be argued that 

both the state and the private press maintained pragmatic relations with each other. 

The state tolerated an occasionally critical but generally non-threatening private press 

to maintain a veneer of press freedom to the local and international community, while 

the press tolerated the state in so far as it created and maintained fertile conditions for 

capital to flourish. 

 

An interesting observation about the 1985 elections was that both the private and 

public press did not give any significant coverage to the opposition except when 

demeaning it. These patterns of framing the elections arguably reflect the complex 

influence of both capital and state policy on the press.     

 

4.9 Conclusion 

This chapter has explored the complex interface between the press and centres of 

political and economic power in the first decade of Zimbabwe’s transition to 

democracy. It has traced and discussed the implementation of the state’s 

‘transformation’ project on the media and how from the outset the state conceived the 

media’s role largely in terms of its hegemonic project. The chapter has also examined 

the press’s coverage of the 1985 elections in light of the press-state-capital relations. 

What emerges from this analysis is that the interface between the press, state and 

capital—all of which are experiencing a contradictory transition—has significant 

influence on how the press frames the contest for power in the postcolony. As 

indicated earlier, the exertion of influence was not a simple linear process swallowed 

hook, line and sinker by the press. Rather, it was a dialectical one in which both 

coercion and coaxing were applied. The next chapter explores the same relationship 

and its influence on reportage during the second decade of Zimbabwe’s independence.   

 113


	Chapter Four  

