
U N I V E R S I T Y OF THE WITWATERSRAND

A F R I C A N S T U D I E S I N S T I T U T E

African Studies Se»inar Paper
to be presented in RW 7003 SEMINAR ROOM

AT 4.00pn 10th May 1993

Title: Black Power, White Press; Literacy, Newspapers, and the
Transformation of Township Political Culture.

by: Craig Charney

No 338

p n n m r



NOTE TO THE READER

This paper presents Chapter Five of my Ph.D. dissertation,
whose tentative title is "Social Movements, Power, and Discourse
in a Newly-Industrialized Country: the Black Consciousness
Movement in South Africa, 1966-1977." It is a very rough first
draft, so my apologies in advance for the lack of polish,
incompleteness, and excessive length of the material. All
suggestions for possible cuts will be welcome.

To give you some idea of how the chapter fits into the rest
of the thesis, I have included the table of contents.

TABLE OF CONTENTS

1. Theoretical Introduction: Social Movements, Discourse
Theory, and Newly Industrialized Countries

2. The Origins of the BCM, 1966-1971

3. Something in the Air: The Student Movement, 1969-1976

4. The Good Word: Black Theology and The Churches, 1967-76

5. Black Power, White Press: Literacy, Newspapers, and the
Transformation of Township Political Culture, 1960-1976

6. The Re-Emergence of Mass Protest, 1972-76

7. The Soweto Uprising, 1976-77

8. The Legacy of the BCM, 1978-83



Chapter Five

BLACK POWER. WHITE PRESS; Literacy. Newspapers, and the
Transformation of Township Political Culture. 1960-1976

"Until the permanent legalization of a public sphere
that functioned politically, the appearance of a poli-
tical newspaper was equivalent to engagement in the
struggle for a zone of freedom for public opinion..."

-Jurgen Habermas

Black political mobilization in South Africa has largely
been explained by factors which are either structural or external
to the communities involved: falling wages and employment, the
contradictions of school and township administration, and anti-
colonial wars on the country's borders. Social and political
movements, leaders, and processes within black communities have
received short shrift. The political consciousness of different
sections of black society has frequently been neglected or read
off from class positions. The institutions, organizations, and
discourses which shape them have been ignored or treated as tools
of the status quo. In particular, the movement which did the
most to initiate the black political renaissance, the Black
Consciousness Movement (BCM), has been written off as a "group
of petit bourgeois intellectuals" without links to the masses.
Yet the resulting accounts have failed to adequately explain the
forms and gaps of the re-emergence of mass resistance over the
past two decades or to predict or periodize the development of
national political life .

Work by social scientists and historians abroad suggests a
shift to a focus on social action and discourse that might better
explain the re-emergence of vigorous social and political
movements in South Africa•s black communities than the
economistic structuralism on which scholars have relied. McAdam
has suggested that for grievances to translate into a social
movement requires the appearance of opportunity for political
action, development of organization, and subjective freedom to
act — all political and ideological factors which do not flow
automatically from structure.2 The implied conception of social
agency, presented by Mouffe and Laclau, replaces class
essentialism with a de-centered subject, constituted by
articulating responses to various discourses — race, class,
nation, gender, age, community, etc.3 Habermas' emphasis on
social communication and political culture points to a central
element in this process, since they determine the nature of the
public sphere of interaction and the capacity of members of
groups co participate within it.4 The specific role of literacy
and the press in the development of national and working-class
consciousness and movements has been highlighted by Benedict
Andersen, E. P. Thompson, and others.5 This chapter wil1 trace
their impact in the case of South Africa.

The argument of the chapter is that changes in social



reproduction — urbanization and education — created political
opportunities which the Black Consciousness Movement seized and,
in turn, used to form new audiences for mass political and social
mobilization. The growth of mass literacy and newspaper
readership in the 1960s and 1970s opened the way for a challenge
to the existing structures of political communication and power
by creating a new mass urban reading public and a growing corps
of black journalists. Black journalists, in turn, developed
their own organization and used the institutional contradictions
of the white-owned liberal opposition press to re-politicize
black newspapers. In urban black communities, the result was to
re-open space for political discussion and mobilization,
accelerate the transformation of a parochial political culture
into a national one, and expose a vast audience to BC ideology.
These developments were an essential but thus far neglected
condition for the rebirth of mass protest in the 1970s and of
organized worker and community movements in the next decade.

I. THE CHANGING NATURE OF SOCIAL COMMUNICATION: LITERACY,
NEWSPAPERS, AND THE RISE OF BLACK JOURNALISM

(Needs Intro graf)

Newspaper readership in black communities in south Africa
was quite limited until the 1960s. The 1962 National Readership
Survey showed that only 7% of African adults read an English-
language daily paper. More than eight out of ten read no
newspapers at all, either daily or weekly, English- or African-
language. Of those who read dailies, the overwhelming majority
lived in cities, especially Johannesburg, drawn largely from the
narrow stratum of relatively better-off and better-educated men.
In black communities across vast stretches of the country,
particularly the bantustans, small towns, and white farms where
most Africans lived, newspapers were rare, except on the desks
of the occaisional teacher, preacher, lawyer, or clerk. Around
Natal, for example, the 1962 survey showed that only one African
in 25 read The Daily News, while the Zulu-language Ilanga reached
just 1 in 20. Even amid the rows of brick houses and long
migrant hostels in the country's burgeoning urban townships, only
one adult in five read an English-language daily. Contrary to
what might be expected, the gap was not filled by the electronic
media. In 1962, radios could be found in just 12% of African
homes — usually alongside the neatly-trimmed curtains and lounge
sets of the urban well-to-do. The same patterns prevailed in
colored communities, where seven in ten did not read a daily
paper and those who did were concentrated in the cities and
upper-income groups.

Instead, communication in black areas was marked by the
predominance of the oral and the vernacular. It was a culture
of face-to-face discussions — between family members, friends,
and neighbors in township yards, shebeens, and rural homesteads,
workmates in busses, factories, offices, and farms, home-boys in
hostels and compounds. Local news flowed fast along the "bush



telegraph," but far less about national affairs (give example).
"Mass" communications were also largely oral: political meetings
before the banning of the ANC and PAC, church services, chiefly
courts and assemblies, story-tellers and myths, or the reading
aloud of newspaper items to the illiterate. These parochial,
local information networks paralleled the patrimonial character
of the state, with a largely unschooled public, where even the
majority of urbanites were newcomers to town whose lives were
still oriented around traditional-type solidarities and
moralities drawn from rural, lineage-based societies.7

Social and economic change in the 1960s and 1970s created
new forms of reproduction of urban black communities which made
change possible in this pattern of communications and loyalties.
Urbanization and industrialization during the long boom created
massive increases in the demand for schooling, both from capital
in need of better-educated labor for factories, offices, and
shops and from blacks seeking social mobility and skills to cope
with city life. The emergence of the school as the central
public institution in the reproduction of urban black communities
was part of the transformation linked to the emergence of the
second generation of city-dwellers, proletarianized, educated,
and 1iterate, along with the rapid growth of a white-collar
workforce. Between I960 and 1970, the number of African blue-
collar workers off the farms with at least five years schooling
almost doubled, reaching 1.16 million, which included 47% of the
urban proletariat.8 The number of literate urban Africans almost
tripled between 1951 and 1970, when it reached 2.64-million, or
two-thirds of adults in the cities.9 To put into perspective how
rapidly the stream of information to which Africans were exposed
had changed, Weekend World's 1975 readership in the PWV area
alone (1.36-million) was close to twice the number of Africans
who could read English country-wide in 1951.10

For the South African press, the rapid growth in literacy
and income levels among blacks during the 1960s and 1970s
translated into huge increases in black readership.11 Between
1962 and 1975, the number of Africans reading English-language
dailies tripled to 1.1-million. Readership among coloreds almost
doubled over the same period, reaching 438,000. In 1975, more
than 40% of urban African men read a newspaper every day. The
newspaper-reading audience was greatest in Soweto, where three
out of four African men read a daily; one-fourth to two-fifths
of the men in other cities did the same. (Surveys showed that
many fewer African women than men read English-language
newspapers.)

The result of this growth was the development of a three-
tiered press for black South Africans.

1)Township editions of English-language white-oriented
papers, such as The Star, the Rand Daily Mail, and the Sunday
Times in Johannesburg and East London's Daily Dispatch. were
launched for the black middle class. The blacks who read these
publications were described in the fiction of the time: Adam,
the middle-aged floor manager in a Johannesburg radio shop in



Miriam Tlali's Muriel at Metropolitan, or the "fortunate"
Chevrolet-driving stranger in a navy blue suit, snow white shirt
and blue tie of Mtutuzeli Matshoba's "My Friend, the Outcast".13

Surveys painted a similar picture: black readers who were high-
school educated, disproportionately middle-class, and resembling
in many ways the whites who read the same papers.14

2)Revamped or new papers were specifically oriented towards
the urban black working class — The World and the Cape Herald.
The most important development in the black press in this period
was the emergence of The World as the favorite of the blue-
collar Africans on the Reef. In the early 1960s it was converted
from a rather elitist biweekly broadsheet into a racy, mass-
circulation tabloid on the lines of papers like New York*s Daily
News or the Daily Mirror of London. Multiplying its readership
by six between 1962 and 1975, it scooped up the bulk of the vast
new low-income readership around Johannesburg to reach an
audience of 679,000 in the latter year (twice that of its middle-
class rivals on the Reef) -15 For Tlali, its readers were
typified by Ben, the cleaner in the block of flats behind the
Metropolitan Radio shop who followed Soweto's beauty queens in
the paper.16 In Cape Town, a similar role was played by the bi-
weekly , colored-oriented Cape Herald, whose 42% share of the
colored working class was almost twice that attracted by local
English-language dailies.17 (While most middle-class readers
also read these newspapers for community news, they were usually
the only papers which workers read.)

3) The vernacular press consisted chiefly of the Zulu-
language Ilancra in Natal and the Xhosa Imvo Zabatsundu in the
Eastern Cape. In those regions, where no local English-
language tabloids existed, the vernacular papers took the bulk
of the urban working-class male readership, as well as female
readership and that in rural towns and homeland villages. To a
certain extent, a similar role was played by the Afrikaans press
in rural colored areas, especially in the Western and Northern
Cape interior. These papers were kept on a tighter leash than
other black-oriented publications owned by the big white press
conglomerates, pursuing an editorial line which was either
apolitical or conservative and homeland-oriented. But the
numbers of people they reached was far greater than that of local
English dailies, outnumbering their readers by almost 4 to 1 in
Natal and 9 to 1 in the Eastern Cape.18

These changes had considerable significance: new channels
for news provided access to a new world or information and
stimulus for political discussion, at least in the urban areas.
The need to know was felt keenly: among blacks papers were
circulated impatiently, hand-to-hand (with a phenomenal
readers per copy).19 By the mid-1970s, the majority of urban
households would probably have included one or more newspaper
readers. For the first time, news and political discourse
diffused far beyond the reach of an orator•s voice or a
neighborhood chain of gossip. Around the country, the same
events and the same ideas began to stir black men and women,
starting to break down the culture of silence bred by the



repression of the early 1960s. Workers in offices, factory
canteens, and trains, pupils in schoolyards and homes, friends
and neighbors on the street all discussed what they read in the
press. The new public sphere created by the emergence of the
black press thus marked a key change in the structure of
political opportunities — one which activist black journalists
would not prove slow to seize.

(transitional sentence or graf needed?)

When the black political movements were suppressed in the
early 1960s, it was a disaster for the small corps of black
pressmen as well. The repression of that era rang down the
curtain on the brief flowering of black journalism which began
in the 1950s, centered around a group of talented writers on the
monthly Drum and the weekly Golden Citv Post, owned by the
maverick liberal millionaire Jim Bailey. They pioneered a Damon
Runyon style of writing combining witty observation, colloquial
language, political comment, and hard-hitting exposes that became
legendary as the "Drum school."20 By the mid-60s, however, most
of its dashing figures, such as Henry Nxumalo, Nat Nakasa, Lewis
Nkosi, and Can Themba, had disappeared from print in South
Africa, due to death, exile, or alcohol. Many of their writings
were banned, and Drum itself ceased publishing for four years,
while caution was the order of the day on the remaining black
publications.

The journalists who followed in their footsteps were a
dispirited lot, like many other members of the black middle
classes. Mostly in their 30s, with a few years of high school
behind them, they nostalgically recalled the excitement of the
previous decade. Many, (particularly at The World had PAC
sympathies; a few, such as Joe Thloloe, had belonged to it.
Newcomers were interested in money, not politics, like Phil
Mthimkhulu, a tall, slightly built young man who joined The World
in 19 68 soon after graduating high school in Soweto. He and his
colleagues found the profession offered a steady job, but few
prospects. Scope for initiative in reporting was limited, and
for advancement, almost nil, against a political backdrop which
was highly repressive and discriminatory. "The political climate
was so pervasive, you couldnf t do anything, recalls Joe
Latakgomo, hired by The World in 1967. "Invariably, people
drowned their sorrows in alcohol most of the time. •• When a
sample of black reporters were polled in 1969, two-thirds
expressed dissatisfaction with their jobs.21

Ironically, however, while journalism had become a more
frustrating career to follow, the number of black journalists
was growing rapidly. Until then, at the white English-language
papers, a few liberal white reporters had covered township
affairs — when they were covered at all. In the 1960s, these
papers began hiring blacks as freelance stringers, then bringing
a few of them onto their staffs. Partly this reflected their
professed liberalism, but even more so their increasing black
readership, which had come to constitute a third or more of the
total. The special "township extra" editions — most extensive



in the Johannesburg papers, with replated front pages and several
pages of black news — needed staff. The largest complements
of black reporters in the newsrooms of white-oriented papers were
on the Rand Daily Mail. The Starr and the Daily Dispatch. The
biggest establishments of all were the fast-growing World and
Weekend World in an industrial area west of Johannesburg, where
more than 30 journalists banged away at ancient manual
typewriters in run-down offices — a far cry from the modern
equipment and air-conditioned comfort of white newspaper offices.
Other black journalists worked for the Bailey publications, the
Cape Herald, and Ilanga and the Indian-oriented Post Natal in
Durban. By the end of the 1970s, the number of black journalists
in South Africa was estimated at over 200, up from just 10
counted in the 1946 census.22

Journalists who began work in the 1970s represented a new
generation — younger, brasher, more ambitious personally and
politically. By 1977, more than two-thirds of the black
journalists in a survey were young men in their twenties with
matric or higher education.23 Some had been involved with the
Black Consciousness Movement at school or university. The look
of the newsroom changed: a visitor would see dashikis, Afro
haircuts, and women. So had the mood. According to Joe Thloloe,
the youngsters were interested in issues, not literary style:

"The new generation were not sophisticated writers, like
the Caseys or and Can Thembas. They were writing about
Tsietsi Mashinini or what the Soweto Students
Representatives Council were doing. There was a vast
difference in quality, but also in impact."24

Among the youngsters at The World were Duma Ndlovu and future ANC
guerilla leader Siphiwe Nyanda, friends, former high school
activists, and members of the same Dube, Soweto social circle as
ANC guerilla-to-be Tokyo Sexwale. Those elsewhere included
Rashid Seria, a long-haired young man from Port Elizabeth who
joined the Cape Herald in 1973, and Thenjiwe Mtintso at the Daily
Dispatch, an intense young woman who had entered Steve Biko's
King William's Town activist circle after leaving Fort Hare in
the 1973 student walk-off. Of the young journalists of that day,
Ndlovu recalls, "We came in young, with politics from BC."25

They had a tonic effect on many members of the older generation,
who sobered up and got to work.

(needs concluding graf)

II. BLACK JOURNALISTS AND THEIR MOVEMENT

(needs intro graf: changing pol opportunities/ worsening
grievances; institutional contradiction (papers liberal,
opposition, protected; discriminatory, white controlled,
conservative; position within competitive white oligarchy led to
grievance & opportunity to exploit. Finally organization/actors:
BCM activists; break with whites, breakdown of isolation &
psychological liberation. Result: movement.)

The growth of a black presence increased tensions in South
African newsrooms, revealing the institutional contradictions of
a white-run liberal opposition press which spoke to and for black



8

people. The contradiction between the liberal ideals of non-
discrimination and newspaper practice was at its most glaring in
the wages and working conditions of black journalists. Although
journalism was at the time probably the only profession in the
country in which white and black worked side-by-side in similar
jobs, white journalists earned two to three times as much as
blacks with comparable experience. For instance, the 1970
newspaper Conciliation Board agreement set the base pay of a
white journalist with one year on the job at R150 a month, while
the minimum for a black with the same amount of experience was
R88.26 Bias extended to perks as well. When The star's first
black reporter, Harry Mashabela, asked an editor why he didn't
receive a "marriage allowance," as white reporters did, he was
told he was in a "special category." The penny dropped: "You
mean I'm black," he said. Likewise, although white reporters
were allowed to use the paper's Mercedes Benzes to go out on
assignments, Mashabela was again in a special category: he had
to use a motor scooter. Nonetheless, white papers used the black
reporters as tokens of their liberalism. "Whenever someone
visiting from England or America was brought to the office, they
would end up at my desk," Mashabela recalls. Yet The Star. The
World, and most other papers still subjected their black staffs
to the full set of indignities set out in apartheid employment
laws — including even separate toilets.27 The Daily Dispatch
and the Rand Daily Mail. the country's most liberal dailies,
normally ignored the segregation laws in practice, but even they
dared not flout them openly. The result was an ironic charade:
whenever a government inspector arrived at the Dispatchr he would
be delayed at reception while the paper's good liberals set to
work in a frenzy — putting up the required "whites-only"
signs.28

The frustrations of black reporters were only increased by
white control of the newspaper production process. Before
reaching print, a news article by a black reporter had to cross
the desks of the news editor, chief sub-editor and a page sub-
editor for editing and page placement, passing before a series
of usually unsympathetic whites. The subs at The World, for
example, were with a few exceptions "broadly apolitical, which
in the South African context means fairly conservative." Denis
Beckett, former editorial director of Weekend World, recalls the
subs there as "a bunch of righties — English immigrants. They
would!ve filled the paper with English soccer if they could."
At the end of the day, the subs and other white staffers would
gather for drinks at a hotel near The World's offices, while the
black journalists headed off to township shebeens. Former World
reporter Phil Mthimkhulu is caustic about the subs1 attitudes:
"Race was the determining factor, determining which stories were
used and political prejudices expressed.*' Similar problems were
reported elsewhere — even at the Mail and Dispatch. The issue
was less individual prejudice than corporate tolerance, however.
Even a man 1 ike Don Pinnock, one of the most 1 iberal World
subs in the early 1970s and a strong critic of the paper's line,
still toed it. "We (the subs) were a corporate head that knew
how far to go." While a degree of tension between subs and
reporters is normal on any paper, that felt by black journalists



in this era was extraordinary. Says Mthimkhulu, "We used to hate
the subs."31

For black journalists, matters were not helped by the fact
that the chain of command was effectively all white as well. On
the "white" newspapers, the News Editors, Deputy Editors, and
Editors were without exception all white. Even on the black
papers, however, the black reporting staff had no input into
editorial decisions.32 Although The World, the Cape Herald, and
Ilanga nominally had black editors, the real power lay in the
hands of white editorial directors. For example, The World's
frail, elderly editor, M.T. Moerane, was universally seen as a
figurehead by his staff. The dry, conservative former teacher
could be heard tapping on his office typewriter or going off to
fashionable Dube for drinks with the Soweto elite — but he had
so little to say at editorial conferences that behind back his
staff called him "Empty" Moerane. The real editorial and
coverage decisions were made by editorial director Charles
Steele, a no-nonsense man in his 50s convinced that African
readers wanted a diet of sports, sex, and sensation. Asked to
kill a detailed account of how teenagers sniffed glue, he
refused, replying, "I'm not in the business of saving children
— I'm in the business of selling newspapers." Dapper, bland-
faced, with a. hairline starting to recede, he was less an evil
figure than a corporate man. Well educated and well spoken, he
defined the limits but rarely had to put his foot done, for he
was "the ghost in the machine."

(add graf here on opposition role of English-language press:
exposes, support for white opposition, etc. institutional &
social strength of opposition, role of opposition and press in
legitimating competitive white oligarchy ("democratic police
state"), contrast to rhodesia — no direct censorship.)

Ultimately, however, the opposition role of the liberal
English-language press was tempered by its role as part of the
white Establishment, business and political. Supporting the
moderate white opposition parties, the United and Progressive
Parties, it was tied to the same interests to which they were
connected. All the major English dailies and weeklies, white-
and black-oriented, except the Dispatch and Pietermaritzburg's

Natal witness, were owned by two large press groups. South
African Associated Newspapers (SAAN) monopolized the morning
papers, the Argus group those in the afternoon, both ultimately
controlled by Anglo-American and the other big mining and
financial institutions. Anthony Heard, former editor of The Cane
Times, recalls:

"It was a cozy little club, a world of 'wheels within
wheels1 (as a top board member of The Cape Times enjoyed
describing it, all falling within the protective clasp of
Anglo American and keeping all others—including, of course,
the hated Nationalists — out. Dissident editors who

clashed with Establishment thinking were allowed a
little head and then finished off.
"The unspoken norm in the commercial press was the
capacity not to rock the boat. 'Remember, he IS our Prime



10

Minister — this was said to critical editors, to tone dwi
their writings,... to my own personal and intimate
knowledge."35

Two successive editors of the Mail, Raymond Louw and Laurence
Gandar, paid the price of dismissal for too strident opposition
to the government, and their example was an object lesson to the
editors of other publications.

Despite their disagreements over policy, there was a good
deal of contact between leading white press and government
figures. An annual private dinner was held between the Prime
Minister and the country's white editors to let the pressmen
gauge the government's mood. In 1973, as political turbulence
increased, this was supplemented by a public demand from Prime
Minister John Vorster for the press to "set its house in order,"
backed by a threat of punitive legislation, which led to a
tightening of self-censorship. Nonetheless, in that era
"newspaper editors and cabinet ministers had at least a fairly
informal relationship, and observed certain niceties even across
political barriers, such as the exchanging of Christmas cards or
letters of condolence on bereavement." Even a maverick like
Donald Woods of the Dispatch could play the game, appealing
successfully to Vorster to help block a conservative takeover of
SAAN and sending a note of congratulations on the appointment
as Justice Minister of Jimmy Kruger — in the custody of whose
police Woods1 friend Steve Biko would die37 To most of the
leading figures in the White Establishment, what they had in
common — a commitment to white leadership, hostility to
revolution and Communism — was more important than their
differences.

For black reporters, the seamless web of white control of
the press created intense frustration. A substantial majority
of those who answered a 1969 survey were hostile to the editorial
policy of their papers. The same survey found that just eight
of 39 African reporters thought the press performed its functions
well or fairly well, while a poll three years later in
Johannesburg felt that only 3 of 25 felt it did so.38

Nonetheless, their anger was hushed by their lack of
alternatives. "For years I wrote silly township stories, but
could not shoot off my mouth about my frustrations because I
would lose my job," said one black reporter from The Star.
"There are so few jobs open to us, we cannot afford to lose a job
if we have one," echoed a colleague on the Cape Herald. "If we
are unhappy, we have no choice but to suffer."iy

Despite their grievances, however, black journalists lacked
any organizational outlet for them until 1973. In 1962, the
membership of the South African Society of Journalists (SASJ,
officially non-racial but overwhelmingly white) had voted to
register as a union under the Industrial Conciliation Act. This
meant excluding Africans and relegating colored and Indian
journalists to separate, segregated branches represented by
whites on the National Council. SASJ wage agreements with
employers accepted racially discriminatory wage scales.40 In
1973, the SASJ was challenged to de-register and admit all races



11

by black journalists from the Cape Herald and white liberals from
the Rand Daily Mail, who jointly nominated a colored journalist,
Ted Doman, for the National Council. At the 1973 SASJ Congress,
hostility to de-registration was so strong it was dismissed
without a vote, and Doman's nomination was not accepted. Shocked
and furious, the 30 colored and African members of the Cape
Western branch all resigned from the SASJ. Meanwhile, in
Johannesburg, black and liberal white journalists had formed the
non-racial South African Journalists Association three years
before, but succeeded in organizing little more than an annual
party. Ideological tensions within the organization came to the
braking point when one of the leaders, Patrick Laurence of The
Star, put a South African flag on the platform at a meeting in
late 1972 (check) . He saw it as a symbol of the inclusion of
blacks — but they saw it as the symbol of their oppression. In
the ensuing controversy almost all the whites walked out — and
the black journalists found themselves in the same position as
the black students who left NUSAS five years earlier: on their
own.41

By the time the black journalists had reached the parting
of the ways with their white colleagues, the BCM had come to
have growing influence among them through professional and social
contact. No reporters had been invited to the SASO (South
African Students Organization) 1969 founding conference to avoid
making waves before the organization presented itself to
students, but from 1970 on SASO's leaders (particularly Biko)
courted press coverage of their conferences and activities and
befriended journalists. As SASO and the other BC groups became
more active, black journalists spent an increasing amount of time
covering them, especially on the black-oriented papers. Seria,
for example, recalls his first meeting with SASO activists as
1971 after their successful fight to establish a Students
Representatives Council, when he met a straggly-looking Johnny
Issel wearing a long greatcoat. Contact became more regular
after the 1972 student protests shut all the black universities,
demonstrating SASOfs significance even to skeptical white
editors. "After that, you had to check with them on almost a
daily basis," says Harry Mashabela.42 In turn the black
journalists were increasingly drawn into the intense, bond-
forming social gatherings of BC circles. Bokwe Mafuna, a Rand
Daily Mail journalist who met Biko at one of them, described the
role played for him by the gumba circuit: "They were social
events which had a lot of political significance, where people
met one another from all over the country, where you could speak
out, pour out your souls to one another." Contact with BC
activists, along with talk and readings about BC ideas, were
increasingly part of the Zeitgeist of the black intelligentsia
in the 70s. "It was in the climate of the times, so I got
involved," recalls Juby Mayet, who wrote then for Drum
magazine.43

In addition to the BCM, another politicizing influence on
the black journalists was the underground liberation movements.
As the ANC and PAC began in the early 1970s to recover from their
banning, journalists were among the targets of their propaganda



12

efforts, receiving both externally published material and, in the
case of the ANC, some internally produced publications.
Latakgomo of The World received the ANC monthly Sechaba several
times a year and regularly got PAC publications. Duma Ndlovu
couriered copies of Sechaba into the country for distribution to
other BC activists, while he was lobbied and given publications
by internal PAC activist Don Mkhwanazi. (Not all journalists on
The World received such propaganda, however: Mthimkhulu, for one,
never saw any.) In Cape Town, Seria received material in the
post from the ANC, and even more from the S ACP.w Beyond
receiving propaganda, a few black journalists were active
themselves in the underground. For example, Harry Mashabela was
recruited by Anthony Holliday of the Rand Daily Mail to help
prepare and distribute ANC and SACP pamphlets during the early
197 0s, and Joe Thloloe of Drum was active in the PAC.45

With the multi-racial SAJA in disarray, and growing
awareness of Black Consciousness and other political movements
among black journalists, by 1973 the time was ripe for their
discontent to take an organized form.46 In January, the SAJA
annual meeting was held at The World's offices, with no whites
in attendance. They were addressed by Maf una, who had
dramatically resigned from the Mail during the 1972 SASO
conference, and other BC activists. The BC men argued that black
journalists should promote resistance to apartheid and the BCM,
and urged them to reconstitute the organization without whites.
Some older journalists in leading positions in SAJA opposed the
plan, hostile to the militancy of the younger journalists, the
involvement of "outsiders", and the racial exclusivity of the
proposed organization. However, the majority backed the
proposal, and the Union of Black Journalists (UBJ) was founded
in Soweto on February 12, 1973, with Harry Mashabela as
President. The SASO influence was evident: the UBJ constitution
was initially based on SASO's, with "journalist" substituted for
"student". The black Cape Town journalists who had left the SASJ
decided early in 1974 to join the UBJ. At about the same time,
the new union was also joined by several coloured and Indian
journalists in Johannesburg after the SASJ failed to keep a
pledge to establish a non-racial training program.47

Despite this promising start, the UBJ remained
organizationally weak in its early years.48 Tension existed
between journalists who wanted a militantly BC leadership and
Mashabela, who despite his secret ANC ties was perceived publicly
as a mild-mannered liberal. The organization was also not spared
by the 1973 bannings of BC activists. The orders prohibiting
union and political activity imposed on Vice President Bokwe
Mafuna and National Organizer Don Mattera in help
explain why organizing efforts were weak, record-keeping poor,
and structures poorly consolidated. In any case, in Johannesburg
the UBJ had a few members at the Mail and Drum, Mashabela was
alone at The Star, and at The World — the union's principal base
—there was resistance from hostile management and nervous
members. The Cape Town members were isolated by the lack of
leadership in Johannesburg, while in Durban, the choice as branch
organizer of an Indian journalist, Maraimuthu Subramoney, the



13

union's first member there, meant that the African reporters at
Ilanaa refused to join.

From 1975, the UBJ was reinvigorated by an infusion of new
blood. At its annual meeting that year, membership discontent
led to the election of a new executive, with Joe Thloloe as
President and Juby Mayet as Secretary. Temperamentally, the new
leaders seemed opposites: the slight, short, round-faced Thloloe,
intense, and soft-spoken, and the exuberant Mayet, brassy,
beautiful, and with a reputation as a hell-raiser from her
younger days. But they proved an effective team, contacting
journalists in different centers, re-organizing branches, and
setting up records. They made a significant advance later that
year, when the Eastern Cape branch was launched, largely on the
initiative of Tenji Mtintso, bringing together the black
j ournal ists from the Dispatch and a few from Imvo and Black
Community Programs in King. Mtintso was representative of a
number of younger journalists joining the profession after
exposure to the BCM at university or high school (also including
Ndlovu, an ex-SASM activist, and Moegsien Williams of The Argus,
previously on the SASO regional executive at UWC.49 Militancy
was also promoted by a gradual growth in the number of
journalists with ties to the liberation movements (particularly
the ANC). ANC and ex-SASM activist Siphiwe Nyanda joined The
World, where he worked with his close friend and ANC sympathiser
Duma Ndlovu. Nat Diseko, who worked for the Rand Daily Mail, was
the brother of SASM President and ANC sympathiser Mathe Diskeo.In
the Eastern Cape, heartland of the ANC, material from the
liberation movements began to trickle into the hands of
journalists after the independence of Mozambique and contacts
between Saso leaders and the ANC. Mtintso saw her first Freedom
Charter in 1975, when Mapetla Mohapi showed it to her, while
Charles Nquakula, elected the UBJ's Border Vice-President in
1976, was recruited into the ANC underground in the same year.50

The influence of the union activists was reinforced by the black
journalists' growing contact with the BCM as its activities and
media coverage expanded, as well as the quickening pace of
political activity inside and outside the country. A highly
successful national conference was held in Soweto in July 1976,
catalyzed by the shock of the uprising which began the month
before, and accompanied by successful moves for recognition by
the International Federation of Journalists. By 1977, the UBJ's
membership was estimated at 100 to 150, a clear majority of the
country's black journalists. Although it never became a strong
union in the traditional industrial sense — a well-organized
body negotiating the wages and working conditions of its members
—the UBJ and other BC connections played a key role in helping
black journalists become an influential pressure group within the
industry on journalistic and political issues.

Perhaps the most important function of the UBJ and the more
informal networks among black journalists and activists in those
years was to connect them with each other and with movements
active in the country. Journalists came into contact through
meetings, taking joint stands, informal discussions and parties,
and producing and reading the two issues published of the UBJ's



14

Bulletin. All these things helped breach the isolation and
mutual snobbery that divided black journalists as individuals and
as staffers on competing papers. This, in turn, encouraged
professional and personal solidarity. Mtintso says that after
the coming of the union to the Eastern Cape, her colleagues
advised her on how to make up for her lack of formal professional
training and came at her request to cover a dressing-down she
received from Ciskei Chief Minister Lennox Sebe. Reciprocally,
she briefed them on the death in detention of Mapetla Mohapi,
instead of going for an exclusive scoop.52 The UBJ would also
help journalists detained or banned, launching protests at home
and abroad, buying groceries, visiting families, an4 the like.
Equally important, the union and other BC contacts provided a
forum for politicizing debates and discussion. The most
pervasive form of discussion was those on a day-to-day basis
among news staff — bull sessions, tearoom chats, arguments with
editors, or in shebeens after work. The participation of UBJ
delegations at meetings and social gatherings of other BC groups
also meant that they were exposed to the movement• s ideas,
activities, and — at times — its criticism. (The journalists
smarted at the nickname some SASO members gave the UBJ: Useless
Black Jacks.)

There were also debates within the ranks of the UBJ itself,
in which representatives of SASO and BPC often participated.53

The most important turned around the political commitment of
journalists, expressed as a challenge to the traditional
professional concept of objectivity: "Are you a journalist first,
or are you black first?"54 The BC activists were not principally
advocating the distortion or suppression of news, but rather
questioned the priorities of coverage, and the slant and wording
of stories and headlines. In particular, they argued that in
South Africa;s peculiar authoritarian context, the mechanical
application of the traditional canons of objectivity by the
liberal English press gave the views of government officials or
government-connected black figures greater space than that given
opposition figures expressing more popular views. The question
was long discussed in UBJ circles, and finally debated at a
seminar in Soweto in June 1977. There, Mike Norton and
Revelation Ntoula of the new SACC paper. The Voice, argued, "To
ask the Black journalist to enslave himself to unemotional
nonpartisan objectivity when it is impossible to be unemotional
while faced with black suffering and when he is, indeed, partisan
to the black cause ... is asking him to deny himself." For the
other side, Thami Mazwai of The World replied that the problems
facing black journalists in South Africa were not unique, and
that objectivity was the "very life blood" of the profession
— but his was ever more of a minority view within black
journalistic circles.55 The question of political engagement
also surfaced in connection with UBJ officers supporting policy
decisions of other BC organizations. In late 1976, BPC officials
met informally with the UBJ leadership at Dr. Ntatho Motlana's
home in Soweto to discuss the journalists1 concern that a
declaration opposing the homelands policy was "too political" for
the organization. The discussion reached a consensus that "black
journalists were important to the BCM and had to take on a



15

responsible political role."56 Such discussions, along with
events in the country and outside, undoubtedly had a radicalizing
effect on black journalists. When Whitehead surveyed 28 black
Johannesburg journalists in 1977, she found that they were
"highly politicized," and two-thirds said their political beliefs
affected their reporting.57

Besides directly exposing black journalists to new and
challenging political ideas, the major impact of the BCM upon
them seems to have been promoting a sense of psychological
liberation. Almost every journalist involved recalls how the UBJ
fostered a sense of unity and community among journalists. A
typical comment comes from Mothobi Mutloatse:

"It brought a sense of comradeship. We were isolated
individuals — it brought us together. ... We realized
how powerful we could be."58

By breaking down the atomization imposed on journalists (like
other members of the black petit bourgeoisie) by political
repression, the BCM lowered the dangers of addressing political
issues and increased their willingness to take risks. The
outspokenness this encouraged could be seen in the changes
evident in the writings of a man like the Daily Dispatch's Leslie
Xinwa, an ex-Robben Islander who had tried to distance himself
from politics. It was not lost on the authorities: "You could
assess how we shifted positions by the attention the Special
Branch paid to Xinwa," says Tenji Mtintso.59 Black journalists
are also unanimous about the important of the pride and self-
confidence which the Movement encouraged them to feel both as
blacks and as professional journalists. Mafuna says, "I had
grown up in an environment of conflict all my life and here, for
once, I was with people with whom I could be at ease, among whom
I could start believing in myself." Even many of the older
journalists displayed a new seriousness of purpose on the job,
and a number reduced or kicked their drinking habits
altogether.61 As the mood in the newsroom changed, j ob
satisfaction rose sharply: 25 of the 28 reporters surveyed by
Whitehead in 1977 said their newspapers performed its role at
least adequately, and 13 felt it performed well (while just 3 out
of 2 5 had given the same response to St. Leger five years
before.)62

(needs concluding graf)

III. JOURNALISTS* STRUGGLES

The emergence of the black journalists movement, based on
their new numbers, organization, ideas, and self-confidence,
also gave rise to struggles to transform the black press, whose
success in turn strengthened the movement and changed what was
published. The World offers one of the most important examples,
where a steady and increasingly effective effort by black
editorial staff from 1973 on turned a scandal sheet into a
politicized mass-circulation daily more than comparable to
overseas working-class tabloids. This section is a case study
of the struggles which occurred at The World and the changes that
resulted in the paper. Similar changes occurred at the Cape



16

Herald, and important if less dramatic ones in the black editions
of white papers 1 ike the Rand Daily Mail and Daily Dispatch.
While the efforts of black journalists and the flow of events
were the driving forces in these changes, they had important
allies in the small but active group of liberal (and in a few
cases, radical) white journalists.

At The World, one bone of contention was the coverage of
BC organizations. The paper didn't report on SASO's first three
conferences in 1968, 1969, and 1970. It began to carry stories
on them in 1971, along with others on the series of meetings
which led to the formation of the BPC (meetings chaired, not co-
incidentally, by World editor Moerane). By this stage, Moerane
seemed finally to have accepted the BC leadership as part of the
elite black circles which The World had traditionally covered.
But there were still disputes about the groups in the newsroom:
the paper often failed to assign reporters to cover SASO
meetings, carrying wire service reports instead.63 The tension
between politically-inclined reporters and the editor over the
BCM is evident in the paper•s treatment of the thirteenth
anniversary of the Sharpeville shootings in 1973: two days
before the anniversary a young reporter, Don Manaka, published
a piece on the Sharpeville Youth Organization•s commemoration
service, while on the day the editor ignored it altogether.64

After The World began paying attention to the emergent BC
political elite, its failure to cover mass struggles (which could
lead to accusations of agitation) became the subject of dispute.
For instance, the July 1972 student strikes which paralyzed the
black campuses appear to have been ignored by The World (re-
check) . The turning point came with the Durban strikes of
January-February 1973, the first major strike wave of the 1970s
in South Africa. The editorial director, Charles steele,
regarded them as distant and unimportant to its readers. So the
paper ran nothing on them from their outbreak January 31 through
February 6, although they were front-page news in the white
dailies. But for Percy Qoboza, the deputy editor, and news
editor Joe Latakgomo, the strikes were a vital development, and
they argued vigorously for covering them. Their chance came
February 7, when a football league dispute led to a suspension
of matches, robbing Steele of his favorite front-page subject and
letting Qoboza and Latakgomo put the strikes there instead.65

The UBJ got involved at a meeting the next week, where its
members compared The World's coverage of the strikes with the
Rand Daily Mail's and released a statement critical of the black
paper. The attack drew a furious response in print from Moerane
— but almost immediately The World began to do a better job of
reporting social conflicts, particularly around Johannesburg.66

Yet such confrontations, while dramatic and important, were
also rare. Many more battles in the struggle to change the paper
were fought on an ongoing basis in the newsroom. "It was day-
to-day issues — a slow process of transforming the newspapers,"
says Joe Thloloe. "It was something you fought at conferences
daily."67 The black journalists were particularly critical of
the emphasis in front-page leads on sport, crime, and other



17

sensational subjects. There were also interminable arguments
with the subs over the choice and editing of stories. Latakgomo
says:

"Even when a report [on BC activities] did come through,
the telex was in the subs room. We were not aware it had
come through, the whole structure censored news without
our being aware."68

The activist journalists at The World acquired important
allies in 1974, when Qoboza replaced Moerane as editor and
Latakgomo became his deputy. Qoboza had been born in 1939 in
Sophiatown, where at his mine-worker father's insistence he
received a strict Catholic upbringing and education. (Ultimately
he became national President of Young Christian Workers.)69 He
tasted the brutality of apartheid firsthand as a teenager in the
1950s, when his family was removed to Soweto on open army trucks
in the pouring rain and he contracted double pneumonia. After
school, he worked as a clerk for Johannesburg^ Non-European
Affairs Department, then joined the Progressive Party. His
politics were broadly liberal — opposed to the homelands,
favorable to capitalism, sympathetic to nationalist ideas — but
he was more outspoken and had more of the popular touch than the
snobbish Moerane. He rose rapidly after joining The World in
196_, becoming editor at just 35. Physically, he was round-
faced, with a high forehead, broad nose and lips; he was stocky
and round-shouldered, though a bit above average in height.
Personally, he left a deep impression, with his flamboyance,
powerful laugh, colloquial language, and considerable ability.
Don Pinnock tells how, two weeks after joining The World in 1972
as an earnest young liberal white sub, he was stunned to see
Qoboza, displeased with a story just handed in, jump onto his
desk and shout, "You kaffirs! You think you can write?"70 Though
known to like his liquor himself, Qoboza was a tough
disciplinarian — considered necessary in the boozy World
newsroom. Qoboza almost suspended Mothobi Mutloatse the week he
had been hired, after he had gone on a drinking binge with
colleagues. When he asked Qoboza how he could not have gone, the
former Catholic schoolboy was blunt: "You should have said no!"71

Qobozafs second-in-command was the affable but highly
professional Latakgomo, a barrel-chested, square-jawed man from
Pretoria, the son of a domestic worker who had raised him without
a father. Less colorful but more reliable than qoboza, he rose
steadily through the ranks after joining The World in 1967. When
Qoboza was away at Harvard on a Nieman Fellowship from September
1975 to June 1976, Latakgomo filled in as editor. The year
abroad was important for Qoboza — he read Malcolm X and African
nationalist authors, and came home angrier, more impatient, and
more militant. Although as editors Qoboza and Latakgomo could
not play leading roles int he UBJ, they were broadly sympathetic
to BC. They also possessed two important liberal white
colleagues at the paper. World manager John Marquard and (from
1976) Weekend World editorial director Dennis Beckett.
Increasingly, they challenged Steele's influence over the paper's
editorial content and line, until the Argus company finally
agreed to remove the editorial director and give them full
control of the paper soon after Qoboza's return from the U.S.



18

The key role which Black Consciousness played in these
struggles, as an inspiration and a source of mutual aid and
encouragement, is acknowledged by journalists of the era. "We
identified closely with the BCM," recalls Mthimkhulu, "and we
tried in our news coverage to reflect the viewpoint of the BCM".
Latakgomo says, "We tried to move BC from the higher level of the
Bikos, Tiros, and Nengwekhulus who had it at the universities."

As the black reporters became increasingly politicized,
tensions between them and the white subs mounted. It came to a
head in April 1976, when a meeting was held to address the issue
(what precipitated it?) . There the reporters won the day: it was
decided that major revisions to stories would be made only with
the approval of the reporter or news editor. The net result of
this and the earlier struggles is described by Latakgomo: "By
early 1976, we were able, perhaps more so than any other
publication, to write strongly on the issues of the time."72

(needs concluding graf)

IV. CONTENT AND DISCOURSE

What the black press wrote about, and how they wrote about
it, was powerfully affected by the ideas and action of the BCM.
The black press had been largely depoliticized in the 1960s, and
most of the limited political comment which remained was
supportive of the status quo. Both its content and discourse
changed sharply in the 1970s, in large part reflecting the
efforts and influence of BC activists. These changes can be
clearly seen in the pages of The World. How it changed can be
seen from the quantitative content analysis of the paper in 1959,
1968, and 1976 conducted by St. Leger. The new voice it found
will be explored through a qualitative textual analysis of its
treatment of major themes between 1973 and 1976.

The extent of the changes in the black press in the 1970s
can be fully appreciated only if the thoroughness of the
depoliticization of the 1960s is understood. In that era, the
stick of repression and the carrot of an increasingly profitable
market led to the taming of a fairly vigourous set of newspapers
and periodicals.

Quote St. Leger 201, "The result..."

Reflecting the shift to sensationalism, the proportion of front-
page leads on serious topics (politics, labor, national issues)
in The World declined by 70% between 1959 and 1968.n In the
latter year, readers were treated to headlines like "Joe Ngidi
flattens Carlton" (boxing). "We play our news safe," a World
reporter told St. Leger. "The World tends to sit on the
fence.1'4 Indeed, his content analysis found that the average
issue of The World in 1968 carried only half as many items of
social criticism as it had in 1959. South African politics was
the subject of almost two-thirds of the editorials in 1959,
against just 43% in 1968 — most of which were "mild", according



19

to St. Leger, and focussed on official political institutions
(the bantustans and Urban Bantu Councils). The World had become
so apolitical that when Denis Beckett queried why a typesetter
had replaced "socialist" in a reporter's copy with "socialite11,
he was told. "I'm so used to seeing socialite, I thought it was
a mistake!"75

As the 1970s progressed, The World changed. "There was a
conscious decision to move away from a sex, sport, and booze
paper, to a responsible, politically aware newspaper," according
to Joe Latakgomo. The proportion of front-page leads dealing
with serious issues more than tripled compared to 1968's 20%,
reaching 72% in 1976. The share of them which dealt with the
bantustans fell by two-thirds, with a similar decline for the
UBC's, while increased attention was given to extraparliamentary
black political parties. The new headlines included items like
"SASO denies Buthelezi demo" and "Fears Hit Transkei Opposition
Party".76 Editorial content also changed sharply. The news
space devoted to accidents, sport, and crime was cut by almost
half between 1968 and 1976, from 44% to 23%, while the space
given news and feature reports on politics and society more than
doubled. In comparative terms, the proportion of serious news
and features in The World in 1968 had been like that of U.K.
working class tabloids such as the Mirror or Express. and little
more than one-third that of the Rand Daily Mail. In 1976, the
share of serious news and features in The World was twice that
of the British tabloids and almost equal to that of the Mail.
The paper's editorials also became more political in focus (62%
in the first half of 1976), and more vigorous and biting.77

(needs transitional graf for move to textual analysis,
note debt to diaz and thompson.)

The social categories of discourse used by The World in
this era are, above all, racial, with blacks understood as
victims of racism and indignity. Other social divisions appear
in a minor key before the overwhelming role of race in South
African life. "Black" is understood as meaning all South
Africans of color, or all the oppressed.78 The principal images
associated with it are ones of pathos, humiliation, and
dehumanization — blacks as objects, not actors.w Thus, for
instance, an expose on the squatters of Winterveld describes
them as "crushed" into shanties, facing "exploitation and
poverty".^ Black workers have "meager" earnings; they are
"desperate" and "fighting to make ends meet".81 The black
experience is one of "hardship, political repression, economic
deprivation, and exposure to white values."82 A legion of other
examples could be cited. The emphasis on suffering in the texts
— a strongly Christian theme — carries with it an undertone
that it is part of the path to redemption (a victim of the
struggle such as Tiro is described as a "martyr".)83 This
imagery is associated with hints of an apocalypse to come: in
197 6, in particular, there are repeated references to an
impending black "explosion" and warnings of an end of days ("time
is running short").



20

A second emphasis in the discourse of The World is the
revaluation of blacks and the putting of whites into their place,
although less explicitly than in elite BC discussions. For
example, Patrick Lekota is quoted during the SASO trial as
saying, "The blacks are seen as sub-humans who should become
human, and the whites who are seen as super-human must also
become human."85 The claim here, too, is frequently based on
Christianity: blacks are created in the image of God, just like
whites. Less frequent are direct put-downs of whites, such as
Saths Cooper•s declaration, "Whites are racists," or Percy
Qoboza's exclamation that the first whites arrived in South
Africa "penniless, cattleless, and generally vagabonding round
the world aimlessly."86

The political discourse of The World was liberal democratic,
with an emphasis on blacks1 claim to citizenship of South Africa
and the full rights of citizenship, including the vote. The
cornerstone was the frequently repeated notion that South African
citizenship was the "birthright" of all blacks, particularly
urban blacks with weak homeland ties.87 The paper•s rhetoric
concerning political rights was increasingly assertive:
Buthelezi's call for majority rule at a Soweto rally in March
1976 was the front page lead, and a day later an editorial said
it reflected "majority black thinking." Two weeks later a news
story reported Sonny Leon's claim, "Blacks in South Africa will
take nothing less than full citizenship."88

The other major political theme could be described as
constitutionalism: the rights of blacks to equal protection of
the law, free speech, and due process. A particular focus was
the violation of these rights by the courts, police, and security
laws. Many blacks were exposed to the hard edge of the law under
apartheid, and the paper looked at this. For example, an Umlazi
court where prosecutors and magistrates were drunk is termed a
"court of injustice. "89 It gave special attention to the
treatment of BCM activists. The 1973 bans on SASO and UBJ
activists are criticized as "simply for being opposed to the
apartheid system" — a violation of free speech. The
harassment of SASO activists by the police is reported as a
violation of civil rights and a form of political intimidation. 1

The detainees held after the September 1974 Frelimo rallies, some
of whom were later tried in the SASO-BPC case, received extensive
and sympathetic coverage, including reports of demands for their
release. One of the strongest referred to "arbitrary arrest and
detention incommunicado under the unacceptable laws of the
government."92 The World also reported attacks on the SAPf s
banning, detention, and torture of Barney Pityana published in
the London Times by columnist Bernard Levin. Thus, the tension
between the discourse of constitutionalism and rights articulated
in The World and the principles and practices under which the
black majority was ruled became increasingly evident.

Accordingly, the paper also showed a growing hostility to
the clientelist state-created political institutions, and became
ever more direct in questioning the legitimacy of the state. In
the 1960s, under Moerane, the paper took an accomodationist



21

stance. An editorial urged Sowetans to the polls in the 1968 UBC
election, saying the "future of our people" depended upon it and
praising the candidates for "service", "integrity", and their
"ability and programs." The paper's line had changed sharply
by the 1975 UBC election, which a leader noted received "minimal
interest" in the township because of the council's lack of power,
"People do not take the UBCs seriously," wrote Latakgomo in his
column while acting as editor in 1976. Similarly, while the
paper was generally supportive of the bantustans in the 1960s,
it swung to focus on bantustan leaders critical of apartheid in
the early 70s, then became openly hostile to the whole system
by the middle of the decade. This hardening of positions was
linked to the approach of the first date set for the declaration
of a bantustan's "independence," that of the Transkei in October
1976. The policy of forcing urban blacks to take the citizenship
of homelands they had "never seen" was termed "tragic,", and
Gatsha Buthelezi's dismissal of independence as merely the
"formal trappings of power" was prominently run.95 Even a
conservative like Moerane was sufficiently alarmed to write after
his retirement that the "bantustan policy was designed to deflect
the legitimate demand of blacks for full participation" in South
African politics."96 In other worlds, the paper's stance
increasingly moved towards the non-collaborationist line of the
BCM and the rejection it advanced of the philosophy of indirect
rule traditionally legitimating the South African state.

As the paper displayed less sympathy for the blacks working
within the system. The World displayed growing warmth towards the
extra-parliamentary activities of the BCM. During the mid-70s,
reporting and comment on the movement's organizations and their
activities became increasingly frequent and favorable, though not
completely uncritical. A 1971 leader termed SASO's challenge to
separate development a "national service," while two years later
the cause of the banned SASO men was described as "honest truth
and justice. "97 The 1974 BPC-sponsored Black Renaissance
Convention was "the voice of the black man speaking. An article
on the unveiling of Tiro's tombstone called him a "hero" as well
as "martyr", and, equally important, helped mobilization by
telling how to catch busses there. The key qualification in the
paper's attitude towards the movement was its repeated criticism
of the sectarianism of BC leaders, calling on them to co-operate
with critical blacks working within the system in the name of
black unity. Thus, one leader published during SASO's 1974
conference stated that although the organization played a
"valuable role," it displayed an "insulting," "know-all" attitude
towards blacks of other views.98

Reporting on the movement's ideology itself, although
neutral in tone, became increasingly extensive and detailed. In
the early years, it largely consisted of reports of SASO and BPC
conferences and public meetings, often taken from the wires.99

However, the most extensive, systematic presentation of BC ideas
in The World came during the defense at the SASO trial during the
first half of 1976. In this period, many of the major leaders
testified, including Saths Cooper, Lekota, and Muntu Myeza.
Above all, Steve Biko received his first public platform since



22

his banning. For the black public, this was the first chance to
read a sustained, detailed discussion of the ends and ideas of
the Black Consciousness Movement. Altogether, the representation
of the BCM in the black press helped suggest the renewed
possibility of extra-parliamentary political action and widened
the bounds of political discourse. Cooper testified in the SASO-
BPC trial that BC had "come to show blacks there is hope" (date?)
— and the black press brought that message to a vast audience.

The discourse of The World in this era on socio-economic
issues was one which presented blacks as possessing rights they
could assert, and to which capital and the state should respond.
This was implicit in the litany of social exposes published
regularly in the newspaper: stories describing blacks' poverty,
low wages, poor housing and educational conditions, and their
regimentation via the pass laws, hostels, and the like.100 The
fact of reporting these stories suggested that blacks had social
and economic entitlements as workers and members of the community
to fair treatment and decent living conditions. Implicit, too,
was the notion of the mutability of the social order: if
conditions could not be imagined otherwise they would not have
been news worth reporting (as indeed they had not been a few
years ear 1 ier) . The coverage also underl ined that the same
situation was shared by blacks throughout South Africa, setting
a new frame of reference for the rights-based conceptualization
of self proposed. The most corrosive social criticism took the
form of satire — especially the time-honored black journalistic
tradition of imagining whites in blacks1 places or vice-versa.
Thus, when Vorster asserted in parliament that the differences
between black and white in South Africa were "geographical", not
discriminatory, The World reprinted part of a photo-montage from
Drum titled, "If Mr. Vorster turned black. .." The pictures slyly
changed Mr. Vorster into a black manual laborer, letting black
readers delight in seeing him awakening in a hostel bunk, working
on a road gang, hiding from the police without his pass, and -

- sweetest of all — being endorsed out to his homeland. They
dramatically underlined the differences in living conditions and
legal status between black and white, and suggested that the
head of government himself was not above ridicule by blacks.101

The coverage of the mass struggles of the mid-1970s in The
World, and the paper's attitude towards them, also emphasised the
belief that blacks possessed social and economic rights which
they were capable of asserting. From the Durban strikes on, many
reports revealed the strength and frequent effectiveness of
strikes, bus boycotts, and the like.102 The very terms in which
non-violent mass action was reported underlined blacks1 ability
to wield power: "massive" actions, which "crippled" whole
industrial areas, etc.103 Editorials and news features took a
more sympathetic attitude towards mass action than in Moerane's
day, arguing that the origins of protest lay not in agitation
but in social injustice, against which protest was a right.104

The paper's discussions of strikes and boycotts showed an
awareness of black workers as a group with considerable power due
to their numbers, but not as a social group with interests
opposed to those of other blacks. Their self-assertion was seen



23

as a part of broader black self-assertion.

The treatment of social and economic issues in The World
also revealed a concept of the state as the enforcer of social
rights. This understanding implied the idea of the state as a
neutral social arbiter — ideally, if not in the specific
circumstances of the racially structured state existing in south
Africa. Whether discussing the plight of black bus commuters or
urging the recognition of black trade unions, a softer line on
Afrikaans-medium instruction in black schools or the scrapping
of race discrimination, the interlocutor addressed is the
state.105 It is urged to act in strong yet respectful,
constitutional tones, in its own interests and those of the
country. Blacks were not expected to rely solely on the
benevolence of the state — the right to protest and non-violent
mass action was clearly accepted — but the state was presented
as one which was or should have been capable of responding in
the interests of the community as a whole. The background was
clearly a social democratic or welfare-state position, distinct
both from that of official policy — which offered traditional
society and the homelands as the solution to black welfare — and
from the socialist, anti-capitalist vision growing in popularity
among the radicalizing intellectual BC activists.

A topic which grew steadily in importance in the pages of
The World in 1974-76 was the South African liberation movements,
particularly the ANC. Although the movements were banned, as was
overtly promoting their ends and quoting their leaders, this
restriction did not eliminate coverage. Their legalization was
urged in the name of democratic principles, while reports of
their clandestine activity carried an implicit menace of violent
conflict. The major thrust of The world's reporting and
editorials on the liberation movements was the campaign for the
release of Nelson Mandela and other political prisoners, and
their recognition as representatives of black South Africans.
This was openly proposed in leaders, through sympathetic reports
on public meetings and appeals urging their release, and by
closely following official discussions of the issue. There
were also occasional reports of public events involving the
movements1 leaders or members, including honors awarded abroad
or funerals at home.1 The rhetoric of these articles was still
that of democratic 1iberalism: one editorial urged that the
solution of the country's problems required that the "country's
black leaders are recognized and have a part in discussions,"
just as the South African government had accepted they had to in
Rhodesia.108 Such treatment was a demonstration of the
respectability and political significance of organizations which
the authorities had labelled as "terrorist." Coverage also
served to keep their leaders and prominent personalities in the
1imelight. Thus Leabua Jonathan praised Albert Luthuli as a
"great African"; Winnie Mandela became after her 1974 unbanning
the mouthpiece of her imprisoned husband; and official
consideration of Mandela's release gave Weekend World the nerved
to print his picture twice in 1976, contravening the Prisons Act
prohibition on publishing photos of prisoners.



24

Alongside the overt discourse of democracy and clemency
towards the liberation movements, a sub-theme in The World from
1973 on was that the banned movements were active underground.
There were reports of their propaganda activity, both direct
— such as ANC leaflet bombs, and covert — such as publicity
given meetings of a Reef-based PAC front group, the Young African
Christian Movement.110 There were also reports of raids and
arrests of guerilla recruitment networks, which suggested (and
perhaps allowed feverish imaginations to exaggerate) the extent
to which underground was active.111 Most important of all was
coverage of the steadily quickening pace of political trials
involving members of both groups, but particularly the ANC.
Ironically, while the incriminating evidence led in these cases
made matters worse for the defendants, it only offered proof to
the black public that the movements were not dead, while the
statements of convicted defendants before sentencing offered them
a direct platform to address the masses which they were quick
to use. As early as the Mourabaris trial of 1973, The World
carried a report of testimony by an ANC member that the
organization had "young men prepared to fight."112 Such reports
appeared with growing frequency. In the early months of 1976,
two major guerilla recruiting trials in which BC activists were
tied to ANC networks, the Molokeng and Tshabalala cases, were
being heard and reported in detail in The World. Day after day,
World readers following the Molokeng case learned of testimony
regarding the involvement of NAYO and TRAYO activists in forming
revolutionary cells and planning surveillance for sabotage
activities. During the Tshabalala case, which involved similar
charges, Duma Ndlovu filed a report which was practically a how-
to guide for would-be guerillas. It explained how the accused
students had listened to Zambian radio, which called for
volunteers to go to Zambia via Botswana for training to overthrow
the South African government. The trial reports were neutral
in tone, but significant simply for appearing and receiving ample
space. They were proof the liberation movements had not been
wiped out by state repression, and implied that their
preparations for guerilla war might offer an alternative to the
politics of collaboration.

(page lost regarding paper's treatment of guerilla struggles in
neighboring countries in 1973-74. Must be made up from notes
on subject. note mostly wire service copy, hostile attitudes
from heads, placement, and captions, reference to fighters as
terrorists, conflict of black journalists with subs over this.)

In 1975-76, as Qoboza and Latakgomo strengthened their
control over the paper, there was a significant change of tone,
suggesting greater legitimacy for and respect for the
effectiveness of African guerilla activity. The new editors1

attitude differed sharply from the old on armed struggle. In
early 1976, an editorial stated, "If Smith does not settle now,
he will deserve everything that comes his way."1 u Headlines
referred much more frequently to "guerillas," recognizing black
fighters as combatants rather than wanton killers, although
lingering tension in the subs room was reflected in some
references to "terrorists".11 The seriousness with which the



25

nationalists' armed struggle was taken by African leaders was
also emphasized. The front-page lead headline on their calls for
stepped-up guerilla activity in Rhodesia after the 1976 Smith-
Nkomo talks failed could hardly have been more explicit: "Africa
Beats The Drums Of War." 16 The effectiveness of armed action was
also shown increasingly clearly: "The question is how long
Rhodesia can comfortably hold out;" or, more bluntly, "Rhodesian
security plummets." By late May 1976, an Argus report noted
that guerillas were just 40km from the capital and asked- "How
long can it be before they start to hit the city itself?" An
equally object demonstration of black power via guerilla warfare
came from the independence of the Portugese territories, obtained
through the barrel of a gun in 1975. The World showed the
rapturous welcome afforded Samora Machel as a conquering hero on
his return to Mozambique. A picture caption declared he was
"setting Cabo Delgado alight with excitement," while his return
to the capital merited a front-page lead (30,000 Greet Machel in
LM. »)118 The extensive reporting of South Africa's defeat by
Angolan and Cuban forces in Angola, while more circumspect due
to South African military censorship, must have underscored the
vulnerability of white minority rule.

The World's treatment of armed struggle is interesting if
viewed within its overall discourse of democratic libralism. Its
increasing sympathy for the guerilla struggles in Rhodesia,
Mozambique, and Angola, and with it the acceptance of revolution
against intransigent white authority, had unmistakeable
implications for South Africa as the liberation movements geared
up for armed struggle there too. The BC theme — the capacity
of blacks to act, and indeed, to overthrow white-dominated
regimes — was not undermined by the hostile tone of much of the
wire copy run. The images stirred were both Fanonist (the
revenge of the native — particularly in the gory accounts of
guerilla action in which the conservative white Argus reporters
gloried) and Christian (the consumation of the apocalypse, in
which the last become first.) However, the reporting and comment
dealt almost exclusively with African guerilla movements. Their
struggles were not linked to guerilla movements elsewhere (the
armed struggles of Vietnam, the Palestine Liberation
Organization, and Latin America were virtually ignored) . In this
focus on African nationalism rather than a broader anti-
imperialism, the black journalists differed from the broader
Third World solidarity and anti-Western stance gaining ground
among BC intellectuals.

In sum, how can the impact of the BCM and the struggles of
black journalist on what The World published be described? In
terms of content, the paper went back to the high levels of
politicization which had marked it in the 1950s. In terms of
its discourse, the result was a forceful articulation of liberal
democratic and social democratic themes: citizenship, rights,
blacks1 capacity for mass struggle, and state intervention in the
economy. But the paper in this era was distinctive from earlier
years in its emphasis on BC themes, explicit, prismed, or in the
form of presuppositions. These included the definition of
blackness, assertive and militant claims to black majority rule



26

and state resources, the articulation of BC ideology, and reports
on the activity of Black Consciousness organizations. Most
important of all was a willingness to envision the use of
violence to obtain national liberation — a sharp departure from
pre-1960 themes. The World was neither overtly agitational in
the sense of party newspapers nor "revolutionary" in the
socialist sense of the term. Indeed, striking by their absence
are the Marxist, Freirean, and anti-imperialist impulses
increasingly evident among BC or liberation movement
intellectuals in this era. But increasingly vigorous political
and social discourses were articulated in its pages — as in
other black-oriented papers — and broadcast to a black audience
unprecedented in its size and diversity.

(needs conclusion)
1. This is discussed at greater length in Craig Charney, "From
Resistance to Reconstruction: Towards a New Research Agenda on
South African Politics," Journal of Southern African Studies.
vol.16 (1990), pp.761-770. See also Francois Furet, Thinking
About the French Revolution.

2. Doug McAdam, Political Process and the Development of Black
Insurgency (Chicago, University of Chicago Press: 1982). The
three factors he cites can be related to Steven Lukes1 three
faces of power in Power. A Radical View (London, Macmillan:
1980), particularly as used by John Gaventa, Power and
Powerlessness: Quiescence and Rebellion in an Appalachian Valley
(Chicago, University of Illinois Press: 1980).

3. Chantal Mouffe and Ernesto Laclau, Hegemony and Socialist
Strategy (London, Verso: 198_).

4. This emphasis can be found in the work of Jurgen Habermas,
particularly Structural Transformations of the Public Sphere and
Communication in the Evolution of Society.

5. See Benedict Andersen, Imagined Communities (London, New
Left Books: 1983), Paolo Freire, Pedagogy of the Oppressed (New
York, Seabury: 1970), ch.l and 2, E.P. Thompson, The Making of
the English Working Class (Harmondsworth, Penguin: 1962), and
Maria Elena Diaz, "The Satiric Penny Press for Workers in Mexico,
1900-1910: A Case Study in the Politicization of Popular
Culture", Journal of Latin American Studies, vol.22 (1990).
These issues have begun to be addressed in the South African
context in work by Isabel Hofmeyr, such as "The Spoken Work and
the Barbed Wire: Oral Chiefdom versus Literate Bureaucracies,"
Unpublished Paper, African Studies Institute, University of the
Witwatersrand, 1992.

6. National Readership Survey (Johannesburg, Market Research
Africa: 1962).

7. In East London, according to D.H. Reader, "In most cases,
among this predominantly migrant population, an a biding rural
orientation prevents any real interest in or identification witht
he values of urban residence." The Black Man's Portion (Cape



27

Town, Oxford University Press: 196_) , p.124. Similar comments
can be found in Monica Wilson and Archie Mafeje, Langa. and in
Belinda Bozzoli, Inaugural Lecture.

8. Population Census, 1960, 1970.

9. Population Census, 1951, 1970.

10. Al 1 Media and Products Survey (hereafter AMPS), 1975;
Population Census. 1951.

11. Gavin Stewart, The Development of the Rand Daily Mail as an
Intercultural Newspaper (Unisa, BA Honors thesis: 1980), pp. 58-
71; Fred St Leger and Tim Couzens, The African Press in South
Africa, unpublished manuscript, ch. .

12. OUOTSO 7 5 (Johannesburg, Markinor: 1975), p.26, and
calculations made from AMPS 1975.

13. Miriam Tlali, Muriel at Metropolitan (Johannesburg, Ravan
Press: 1975), p.22; Mtutuzeli Matshoba, Call Me Not a Man
(Johannesburg, Ravan: 1979).

14. AMPS 1975.

15. AMPS. 1975.

16. Tlali, OP. cit.. p.25.

17. AMPS. 1975.

18. AMPS. 1975.

19. AMPS, 1975.

20. On the Drum era see Anthony Sampson, Drum (195_) , and
Neville Choonoo (New York, Unpublished Ph.D. thesis, Columbia
University: 198_).

21. Interviews, Phil Mthimkhulu, Joe Latakgomo, and Fred St
Leger, "Attitudes of Black and White Journalists in South
Africa," Communications in Africa, vol.1, 1974, p. .

22. Hatchen, "Black Journalists in South Africa," Index on
Censorship. 19 ' Population Census, 1946.

23. Marion Whitehead, The Black Gatekeepers (Grahamstown,
Unpublished B.A. Honors Thesis: 197_), p.77.

24. Joe Thloloe interview.

25. Duma Ndlovu interview.

26. St Leger, op. cit.. p.4, and Hatchen, op. cit.

27. Interviews, Harry Mashabela and Phil Mthimkhulu.



28

28. Donald Woods, Asking for Trouble: The Education of a White
African (Boston, Beacon Press: 1981), p,185._

29. St. Leger and Cousins, op. cit.. p.174.

30. Interview, Denis Beckett.

31. Phil Mthimkhulu, interview; Stewart, op. cit.. p.34; Thenjiew
Mtintso, interview.

32. St. Leger, OP. cit., p.1661 Whitehead, op. cit.. p.67.

33. Joe Latakgomo, Don Pinnock, Aggrey Klaaste, Mothobi
Mutloatse, interviews.

34. Pinnock, Beckett, Mthimkhulu interviews.

3 5. Anthony Heard, (Conference Paper, The History of the
Alternative Press, UNiversity of the Western Cape, 1991), p. .

36. Peter Bernstein, "Reporting in Pretoria," Index on
Censorship. Autumn 1975, pp.44-45.

37. Donald Woods, Biko (Harmondsworth, Penguin: 1978), p.119;
Woods, Looking.... op. cit.. pp.189, 198.

38. St. Leger, OP. cit., p.9. 21.

39. Whitehead, OP. cit., p.67. Bernstein, op. cit., p.46.

40. Llewellyn Raubenheimer, A Study of Black Journalists and
Black Media Workers in Union Organization — 1971 to 1981 (B.A.
Honors thesis, Sociology, University of Cape Town, 1982), pp.l-
5; Hatchen, OP. cit., p.47.

41. RAubenheimer, op. cit.. p.2, and Patrick Laurence,
interview.

42. Harry Mashabela, Interview.

43. N. Barney Pityana et.al., Bounds of Possibility: The Legacy
of Steve Biko and Black Consciousness (Cape Town, David Phillip:
1991), p.31; Juby Mayet, Interview.

44. Joe Latakgomo, Duma Ndlovu, Phil Mthimkhulu, Rashid Seria,
Interviews.

45. Race Relations Survey; Joe Thloloe, Interview.

46. Raubenheimer, op. cit.. pp.2-3, Graham Addison, "The Union
of Black Journalists: A Brief Survey," Unpublished paper, Rhodes
University, n.d.

47. Raubenheimer, op. cit., p.5, Seria, Interview, Addison, op.
cit., p.2.



29

48. Mashabela, Thloloe Interviews.

49. Mtintso, Ndlovu, Moegsien Williams Interviews.

50. Mtintso, Nquakula interviews.

51. Hatchen, op. cit., p.45, Raubenheimer, OP. cit..p.7.

52. Mafuna, Mtintso, Thloloe, Mayet interviews.

53. Mafuna, Thloloe, Mtintso, Mutlotase interviws.

54. Addison, op. cit.. p.l.

55. UBJ, "Report on Seminar organized by S.Tvl. REgion in June
1977," Typed Minutes, pp.4,5; Hatchen, op. cit.. p. .

56. Raubenheimer, OP. cit.. p.9.

57. Whitehead, OP. cit.. p.47, and St. Leger, op. cit.. p.173.

58. Mutloatse Interview.

59. Mtintso interview.

60. Pityana et. al., op. cit.. p.31.

61. Mutloatse, Mthimkulu interviews, and the author's personal
knowledge.

62. Whitehead, op. cit.. p.53.

63. Latakgomo interview.

64. The World, March 19, 1973, March 21, 1973.

65. Latkagomo interview.

66. Mthimkhulu interview, Rand Daily Mail Feburayr 1973

(check), The World February 16, 1973.

67. Thloloe interview.

68. Latakgomo interview.
69• The* Star, February 6, 1975; The New Yorker. November 28,
1977, St. Leger and Cousins, op. cit., p.179.

70. Pinnock interview.

71. Mutloatse interview.

72. Latkagomo interview.

73. St. Leger and Couzens, op. cit.. p.280.



30

74. St. Leger, op. cit.. p.22.

75. St. Leger and Couzens, OP. cit.. p.287, p.222; Beckett
interview.

76. Latakgomo inteview, St. Leger and Couzens, pp.280, 216, 215.

77. ibid.. pp.208, 211, 227.

78. The World. July 8, 1971.

79. See The World, May 18, 1976.

80. The world. 1976.

81. The world. October 2, 1975, October 14, 1975.

82.The world. December 15, 1974.

83. The World. December 20, 1974.

84. The World. March 3, 1976, March 31, 1976, May 25, 1976, and
March 9, 1976.

85. The World. May 18, 1976.

86. The World, April 4, 1976, September 27, 1974.

87. The World. October 19, 1975, February 27, 1976.

88. The World. March 15, 1976, March 16, 1976, March 31, 1976.

89. The World. May 15, 1973.

90. The World. March 6, 1973, April 13, 1973.

91. The World. July 2, 1974, for example*

92. Weekend World. November 20, 1974.

93. The world. March 29, 1968.

94. The World. 1976.

95. The World. May 12, 1975, October 19, 1975.

96. The World. 1976.

97. The World. July 4, 1971, March 6, 1973.

98. The World. July 4, 1974.

99. See The Worldr July 4 , 1974 et. sea.. July 4, 1974, et.
sea.. and December 7, 1974 et. seq.. for examples.



31

100. For examples, see The World. 1976 (Winterveld

squatters), April 9, 1976 (what?).

101. The World, 1973.

102. The world, July 30, 1974, January 7, 1975.

103. Weekend World. January 12, 1975, September 28, 1975.
104. The World, October 2, 1975, October 14, 1975, April 4,
1976.

105. The World, March 3, 1976, , January
13, 1975, March 10, 1976.

106. The World. December 13, 1974, April 6, 1976, October 13,
1975, December 12, 1974, January 19, 1975, September 28, 1975,
October 1, 1975, Octobr 28, 1975, April 5, 1976, Weekend world
April 25, 1976, May 23, 1976.

107. See the reports of a posthumous OAU award to the late ANC
Secretary-General Albert Luthuli, December 11, 1974, and the
funeral of Umkhonto we Sizwe guerilla Joseph Mdluli, April 4,
1976.

108. The World. December 13, 1974.

109. The citation was used Decembr 11, 1974, Mrs. mandela was
itnerviewed in Weekend world. April 25, 1976, and Mandela's
picture used in that issue and May 23, 1976.

110. The World. March 19, 1976, and March 26, 1976.

111. The World. April 25, 1975, May 4, 1976.

112. The World. 1973.

113. The World. March 10, 1976.

114. The World. March 2, 1976.

115. The World. October 14, 1975, February 12, 1976, May 28,
1976.

116. The World. 1976.

117. The World, February 12, 1976, May 25, 1976, 1976.

118. Weekend World. June 1, 1975, The World. 1975.


