
 64

Chapter Five - ThisDay Newspaper and the South African Media 

 

In chapter two, this study analysed perspectives from Curran and Gurevitch (1996), 

Bagdikian (2000), Murdock and Golding (1973), who all argue that media companies are 

first and foremost commercial organizations which produce and distribute commodities, 

and must behave like real businesses if they are to survive. Therefore, as a new media 

entity doing business, the success or failure of your product could depend on the 

effectiveness of the strategies employed by your management team. A few major groups 

dominate the South African media market. This concentration of media ownership and its 

stranglehold on the channels of printing and distribution makes the market a very difficult 

one to venture into and succeed as a new comer. It is possible however, with the right 

approach and strategy to find a foothold and even succeed. The previous chapter 

discussed findings on the concentration of media ownership and its effect on a new media 

entity. This section will discuss findings that incorporate the outcome of a series of 

interviews with key players at ThisDay newspaper. The purpose of the interview 

questions was to create an insight into ThisDay newspaper and reconstruct the processes 

that led to its entry and demise. 

 

The interviewees were encouraged to express their views on the South African media and 

its relationship with ThisDay newspaper, answer specific questions on the inner workings 

and the relationship between various facets of the organization, the management and the 

editorial staff of ThisDay. The interviewees also discussed various issues raised by the 

research questions as well as a range of other firm and individual-specific questions. For 

this chapter, the interviews were aimed at examining ThisDay’s strategies in their attempt 

to break into the South African market. It will examine the specific strategies used by 

ThisDay’s management to attract advertising as a key source of revenue and how the 

failure or lack of such strategies could have played a contributory role in the collapse of 

ThisDay newspaper. 

 

 

 



 65

5.1   ThisDay Newspaper in South Africa 

This study has established that ThisDay was an excellent general quality newspaper in 

South Africa. This is a major reason why its management’s was able to attract the quality 

of editorial staff the paper had. For most of the staff, their experience at ThisDay 

newspaper was the best they ever had in all their years as journalists. They attributed this 

to the opportunity of working from very posh surroundings at Sandton, the business hub 

of Johannesburg. This cost the firm a monthly rent of 360,000 rand for two floors. They 

also received decent salaries, and the vibrant nature of the newspaper with its collection 

of the best editorial staff and talent to be represented in one newsroom in South Africa, 

was any journalist’s dream. Working at ThisDa,y according to Harber (2003), became the 

“journalistic equivalent of a gold rush: that heady promise that makes talented people 

give up senior posts at established media for the thrill of shaping a new product”. The 

brief that Obaigbena gave the journalists he headhunted, painted a picture of newspaper 

that would fulfil all the promises made only in journalism textbooks: editorial freedom, 

tons of money for financing fantastic marketing campaigns, a good pay package as well 

as excellent working conditions. 

 

ThisDay was a very image conscious publication; its office was rented space from the 

Rand Merchant Bank in Sandton. The idea behind this was to be seen as operating from 

the very heart of corporate South Africa, the niche that would become being ThisDay’s 

targeted market eventually. While it was rumoured46 that ThisDay’s financial backers had 

very deep pockets, this may have been a marketing strategy to send signals of financial 

stability to corporate South Africa. ThisDay’s introduction into the South African media 

mirrored the intention of contributing to the national debate as well as becoming a 

political voice in Africa. As it was the first major daily in South Africa since the end of 

apartheid, as well as not having previous political leanings, it was expected that ThisDay 

would be instrumental in boosting the political debates that gave birth to or bolstered 

vibrant democracies.  

 

                                                 
46 This may have been a cleverly manufactured piece of information strategically leaked by Obaigbena’s 
public relations machinery. 



 66

5.2   ThisDay Management 

It has been ThisDay’s proprietor, Funder and Editor-in-chief Nduka Obaigbena’s dream 

to own newspapers in other places in the world after the success he recorded with 

ThisDay newspaper in Nigeria.  ThisDay represented the first major financial investment 

from Nigeria to South Africa as opposed to the huge influx of South African investment 

into Nigeria, so his entry into the South African market had political as well as financial 

implications. During a courtesy call on Nigerian President in 2003, Obaigbena disclosed 

that ThisDay newspaper being the first major Nigerian investment in South Africa, would 

employ about 300 South Africans and about 20 Nigerians. He stated that the new paper 

was in South Africa more importantly to advance the dreams that President Obasanjo and 

President Thabo Mbeki have on the New Partnership for Africa’s Development 

(NEPAD) in trying to unite the African continent to fight poverty and underdevelopment 

(Matisonn 2005). 

 

The first major recruitment was John Matisonn the editorial director who was hired in 

September 2002. He became a key part of the team that was responsible for the strategy 

and business plan. Matisonn’s first assignment was to put together a fine editorial 

product, choose an editor, help choose the staff, and determine the editorial direction. He 

recruited Justice Malala as editor, identified the key staff and presented them to a team of 

interviewers that included the Editor and himself. The top editorial positions were chosen 

during these interviews. By the end of January 2003, ThisDay’s core management team 

of 30 was in place, they included, Justice Malala- the Editor, Graeme King- the Chief 

Executive Officer, Sidney Clay- the Financial Director, Gbenga Oni Olusola- Managing 

Editor. These as well as senior members of the editorial management formed what was 

arguably a formidable team. In the initial briefing document circulated to the designers 

and editorial management, ThisDay’s vision was to become a world class newspaper in 

Africa, a mix of The New York Times, The International Herald Tribune and The 

Guardian. The formula was to offer the best reporting in politics and business. In his 

initial brief, Obaigbena told his team that he had at his disposal 100 million Dollars for 

the paper.  

 



 67

In the initial management plans were consultants foremost of which were Philips 

Consulting, a Nigerian owned financial consultancy with offices in major cities of the 

world. The consultants were supposed to have been in charge of all the market surveys, 

due diligence assessments and development of the business plan. The consultants - 

Philips Consulting in particular did not have a firm grasp of the South African media 

landscape. They were not media specialists but general consultants. However, to their 

credit, they were dealing with a very strong willed entrepreneur. The consultants claim 

that the business plan was written by Obaigbena and that he refused to take any advice. 

However, ThisDay also had positive inputs from other consultants like Michael Herman, 

who had been the African editor for the Financial Times in London for 25years. 

Incidentally, he left ThisDay after falling out with Obaigbena and his reason for leaving 

was that he did not want to be associated with what he saw as a sham. He believed that 

Obaigbena was not being truthful by pretending he had money when he was actually 

insolvent. He was one of the few people who could stand up to Obaigbena and the only 

adviser who refused financial remunerations for his services. While he was involved with 

the paper, he gave quality advice at no cost (Malala, 2005). The first few months (Jan- 

Sept 2003) were spent on hiring staff, getting the right equipment in place and 

strategizing on how to break into the South African media market effectively.  

 

5.3  ThisDay Management Strategies 

Empirical studies are constantly investigating the relationship between concentration of 

media ownership and the control of news. This form of control or agenda setting as 

McCombs and Shaw (1972) would see it is most often motivated by the values of 

commercialism and entertainment. A more disturbing phenomenon, however, is the 

increasing interwoven relationship between the concentrated ownership of corporate 

media and corporate business. Wikipedia, the free encyclopaedia, argues that the long-

term consequences of this are significant in conjunction with the continuing 

concentration of ownership and control of the media, leading to accusations of a ‘media 

elite’ having a form of ‘cultural dictatorship’47. 

                                                 
47 http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_media_and_public_opinion#Agenda-
setting_function_of_modern_mass_media.  



 68

 

Media control could also be used for personal or political gain. The debate over the 

enormous influence yielded by media barons Rupert Murdoch who owns News 

Corporation, one of the three largest international media groups, operating in most sectors 

and most continents and The Right Honourable Conrad Moffat Black, Baron Black of 

Crossharbour, PC, OC (born August 25, 1944, in Montreal, Quebec), a British 

biographer, financier and newspaper magnate is one example. This control and its long-

term effects on the media, is the subject of numerous studies.  

 

In South Africa’s version of control over agenda or editorial policy thrust, former Sunday 

Times editor, Mathatha Tsedu who was dismissed in late 2003, has argued that one of the 

reasons for his dismissal was that management and advertisers did not support his attempt 

to ‘Africanize’ the Sunday Times (Bennet, 2004). Tsedu’s dismissal was one of the most 

contentious issues facing the industry in 2003. The dismissal led to a series of bitter 

accusations from Tsedu and Johnnic Communications CEO, Connie Molusi. In an 

official statement, Molusi noted that “Tsedu had failed to edit the newspaper in a manner 

consistent with his contract which, was to produce an independent quality newspaper that 

sustains democracy, is trusted by its readers and advertisers, is targeted at those people in 

LSM categories 6-10 and is profitable” (I-Net Bridge, 2003). Molusi also noted that 

Tsedu “was all too often not at his desk when key decisions had to be made.” Tsedu 

argued in a series of newspaper reports that he was dismissed because there was much 

internal unhappiness over his refusal to run Ranjeni Munusamy’s story on the allegations 

against Scorpion’s boss Bulelani Ngcuka and because he was perceived as being anti-

ANC (Sefara, 2003). Sunday Times publisher, Mike Robertson responded by pointing out 

that most of the journalists who had left the paper under Tsedu’s editorship were black, 

contradicting Tsedu’s claim that it was white senior staff that pushed him out (I-Net 

Bridge, 2003) (cited in Bennet 2004). 

 

 In a major departure, the editorial management at ThisDay were given the independence 

to determine the editorial policy of the newspaper. This it believed, would free the 

                                                                                                                                                 
 



 69

editorial team from what is often considered an overbearing oversight, letting them focus 

on birthing a product unrivalled in South Africa’s media history. ThisDay’s vision was 

lofty. Its management realised the major input needed to break into the South African 

market, thus the need to model it editorial after some of the worlds greatest publications. 

However, the management also realised that an excellent editorial content alone does not 

make a successful newspaper, this underscored the two-pronged strategy outlined for 

their product; the Management Strategy / the Editorial strategy. In its attempt to break 

into the market, ThisDay’s management spent close to a year in strategy, while this was 

seen as a waste of time and resources, in essence putting in time to strategize could be an 

excellent exercise provided that the strategies work in the final analysis. This stage 

attempts a reconstruction of management’s initial strategies to its marketing strategies.  

 

5.3.1  Initial Strategies 

The first strategy of ThisDay management was the recruitment of those they perceived as 

representative of the best editorial staff South Africa had. This was a major part of the 

strategy as Obaigbena believed that the best marketing of a newspaper was in the product 

itself. With a projected circulation of 100,000 for the first year, Obaigbena was certain 

that this target was attainable if the editorial team delivered on their mandate, which was 

an excellent paper with unparalleled news content. Another strategy from management 

was consulting with the staff on strategy. Fred Khumalo (2005) noted that staff were 

approached frequently by management for their input on the design, marketing and the 

future of the newspaper. Whether these interactions between the staff and management 

added value is still being investigated by this study.  

 

In the strategy the management set a launch deadline for March 2003. This was to be 

proceeded by a major national road show to introduce the publication to all the 

stakeholders, the distributors, the advertising agencies, and the printers. The reason this 

was deemed an important part of the strategy was because the management figured that to 

break the printing and distribution monopoly, they would have to rely instead on the 



 70

small town printers who printed the “Knock and Drops”48 in most of the major centres 

that would serve as ThisDay’s launch pad. The next major strategy that was to 

complement the printing was to find a national distribution strategy. This subsequently 

led to the acquisition of the CNA stores.  

  

The acquisition of the 71 former CNA stores and subsequent conversion to ThisDay 

stores became Obaigbena’s managements’ first financial mistake that considerably 

damaged his reputation as a financial guru49. The idea behind the acquisition was that 

CNA stores would become the distribution wheel of ThisDay newspaper. With those 

stores, it was assumed that ThisDay would have at its disposal 70 distribution points 

where people could access the newspaper. The acquisition would have added no 

significant advantage to the paper’s distribution, since the CNA’s main connection with 

newspapers was to provide a distribution channel for the sales of newspapers-any 

newspaper. “CNA would have distributed the paper whether we owned it or not” 

(Matisonn 2005). The decision was clearly a misreading of The South African market. 

Although distribution has its difficulties because the main distributor of the English 

speaking daily press, Allied newspapers was controlled by the competition namely the 

Independent Group and Johnnic Publishing limited, the difficulties however, were not 

insurmountable and CNA’s acquisition was not the solution. The solution would have 

been to target street sellers and cafes rather than a set of news agents.  

 

ThisDay faced a severe lack of funds right from the beginning, which restricted its 

management from creating a sustainable demand for it as a product. It also reduced its 

effectiveness as a competitive product. The Central News Agency (CNA) stores that 

Nduka Obaigbena the Owner and Editor-in-Chief acquired were noted as being the failed 

stores of the group, the better ones having been bought by the EDCON group. The stores 

were eventually resold at a massive loss. This resulted in a severe shortage of funds. 

These stores contributed to ThisDay’s financial troubles and from then on it became 

                                                 
48 Free circulation community newspapers now used as a major source of information and advertising in 
most South African towns. 
49 The financial success recorded by Obaigbena with his Nigeria publication had earned him respect and 
admiration with financial circles. 



 71

almost impossible to rectify the situation. Malala (2005), Davie (2005), Matisonn (2005), 

all argue that Obaigbena or his consultants never conducted a due diligence before the 

stores were bought. They all agree that management had hired consultants who added no 

value to the company’s planning process. These consultants were not versed with the 

workings of the South African media industry. Malala (2005) noted that his advisers 

could have misled Obaigbena, though anecdotal evidence shows that he made a unilateral 

decision to buy the stores.  

 

Matisonn (2005) argues that the decision to buy the stores was solely Obaigbena’s, 

without consultation with his management. His management headed by Matisonn at that 

time tried to show him that the CNA stores were not a viable investment having already 

failed at the top and lower end of its market; at the upper end, with books and better 

related products, by the well-run and growing Exclusives chain, and at the lower end, 

with mass stationery such as exam pads and pens, by Pick ‘n Pay, which sells such basics 

more and more on a mass basis to schoolchildren, etc (Matisonn 2005). Obaigbena in 

reassuring his management insisted among other things, that he had entirely separate 

funds and shareholders for the CNA business. He also promised to bring in from London, 

WH Smith the major players in this type of retail, a world expert on this type of business 

to run it. Matisonn (2005) recalls that the CNA acquisition delayed the start of planning 

for the paper, “I was asked by Obaigbena to spend most of the remainder of 2002 helping 

with various problems arising from the purchase of the stores, dealing with leases and 

PR, among other things”. 

 

A challenge encountered by ThisDay was the inability to acknowledge the market forces 

that prevailed upon the South African press. Market forces are external forces based on 

structures and choices in the market place. ThisDay’s decision to go national seems to 

have posed its first challenge, as its management did not observe the due diligence 

needed to operate a paper of that magnitude. Justice Malala (2005), former editor of the 

paper, noted that if ThisDay had been structured as a regional paper, it probably would 

have stood a chance.  Its target market was to comprise of educated elites who occupy the 

LSM6-10 and were likely to appreciate thoughtful serious quality journalism over 



 72

sensationalised material. This segment of the market is highly competitive and ThisDay’s 

circulation figures were not big enough to convince the advertisers of ThisDay’s access to 

the market.   

 

5.3.1.1    Marketing Strategies 

The next strategy involved marketing the ThisDay brand to South Africa, Obaigbena who 

started his career in marketing, understood the need for serious marketing. He understood 

that a great editorial could only go so far, so he promised to spend about R15million on 

marketing alone. Obaigbena retained the services of Jupiter Drawing Room, an 

advertising agency in Johannesburg that has an excellent reputation and were thought to 

be the kind of people who understood newspapers.  Nobody knows how much money 

was spent on the agency as Obaigbena dealt directly with them but the only significant 

advertising done was a CNN advert on Inside Africa that cost the company Two million 

rand. Matisonn (2005) notes that this money was spent without the knowledge of the 

management and he wondered why such a huge amount would be spent marketing to the 

wrong people when the real audience in South Africa was neglected.  

 

The marketing drive could not take off, as the finances were not available, there was very 

little money to do any advertising. Consequently ThisDay’s launch date of March 2003 

never materialised. By the time of the launch in October, ThisDay only had three pole 

advertisements and three billboard advertisements in Johannesburg. There were no 

television advertisements in South Africa. The only radio adverts they had were 

discontinued after two days; the stations realised that they weren’t going to be paid for it. 

The speed posters were also not very helpful, in the first instance; there was very limited 

space for the so many newspapers that advertised. Whenever ThisDay did appear, it was 

placed on top of the pole. These often confused consumers, since ThisDay’s brand was 

not established yet, customers thought that the posters meant This Day’s news on The 

Star (McAuliffe 2005). Consequently the only marketing that ThisDay got was from the 

personal appearances of ThisDay top management on radio talk shows, the editor Malala 

spent a large deal of his time speaking on air but like he acknowledges, “it was no 

replacement for money” (2005). The billboard advertisements however were a first in 



 73

South African media history. It was considered innovative and has consequently been 

copied by other media groups like the Nova newspaper billboards scattered around the 

Johannesburg metropolis. The only real marketing done by ThisDay were the adverts 

they had inside the newspaper. This was also a ploy to fill up space but that could only 

continue for two months as the 32 page spread was quickly cut down to 24 pages due to 

lack of finances. Eventually all the management could hope for was that the number of 

subscribers would grow through word of mouth. This kind of street-level buzz had 

proven to be very successful with the Nigerian market.  

 

A major problem at ThisDay was the continued assumption that Obaigbena would 

somehow find some money to fulfil the staff expectations. There was never a time where 

people faced up to the fact that these promises from Obaigbena were just empty promises 

which kept up the false facade of bravado. Malala (2005) in recollection, notes that 

Obaigbena has a charismatic way of talking to his staff, such that even when they had 

threatened civil action, he always managed to calm frayed nerves. Since there was no 

money to go on with the marketing ideas and plans, ThisDay’s management had to resort 

to having their printing and distribution done by Allied Printers; a company owned by 

their major competition the Independent Group. This, as shown in chapter four, coupled 

with the fact that they were not paying their suppliers went on to cement their doom. 

 

5.3.2   Editorial Management Strategies  

On the editorial side, it is safe to assume that the strategies developed were mostly 

successful. The editorial’s first mandate was to create an up market daily national paper, 

with a fresh and bold coverage of national issues as well as Africa in general. It was to be 

printed in four centres, Johannesburg, Cape Town, Durban, and Port Elizabeth. ThisDay’s 

editorial strategy focused on how to develop a paper that would break out of the 

conservatism that was a trademark of South African newspapers. They wanted to develop 

new ways of reporting and not stick to the safe haven of copying each other’s headlines. 

To Davie (2005), it was like being given a blank cheque to design a quality newspaper; 

an exciting opportunity that did not happen often.  

 



 74

Matisonn (2005) notes, that the newspaper needed the promotional spin of being the first 

daily paper under democracy that would document the vibe of the new South Africa. A 

part of the strategy was to own stories on media/information economy, from the 

entertainment and business point of view, ThisDay needed to break news to build 

circulation, and have strong analysis. The editorial felt the need to focus on the cities, 

setting the agenda on issues like Blue IQ50 and the movement back into the cities. It 

however began to look as if the strategising was taking too long to achieve. This earned 

ThisDay the name SomeDay in most rival newsrooms. However, Malala (2005) believes 

that had it not been for the financial constraints, they would have been able to deliver as 

early as April, since the core team were already in place and rearing to go. In consolation 

the editorial staff spent their time brainstorming on ideas for dummies.  

 

A major consultation process went into the dummies that were produced before the paper 

was launched. These dummies were supposedly used to test the target market on a survey 

for feedback. In spite of all the time spent brainstorming, ThisDay’s first dummy edition 

was only completed in June 2003, three months before its launch. While it is hard to say 

why it took so long, a major factor was that the editorial had set very high standards for 

the paper so they just would not accept anything and with some of the best editors in the 

country they could only strive for excellence. A proof of the high standards at ThisDay 

was the dismissal of a young journalist who was caught plagiarizing TV reviews meant 

for the first edition. She was caught before ThisDay even went to press. The 

circumstances that brought about the launch is quite interesting. Charmeela Bhagowat 

who the news editor at the time, recalls that Obaigbena came into the office one day, 

called his management together and told them that they had to go to press and from then 

on it was rushing to put everything in place for the launch (2005). 

 

ThisDay met with stiff competition from its rivals, as its entry was first perceived as 

heralding a price war. ThisDay’s copy price of three rand immediately sent out signals 

                                                 
50   Blue IQ is a multi-billion Rand initiative of the Gauteng Provincial Government to develop economic infrastructure 
for specific major projects in smart industries, high value-added manufacturing and tourism. Blue IQ works in 
partnership with business and government departments as a catalyst to promote strategic private sector investment in 
key growth sectors of the Gauteng economy (http://www.blueiq.co.za/what.asp). 
 



 75

that it was an attempt to under cut The Star’s copy price of three rand fifty cents. This can 

actually be said to have been a major blunder. While Picard (2002) argues that switching 

costs - which are the costs consumers are willing to pay to shift loyalties to new products, 

could become a major barrier to entry. ThisDay was aiming at a target market that had a 

lot of disposable income, therefore selling the paper at five or six rand would not have 

mattered to the consumer. Malala (2005) notes, that the management should have priced 

the paper higher, “it should have been cheaper than Business Day’s copy price of five 

rand (that was then, Business Day cost a lot more nowadays) but more expensive than 

The Star”.  

 

On the other hand, since ThisDay did not have a marketing budget, Davie (2005) argues 

that its pricing could have been a marketing strategy to acquire more readers. Fierce 

competition existed on the quality of news content. ThisDay’s general quality news 

approach with its excellent business news coverage, became a major attraction to 

consumers who were switching from the competition. This prompted the overhauling of 

content and format by major titles of the competition. The Star re-launched it front page 

format- with screaming tabloid style headlines and photographs. It even became a little 

more sensational in its news coverage. It headlines and those of the Citizen or the 

Sowetan became increasingly similar. Business Day for one was worried. For months it 

introduced new writers, features, inserts and strengthened its business analysis in a bid to 

stay attractive to its customers. 

 

5.4  Management and Corporate Governance 

In the midst of all the problems faced by the newspaper, serious cracks were already 

showing in management. The first problem started with the non-payment of staff salaries. 

In South Africa, most workers expect their paycheck by the 24th day of the month. At 

ThisDay, because of irregularities in the payment schedule, the staff were not getting 

their salaries on time; they were even owed for two months at one time. As staff was 

already showing signs of discontent, this situation added to their disillusionment. A lot of 

them were already in financial crisis; many had to pay property bonds, school fees, and 

other bills and were not meeting their payments. The junior staff was most affected as 



 76

most of them were blacklisted and their properties repossessed.  Frank Nxumalo, a 

journalist who joined ThisDay four months to its closure, was one of the affected staff. 

He blamed management and the huge salary bill for his misfortunes; he argued that a 

major problem was that whatever little money came in as revenue would have to be used 

to pay the fat salaries of a management he considered the worst in South Africa’s 

contemporary media history. He laments bitterly that, “It is an abnormal situation when 

money comes in from Nigeria, lets say around four million rand and its not even enough 

to pay ten salaries, which triggers a lot of resentments who gets into the front of the 

queue as far getting paid was concerned”(2005). 

 

Management also was at war with itself; they were not united enough to provide a united 

front that would confront Obaigbena on these issues. Malala (2005) noted that those bold 

enough to disagree (like Michael Herman, Charmeela Bhagowat) also quickly left, but 

the rest of the management were either too afraid to confront Obaigbena or were busy 

fighting over their turf. Malala admits that maybe they were all too scared to jump; after 

all, they were earning a lot of money. Malala admits that he was paid 1.2 million rand a 

year. It was not a big deal he would like to believe, as he knew of other editors who were 

give a package that included a salary of R800.000 a year, a sport utility vehicle as official 

car as well as stock options and bonuses at the end of the financial year. He believed that 

these huge salaries played a big role, “Management were covering their asses. If Herman 

left, what did that say about the rest of us? We did not have integrity and that is a big 

thing to me. I do not absolve myself of blame; it was an indictment on us” (ibid). While 

they were civil to each other on the surface, the cracks had deepened and there were 

divisions amongst the loyalists and those who wanted positive change. Malala recalls that 

when ThisDay’s problems started surfacing, some members of management had already 

formed camps with the intention of getting a competitor to do a hostile takeover.  

 

At the beginning I did not believe that a hostile takeover would work or was the 
right thing to do, I felt that some of the motivations had racism as their 
foundation. I did not believe that politically it would work and most importantly I 
did not believe that any one of them in management had the right to do that. Four 
months into the launch, I went to Obaigbena and told him that some of them were 
planning a hostile takeover (ibid).  



 77

 

Malala argued that he believed they (the dissidents) saw themselves as future media 

moguls and wanted to take away what Obaigbena had started. 

 

 There was also a clash of cultures in the way the South African staff and the Nigerian 

staff reacted to the crisis within the organization. The Nigerian staff were accused of 

displaying a reverential attitude towards Obaigbena and would never criticize his policies 

when the other staff were doing so. This brought about a level of mistrust amongst the 

staff. However, this could have been a reflection of the Nigerian culture. In Nigeria, 

salaries payments are often late, and in some extreme cases not paid for long periods of 

time. This development was not unusual to the staff members who were Nigerians; they 

were used to being owed salaries.  The management of ThisDay never had the chance to 

evolve or adapt to the South African business culture. There was no corporate governance 

at ThisDay51. Gompers, Ishii and Metrick (2003) argue that companies who observed 

corporate governance ethics benefited on the long term because, firms with stronger 

shareholder rights ultimately ended up with higher firm value, they also achieved higher 

profits, higher sales growth, lower capital expenditures, and fewer corporate acquisitions.      

 

At ThisDay, the staff had no established culture of organizational or financial 

accountability and there was no real organizational structure. While there were a few 

attempts to change things, the will to do so was not there. There was no clear chain of 

command. ThisDay staff and management however operated on the assumption that they 

had access to ‘tons of money’ as Harber (2003) would put it. Obaigbena led his team to 

believe that he had an inexhaustible source of funding; spending it was not meant to be a 

problem. In the midst of this spending spree and with the irrefutable evidence that the 

phantom source of funding had been exhausted, there were no mechanisms in place to 

properly manage the funds that they had access to or lines of credit they expected to 

                                                 
51 Sir Adrian Cadbury in his speech on the ‘Global Corporate Governance Forum’ defined corporate 
governance as “being concerned with holding the balance between economic and social goals and between 
individual and communal goals” (2002). He noted that the corporate governance framework was there to 
encourage the efficient use of resources and equally to require accountability for the stewardship of those 
resources. The aim was to align as nearly as possible the interests of individuals, corporations and society. 
(http://www.google.co.za/search?hl=en&q=What+is+Corporate+governance&btnG=Google+Search&met)  



 78

access. It is tempting to blame this on staff salaries. While the remuneration received by 

ThisDay staff was certainly above the existing industry standard, most proponents felt 

that they were finally earning a living wage52. In South Africa it is a known fact that 

journalists (especially the junior ones) are normally paid a pittance compared to the 

amount of money the newspapers earn from sales and advertising. However, a few 

respondents (Davie, 2005; Cruz, 2005; Mcefa, 2005; Nxumalo, 2005) were in agreement 

that the remuneration received by management – many of them actually redundant was 

ridiculous. ThisDay top management earned between themselves about 50% of the 

overall staff salaries.  

 

ThisDay had amassed a large staff (175 staff members at one time) that in most cases was 

not doing anything and freelancers also earned top rates at ThisDay. The salary bill at 

ThisDay was its biggest cost, a major source of financial drain as resources were 

channelled to the wrong purposes. ThisDay management’s decision to locate its office in 

Sandton, the most expensive business district in Johannesburg and its monthly rent of 

360,000 rand for two floors was totally unreasonable. It should have been located in an 

area like Park Town, which is a predominantly affordable suburb on the outskirts of the 

Johannesburg CBD; there it could have paid a fifth of that amount. Other major groups 

like the Independent stay in downtown Johannesburg which offers the lowest rates for 

commercial purposes. The Star however owns its premises; it has been operating from the 

same address for over four decades. Former editorial director John Matisonn notes that he 

personally resisted the move but was overruled by Nduka (2005). 

 

Obaigbena was the chief and financial director; the final decision on any matter often 

rested with him. There was the major complaint that even after an attempt at consultation 

with his management, he would go ahead with his decision anyway. Obaigbena, in his 

Nigerian operation treated the organization like a family business. This is based on 

personal observations made by this researcher and interactions with personal friends who 

have worked at ThisDay Nigeria. But with the South African situation, it is easy to 

                                                 
52 Cruz (2005) emphasized that for the first time in her twenty years as a journalist she felt that she was 
being paid what she deserved. 



 79

speculate that he could not adapt to the business culture.  Davie (2005) notes that 

“Obaigbena ran his operations the Nigerian way... he ran things like a big popshop 

around his personality”. 

 

The top management felt that their roles in that paper was being eroded, they believed 

that they were constantly undermined by Obaigbena, Matisonn (2005) notes that, “my 

role as Editorial Director was completely eroded over time... Instead of us doing our jobs 

and being held accountable to a board, we tried to do our jobs and then Nduka would go 

direct to our staff and set different directions”.  Matisonn believed that it was an 

intolerable intrusion that made his job impossible. He also noted that critical meetings to 

discuss editorial content either were so large that the opinions of administrative staff with 

no newspaper background were given equal weight to his, which further eroded his 

authority. This approach led all staff, managerial and editorial, to believe they could 

ignore their bosses provided they jumped when Nduka called. One manager said, “When 

Nduka says jump, I ask how high?” (ibid).  Obaigbena, to his credit was a charismatic 

leader admired and respected by most of the respondents. They felt that he was a 

visionary with a lot of bravery, inspite of his administrative slip-ups. They admired him 

for his charisma and entrepreneurial abilities. Until the very end when ThisDay shut 

down, most of the remaining staff still believed that like a magician he would wave his 

magic wand and make everything okay.  

 

Obaigbena fits the profile of the mega executive in Finkelstein’s (2003) book -why smart 

executives fail53, which asserts that a company’s failure could be attributed to the 

individual running that company. While failure of this nature could be attributed to the 

whole senior management team and not the Editor-in-Chief, Obaigbena however was so 

domineering that the very senior executives could not disagree with any direction he 

decided to take, and since they did not, it lead to serious consequences.  Obaigbena had in 

more than one instance disciplined or threatened to dismiss the more outspoken ones. A 

solid corporate governance approach with oversight from a board of directors would have 

                                                 
53 Sydney Finkelstein decided to study failure experienced by companies and their executives instead of 
doing the popular success story cum biography. 



 80

saved ThisDay’s organizational structure but empirical evidence reveals that most 

entrepreneurs who cannot separate themselves from their companies often employ a weak 

ineffective board or at least people who are loyal to them.  

 

5.5  Crisis Management at ThisDay 

5.5.1   A newspaper in Trouble 

At ThisDay finally, came the realization that assessing funds from Nigeria was becoming 

more difficult. To compound the situation was the inability to access credit facilities from 

the South African financial sector. The widening cracks revealed a newspaper in serious 

trouble. Payment of staff salaries at ThisDay became even more irregular, the staff 

medical aid scheme also fell apart from lack of payments. Further investigations revealed 

that ThisDay’s management had defaulted on their tax payments as well as contributing 

their quota to the staff pension funds. These revelations by the gleeful competition sent 

out signals of distress to the South African media and staff began shopping for new jobs.  

Muller (2005) notes that these happenings at ThisDay went a long way in ruining the 

little credibility ThisDay management had with its stakeholders, advertisers were worried 

that if a newspaper could not pay its salaries; what guarantees did the industry have that it 

would survive? 

 

Further revelations of ThisDay’s indebtedness to its printers, its distributors, its suppliers 

of furniture, computers were made public. It became public knowledge that ThisDay was 

haemorrhaging from all corners and yet it kept up with the facade of opulence. Malala 

(2005) recalls that Obaigbena seemed obsessed with not being seen as desperately 

needing money so he kept up with his promises of accessing more money. To ThisDay’s 

office manager Sumitra Cruz, his method of throwing in an extra thousand rand or two 

into the staff salaries whenever he finally paid kept the staff satiated (2005). 

 

However as it became more difficult to access credit, ThisDay management went into 

crisis mode, the importance of advertising revenue was magnified and all various 

strategies were explored to access advertising for the newspaper. Charlotte Bauer recalls 

that during that period, the strategies for getting more advertising were getting more and 



 81

more desperate from the management. The editorial came under pressure from people 

like Graeme King every week to try something different, “in the end, the really one good 

thing we had going for us which was our editorial content, was being messed with, 

because there was this kind of wild, unfocused, lost the plot, out of control desperation to 

get the ad spend in” (2005). Louise McAuliffe who worked at the circulation department 

however recalled that she continually challenged the staff to be proactive at individually 

selling circulation,  

 
But they were weary of my optimism, they mostly said, can somebody please 
hold this woman down because she’s just driving us all mad!  I mean, I would 
send out an email saying if each member of staff, say perhaps 250 people each 
went out and sold 5 subscriptions per day, we could increase circulation by x 
percent.   And I then went further saying, if we sold 10 subscriptions each per 
week of circulation would increase by….  And I sort of worked it out that over a 
month, if everybody who worked in the building just did a little bit, even just tried 
to help by selling 2 to 10 a month; it was incredible what our circulation would 
have actually built up to (2005). 

 

The staff did not emulate her optimism and the pressure from management did not also 

cease; if the circulation had increased, then maybe they would have avoided the crisis 

that the newspaper encountered over circulation. 

 

 

5.5.2  The MTN Yellow Paper 

A most desperate and significant strategy to get advertising presented itself when Mobile 

Telephone Networks (MTN)54 approached the Marketing department in February 2004 

with a proposal to mark MTN’s anniversary with a full paper advertisement. Normally, 

that would have been a great idea. The catch however was that they wanted the whole 

paper printed in Yellow which is MTN’s corporate colour. This generated a lot of debate. 

The marketing personnel in-charge Naomi Mackey was almost lynched by journalists in 

the newsroom the first time the idea was broached. It took the management three months 

to make a decision, the major motivation for the MTN yellow paper was money. ThisDay 
                                                 
54 MTN, which started as a South African company, is now a growing multi-national company that is 
seeking to expand its African Footprint and expand into the Middle East. The company already operates 
GSM networks in eight African countries that collectively service the needs of more than 17 million 
subscribers as at June 2005 (www.mtn.co.za). 



 82

was in serious financial straits and the money offered would even out the advertising for 

the month. Although some editorial people expressed their concern, business editor 

Kevin Davie (2005) explains that when tempers had cooled, the editorial team’s excuse 

became, we may not be very comfortable with this but we are giving it a go, we are a new 

paper, “from the marketing angle if you said to me was it a success or a failure? I’d say to 

you it was a success”.  

 

While ThisDay might not have been the first publication worldwide to do that, - The New 

York Times has had ‘wrap a rounds55’, Malala in retrospect notes that it was a terrible 

mistake made out of desperation; a theme that is re-echoed by Anton Harber (2005), “the 

yellow paper for me smacked of desperation, it show that ThisDay was in trouble 

financially. In journalism you don’t do that, you are compromising the paper’s editorial 

stance and reputation”. Davie in the newspaper’s defence stressed that he felt that the 

paper’s reputation was not compromised, “we wrote very hard hitting stuff about MTN 

after that so you need to judge the paper on what it wrote, what it said” (2005). He notes 

that the low marketing effect was good. It got people talking about the paper, but he 

however conceded that it only would have worked as a one off thing. ThisDay became a 

laughing stock in rival newsrooms through out South Africa. Journalists from all walks 

registered their outrage and spoke at length of the danger of giving the advertiser too 

much leverage in the newsroom.  

 

McManus (1994) supports this theory by noting that newspapers have exchanged their 

journalistic motivations for a more ominous business agenda. From the advertising point 

of view, the MTN yellow paper was seen as an innovative breakthrough; advertisers 

believe that the so-called editorial stance was nonsense. Muller (2005) stresses that 

newspapers should realise that the only way to make money was to offer an irresistible 

vehicle to advertisers, the economy he noted would benefit in the long run. 

 

 

                                                 
55 This is a form of advertisement which involves wrapping a newspaper with an advertiser’s corporate 
logo. 



 83

5.5.3  ThisDay Circulation Crisis 

ThisDay’s woes worsened when the editorial director Matisonn walked into an editorial 

meeting and delivered very disturbing news. He announced that the South African 

Advertising Research Foundation (SAARF) was coming out with ABC figures that show 

that ThisDay’s circulation of 32,000 copies had been falsified; the actual sales figures 

were put at 18,000 copies pay day. Until today, ThisDay management has never made a 

formal explanation to the industry on what happened, but this study reveals that the 

management never audited their circulation56. Fred Khumalo attempts an explanation, 

“we would do what we call bulk sales and we would be corporate sponsors of an media 

event and we would give them newspapers at a discounted price and we billed that as 

distribution and actually this is what the major groups are doing. You go to the Rand 

Show and you get The Star for free and they bill that as their ABC circulation figures” 

(2003).  

 

The circulation of a newspaper is determined by counting the number of copies that have 

been returned to the office after sells; at ThisDay this was not done. Malala (2005) while 

acknowledging that as editor he could not absolve himself from blame, notes that the 

CEO King and the distribution manager kept the whole management in the dark. They 

had claimed in their defence that they worked on the basis of the figures given to them by 

the printers and not the returned figures. Management was actually told in meetings every 

Monday that the paper was doing great in circulations. He reveals that when it became 

apparent that the circulation figures were not true, heads should have 

rolled, and they should have given themselves up to the ABC which management never 

did. Obaigbena however sacked the distribution manager and it was business as usual. 

Malala notes, “Nduka claims he was misled, I am claiming I was misled, everyone’s 

claiming they were misled” (2005). Matisonn also resigned form the paper soon after this 

period. 

                                                 
56 The Audit Bureau of Circulations of South Africa (ABC) has formally adopted new guideline on 
circulation figures. This matches a global trend to provide information on a more frequent and transparent 
basis to the advertising and marketing industry, the ABC will now report audited circulation data on a 
quarterly basis. Although the changes were initiated more than a year ago, the new rules will apply to 
circulation data for the first quarter of 2006 and will be reported by the ABC in mid-May 2006. 
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=257143&area=/breaking_news/breaking_news__national/ 



 84

 

5.5.4  Crisis management 

The culmination of these problems faced by ThisDay resulted in shift by management 

into a crisis management mode; a more effective initial move would have been to cut 

down on its lavish spending. They tried this but could not succeed, as they needed even 

more money to effect the reforms, the last option left was to approach outside investors to 

invest in ThisDay. This move had been suggested earlier by a faction within the 

management but had been effectively diffused by Obaigbena’s hardliner tactics. He did 

this by threatening to dismiss or take disciplinary action against anyone he believed to be 

sowing seeds of dissent. Malala (2005) notes that management approached several 

investors without Obaigbena’s knowledge, there were various elements to the 

approaches; Obaigbena as a partner, a new company formed etc. Other members of 

management went to other media companies for help but met with a brick wall, these 

companies were not going to take the plunge because of their interest in Nigeria; 

“Management was not united; it was at war with itself, covertly and overtly. We 

approached almost everybody we could think of” (ibid).  

Matisonn also tried to persuade Obaigbena on taking on partners, he notes,  

When I saw the company did not have the cash Nduka had given us to expect, I 
talked to him about alternative investors and went and found serious investors and 
negotiations were begun. He called me all the way to Nigeria, and when I got 
there told me never to do this again (2005).  

In a masterful stroke at curbing what he saw as dissent amongst the senior management, 

Obaigbena had a meeting with them – one by one and gave them ultimatums, to leave or 

stay loyal, the management opted to stay.  Obaigbena in retrospect did not seem to want a 

partner, he wanted to be their friend (potential investors) and equal, he did not want to be 

seen as desperate for help from investors. This is a theme echoed by most respondents of 

this research, Davie (2005) notes, “I was of the view that it would be rescue, but Nduka, 

would not want to be a minority shareholder, but it became clear towards the end that if 

you were buying it you were buying all kinds of liabilities” (2005).  

 



 85

5.6  ThisDay’s contributions to the South African media 

It would be a disservice to posterity to conclude that everything about ThisDay was bad 

news. It made major contributions to South African journalism. This study would like to 

acknowledge some of the noteworthy ones. ThisDay’s major contribution to the South 

African media was its excellent editorial, both in staffing and content. In this aspect, it led 

the pack on several levels; the direct result of this was that the competition had to elevate 

its level of journalism to stay relevant. Picard (2002) argues that the amount of 

competition between media and media units would affect the development and success of 

those media firms. ThisDay’s editorial focus was on issue driven journalism; a sharp 

contrast to the events driven stories that its competition turned out daily. Because of this 

approach, it was able to lead the national agenda with several stories that it broke, some 

notable ones include,  

 

• The ‘Off the record’ story which involved former National Prosecuting 

Authority’s (NPA) National Director Bulelani Ngcuka. The off the record story 

arose from the investigations into the South African arms deals in which Ngcuka, 

in an informal briefing to Black editors,  noted that he had prima facie evidence to 

show that the then Deputy President Jacob Zuma was involved in corrupt 

practices to enrich himself. The principal actor in this he said, was Schabir Shaik, 

Zuma's financial adviser, the brother of Chippy Shaik, a government arms 

procurer. Schabir Shaik was a director of a company that won a R400 million 

tender in the arms deal. In August 2003, Ngcuka, then the director of public 

prosecutions, announced that though prima facie evidence existed against Zuma, 

he would not be prosecuted. 

 

• This resulted in the Mac Maharaj / Bulelani Ngcuka apartheid spy allegations. 

This was a direct response to the ‘off the record’ saga by Ngucka’s opposition, 

Maharaj was furious that his name had been impugned both by leaks from the 

NPA and allegedly, in comments made by Ngcuka’s off-the-record briefing. The 

opposition then leaked allegations of his involvement as a spy to the apartheid 



 86

government. This led to a huge controversy and resulted in litigation. 

Investigations into these allegations are still going on to date. 

 

• The follow up on the Schabir Shaik Arms Deals. This has resulted in the 

conviction of Shaik on corruption charges and consequently, former deputy 

President Jacob Zuma, who is alleged to have been the beneficiary, has been 

indicted for corruption as well.  

 

• ThisDay engaged in excellent investigative journalism. One example is the 

‘Travel Gate Scam’ in parliament that exposed Members of Parliament (MPs) 

who were accused of fraudulent practices with their travel vouchers. Most of the 

affected MPs have since resigned and others have been indicted in court. 

 

• Commentary on the Black Economic Empowerment (BEE) and the Standard 

Bank deal. The shares the banks were floating were said to only enrich a group of 

black elite. ThisDay set the agenda for the analysis of the BEE, the model that 

other papers are following today. 

 

• ThisDay raised the standard of journalism in South Africa, its stylish cover design 

and page setup made it the best looking daily newspaper in South Africa 

(Khumalo 2005). The effect this had on the competition was profound, The Star 

and other dailies had to re-design their papers as well.   

 

• ThisDay’s excellent business coverage was issue driven. It differed from the usual 

lacklustre reports that business journalists gave out. This prompted consumers 

who would normally have bought Business Day to switch allegiances (Davie 

2005). 

 

The Shaik / Zuma affair is still generating a large amount of interest two years after 

ThisDay’s demise. ThisDay is also the first newspaper that made an attempt at decent 

remuneration for its staff. Although the mismanagement of this aspect also contributed to 



 87

its demise, journalism has not been the same in South Africa. Journalists now know that 

it is possible to take home a decent wage. ThisDay’s billboard advertisement was also 

acknowledged as an innovation. This was the first time a newspaper publicly advertised 

its product using billboards.  As a result, major newspaper groups now resort to 

billboards in marketing their products. The Nova that has just been closed down was an 

example; its giant billboards were displayed prominently in Gauteng province. 

5.7  The Final Closure  

ThisDay’s last days reveal a newspaper fighting for its life, but it was a half spirited fight 

as the signs leading to its closure were already apparent. It was heavily indebted to 

creditors, suppliers and staff. Talks or threats of litigation hung over its management.  On 

the other hand, ThisDay was haemorrhaging staff and talent. Advertisers were already 

talking of pulling out of their contracts with the marketing department. A palpable air of 

uncertainty and tension reigned in the newsroom. Louise McAuliffe (2005) recalls that 

the remaining staff had reached the point where they felt that every new day would be the 

newspaper’s last.  

By the last month of its existence, the news editor had decamped and the task of editing 

fell on Charlotte Bauer who recalls, “The night the paper closed down I was sitting on the 

news desk as the news editor, something I hadn’t done in 15 years because the news 

editor had walked” (2005). ThisDay’s final closure was a culmination of events which 

finally caused the withdrawal of advertising support from the newspaper. While the 

paper’s advertising revenue for the last month still peaked at about four million rand, the 

ominous signs of advertisers staying away were already present. With the reports of 

ThisDay’s falsification of circulation figures circulating around the South African media, 

ThisDay had ceased to be a viable vehicle for advertisement.  

While the whole industry waited for ThisDay to fold up (a situation fuelled by rumour 

driven speculations), on 26th 0ctober 2004 in a press conference, ThisDay management’s 

headed by Obaigbena announced that the paper was suspending publication until Monday 

November 1st pending negotiations with strategic and financial partners. A date for 



 88

resumption of publication was to be announced on Monday. Obaigbena noted that 

management would work out a comprehensive plan to deal with debts and hope to clear 

staff debts in a few weeks. At the conference, ThisDay management gave a strong 

impression that negotiations with enthusiastic shareholder groups that would culminate in 

a decision on a strategic and financial partner for the current shareholder were going on, 

and management promised to make an announcement soon.  

Monday 1st November 2004 came and went and there was no announcement. ThisDay 

newspaper never again went to print. Its staff had either dispersed or was re-absorbed into 

the major media groups. Obaigbena however, retained a core group which he noted 

would help strategize on ThisDay re-launch as a weekly newspaper. Eventually, they also 

have dispersed to other newspaper groups or other businesses. The only notable member 

of staff who is not currently employed in the press since ThisDay’s demise is Malala who 

is on the final stages of launching a financial magazine.   

 

5.8    Conclusion 

Inspite of the excellent editorial content that ThisDay came out with, this did not prevent 

its closure. It had to grapple with too many challenges, most of them internal. The 

strategies that its management adopted, as well as the business plan, were way off the 

mark. It also had problems with its corporate governance culture. This further crippled 

the newspaper and eroded staff morale. The underlying reason for most of the problems 

management encountered was the constant shortage of funds to run a paper of ThisDay’s 

magnitude. With the realisation that sources of financing were drying up, management 

was forced to adopt radical ways of attracting revenue. This led to the MTN yellow 

paper.  

 

The crisis at ThisDay climaxed with the circulation scandal, this prompted the few 

advertisers who had a relationship with the newspaper to withdraw their support. 

Although many bad things happened to ThisDay, it also made some noteworthy 

contributions to the South African print media and theses contributions are still being felt 



 89

today. With the demise of ThisDay newspaper and recently the Nova, it seems that the 

South African print media environment has closed its doors to new entrants. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


